• 1
  • 2
2018-02-05, 15:36
Medlem
kommer de hålla ungefär lika bra att göra så tills man fixat kylskåp
Citera
2018-02-05, 15:43
Moderator
tobess avatar
Beror ju helt på hur kallt det är där ute, och hur jämn den temperaturen håller sig.

Om det t.ex. är -5C på natten och plusgrader på dagen är det ingen vidare bra idé.
Citera
2018-02-05, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Beror ju helt på hur kallt det är där ute, och hur jämn den temperaturen håller sig.

Om det t.ex. är -5C på natten och plusgrader på dagen är det ingen vidare bra idé.

Exakt, om det ligger och fryser och tinar om vart annat så kan du slänga det.
Citera
2018-02-05, 16:11
Medlem
Europes avatar
Nej. Det kan gå några dagar, förutsatt att vädret är rätt jämnt och det är rätt temperatur. Kring jul låg temperaturen mellan 1-6 plusgrader dygnet runt, så då var det rätt passande för oss att lägga ut en massa julmat som inte fick plats i kylskåpet. Men annars är det knappast lämpligt. Dessutom har vi kattnät och maten stod inne i ett växthusskåp. Annars finns det ju en viss risk att kanske kråkorna m.fl. hittar maten.

Edit: När det är minusgrader, så brukar jag ställa ut den frysta maten på balkongen medan jag frostar av frysen. Men den är ju fryst och det tar inte heller så lång tid.
Senast redigerad av Europe 2018-02-05 kl. 16:15. Anledning: Edit
Citera
2018-02-05, 16:16
Medlem
skippers avatar
Det är ett otyg att skafferiet som idé har fasats ut. Jag behöll ventilen i en öppen hylla i en lägenhet med frånluft. Under 8 månader fungerar det utmärkt att ha smör (alltså smör) och ägg på det hyllplanet.

Sätter du saker på balkongen så lägg de lågt så inte solstrålarna når de. Då kan du köra okt-maj för animaliskt och hela året för frukt egentligen. Fråga gärna specifikt om du vill ha detaljer, jag är både matintresserad, hållbarhetsinjresserad och miljömupp.

PS. Ägg behöver aldrig ligga kallt.
Citera
2018-02-05, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Det är ett otyg att skafferiet som idé har fasats ut. Jag behöll ventilen i en öppen hylla i en lägenhet med frånluft. Under 8 månader fungerar det utmärkt att ha smör (alltså smör) och ägg på det hyllplanet.

Både smör och ägg kan utan problem förvaras i normal rumstemperatur så din poäng känns ju lite onödig.
Citera
2018-02-05, 16:35
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Skaffa en kylväska,frigolit Box eller något så tempen inte ändrar sig så kraftigt så fungerar det ännu bättre.
Citera
2018-02-05, 16:39
Medlem
Om det är kylvaror så lär de hålla längre på balkong denna årstid än i rumstemperatur. Lägg det inte så att solen träffar. Om det är minusgrader och du inte vill frysa det så packa in grejorna i tidningspapper och eventuellt en frