Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-06, 21:55
  #1
Medlem
frasselitos avatar
Hej,

nu kanske nån tänker, "vafan inte den där jäveln igen" och man börjar dra paralleller till Pojken och Vargen-historien där pojken för skojs skull skriker "Vargen kommer" fastän den inte kommer. Sen när vargen väl kommer så bryr sig ingen och alla fåren äts upp.

Jag vill understryka att vargen har kommit varenda gång för mig och ätit upp mina får, denna gång har vargen dessutom haft killing spree eftersom jag blir Varnad(!) för ett On-Topic inlägg.

Jag blir varnad för att den text som jag länkade till och citerade använder sig utav trippelparenteser ((())). Det är inte jag som skrivit det i mitt inlägg utan det är originaltexten, som jag blott citerade.

Här kommer PM:
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Du har fått en varning för brott mot 0.03. Trams och off-topic.
Ämne: Början på ett mediakrig om mångkulturen?
[här ligger inlägget som jag, frasselito, plockat bort för bättre överblick. Inlägget postas längre ner.]

Undvik parentes-trams.
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito

Hallåååå jag accepterar inte denna varning!!!!! Det är den citerade texten som använder sig utav dessa parenteser!!!!

Det är även ett on-topic inlägg så det borde läggas tillbaka.

Mvh
f
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
På vilket sätt blir det ett mindre regelbrott att du citerar?
/S
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Det är extern källa som skriver, det är inte en skribent på Flashback som skriver. Jag blott hänvisar till en originaltext. Och om man citerar originaltexter så kan man ju inte godtyckligt ändra texten, det är godtycklig censur.

Mvh
f
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Då kanske man inte ska citera utan referera, eller skriva om samt att du berättar att du skriver om?
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Kommer du ta bort varningen eller inte?
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Jag har inte fått tillräckliga argument för att ta bort varningen eller att återställa inlägget, så båda får stå.
Ja ni ser ju argumentet. Men för att göra det tydligt: Det är ohederligt diskussionsförfarande att förändra citerad text. Det gör man inte när man citerar originaltexter, eller citerar öht för den delen.

Här kommer inlägget som jag har tillgång till pga att jag fick varning för det.

Att diskutera:
Är det rätt att jag får varning för att jag citerar en originaltext?
Hur främjar det forumets diskussion när citerade texter måste censureras för att få postas på forumet?
Citera
2018-02-06, 22:22
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Hej,

nu kanske nån tänker, "vafan inte den där jäveln igen" och man börjar dra paralleller till Pojken och Vargen-historien där pojken för skojs skull skriker "Vargen kommer" fastän den inte kommer. Sen när vargen väl kommer så bryr sig ingen och alla fåren äts upp.

Jag vill understryka att vargen har kommit varenda gång för mig och ätit upp mina får, denna gång har vargen dessutom haft killing spree eftersom jag blir Varnad(!) för ett On-Topic inlägg.

Jag blir varnad för att den text som jag länkade till och citerade använder sig utav trippelparenteser ((())). Det är inte jag som skrivit det i mitt inlägg utan det är originaltexten, som jag blott citerade.

Här kommer PM:







Ja ni ser ju argumentet. Men för att göra det tydligt: Det är ohederligt diskussionsförfarande att förändra citerad text. Det gör man inte när man citerar originaltexter, eller citerar öht för den delen.

Här kommer inlägget som jag har tillgång till pga att jag fick varning för det.

Att diskutera:
Är det rätt att jag får varning för att jag citerar en originaltext?
Hur främjar det forumets diskussion när citerade texter måste censureras för att få postas på forumet?

Fick du verkligen en varning för att du citerade en text du inte har någon som helst makt över att ändra borde verkligen admin ser över om denna moderator verkligen ska vara moderator. Det är ju rätt sinnessjukt att du blir ombedd att ändra citatet så det passar nån insnöad moderator som vaknat på fel sida.
Citera
2018-02-06, 22:29
  #3
Medlem
Dofternas avatar
Låter helt vansinnigt.
Citera
2018-02-06, 22:29
  #4
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Fick du verkligen en varning för att du citerade en text du inte har någon som helst makt över att ändra borde verkligen admin ser över om denna moderator verkligen ska vara moderator. Det är ju rätt sinnessjukt att du blir ombedd att ändra citatet så det passar nån insnöad moderator som vaknat på fel sida.
Ja, jag blev varnad för att texten jag citerade innehöll trippelparenteser. Det var inte jag som skrev trippelparenteserna.

Jag tycker också det är helt befängt.
Citera
2018-02-06, 22:37
  #5
Medlem
Nostradumbasss avatar
Angående argumentet "Då kanske man inte ska citera utan referera" så är det också ju helt efterblivet.

Det blir ju helt att styra vad som får skrivas och inte skrivas. För nästa attack kommer ju när den här trippel-parantes är kod och ordet "trippelparentes" är också kod idiotin flyttas nästa gång så kommer ju gränserna för hur skribenter tillåts referera artiklar också att påverkas.

Det är som att säga "du får inte citera" och "bara referera på rätt sätt".

Ett helt efterblivet argument, då det går att både citera och referera allsköns hemskheter som alla andra folkgrupper än judar har ägnat sig åt. Det går bra att citera och referera "hat" när det gäller Hitler eller Pol Pot eller Idi Amin, svenskar, negrer och eskimåer. Men att citera trippelparanteser från Wikipedia (där dom används) och att referera på ett sätt så att judisk makt synliggörs går inte för sig. För det är det parenteserna gör. Synliggör judisk makt. Och det ska bums ner i "Konspirationsteorier" trots att inlägget i övrigt är on-topic i en annan tråd.

Det är noll stringens i det här resonemanget från både admin och moderatorskollegiet, och det är godtycklig censur till fördel för en grupp som har en särställning eftersom det gäller andra regler i detta fallet än i alla andra fall.

Skäms ta mig fan.
__________________
Senast redigerad av Nostradumbass 2018-02-06 kl. 23:04.
Citera
2018-02-06, 22:53
  #6
Medlem
Det är en varning på ett internetforum, och jag tvivlar på att det som plockades bort var något bortglömt alster av Bob Dylan.
Tagga ner för i helvete.
Citera
2018-02-06, 22:59
  #7
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thamiel
Det är en varning på ett internetforum, och jag tvivlar på att det som plockades bort var något bortglömt alster av Bob Dylan.
Tagga ner för i helvete.

Handlar inte om det. Utan det handlar om rättvisa och att moderatorerna skal verka för yttrandefrihet (som de skryter så mycket med, men inte alltid lever upp till).
Citera
2018-02-06, 23:10
  #8
Medlem
kalkryggars avatar
Är det emot reglerna (är det?) så kan man givetvis inte skriva det eller citera det heller förstår ni väl. I så fall skulle jag ju kunna bryta mot varenda regel om jag gör det via citat från en blogg som jag sätter upp någonstans.

Det är helt okej att ändra i citat om man i citatet gör en anmärkning på att man ändrar i citatet. Ganska vanligt förekommande och görs väl för det mesta när man vill förtydliga något i ett citat.

Nu var det ju bra att du blivit varnad så du verkligen kommer ihåg vad du gjorde för fel. Nu kan du göra om ditt inlägg och följa reglerna. Enkelt och bra. Tacka moderatorn för att hen orkar jobba för att du inte kan lära dig reglerna. En varning är inte så farlig. Det är bara om du får flera som det blir jobbigt för dig och då kanske du skall ha en tid ifrån forumet.
Citera
2018-02-06, 23:12
  #9
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Ja, jag blev varnad för att texten jag citerade innehöll trippelparenteser. Det var inte jag som skrev trippelparenteserna.

Jag tycker också det är helt befängt.
Du skrev det inte, men du postade texten med trippelparenteserna. det är du som ansvarar för det du postar.

Låt säga att det på extern sida i en text finns ett påstående om att en viss användare på Flashback är en viss IRL-person, tror du att ditt inlägg inte skulle fällas för brott mot 1.06 om du citerar in den texten?
Du kan ju inte avsäga dig ansvaret genom att hänvisa till att du inte skrivit texten.
Citera
2018-02-06, 23:21
  #10
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Du skrev det inte, men du postade texten med trippelparenteserna. det är du som ansvarar för det du postar.

Låt säga att det på extern sida i en text finns ett påstående om att en viss användare på Flashback är en viss IRL-person, tror du att ditt inlägg inte skulle fällas för brott mot 1.06 om du citerar in den texten?
Du kan ju inte avsäga dig ansvaret genom att hänvisa till att du inte skrivit texten.
Det var ett bra argument.

Men,

man kan välja att se det i den givna kontexten.
- Vi har en tråd där länkat och citerat material till texter är standard.
- Det var en seriös text, med bäring för den aktuella TS.
- 0.03 trams/offtopic är inte i paritet med 1.06 Användarnas anonymitet, i synnerhet när dessa parenteser utgjorde typ 1% av hela materialet.
Alltså går det inte att jämföra din analogi med detta aktuella fallet. Förtjänar jag en varning för detta?
Citera
2018-02-06, 23:34
  #11
Medlem
Hestapos avatar
Nej, du förtjänar varken varning eller borttagen text.

Däremot Admin förtjänar en spark i arslet, så hård och välriktad att ordcensuren upphör, om inte varningen hävs med omedelbar verkan och inlägget återställs.
__________________
Senast redigerad av Hestapo 2018-02-06 kl. 23:41.
Citera
2018-02-06, 23:37
  #12
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Det var ett bra argument.

Men,

man kan välja att se det i den givna kontexten.
- Vi har en tråd där länkat och citerat material till texter är standard.
- Det var en seriös text, med bäring för den aktuella TS.
- 0.03 trams/offtopic är inte i paritet med 1.06 Användarnas anonymitet, i synnerhet när dessa parenteser utgjorde typ 1% av hela materialet.
Alltså går det inte att jämföra din analogi med detta aktuella fallet. Förtjänar jag en varning för detta?
Jag ser det så här:
Har moderatorn rätt i att det är du som ansvarar för all text du postar?
Mitt svar är ja.

Är trippelparenteser förbjudna att användas på Flashback?
Mitt svar är ja.

Sen har du rätt i att det är skillnad mellan nettikett-reglerna och 1.xx-reglerna, enskild moderator har mandat att dela ut varning för nettikett-brott medan kollegiet friar eller fäller samt utdömer åtgärd vid 1.xx-brott.

Min poäng var att principen är den samma, allt man postar är man ansvarig för och postar man citat som innehåller regelbrott på Flashback är man ansvarig även för detta.

Sen om det är värt en varning ska jag låta vara osagt, det beror lite på sammanhang och problematik.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback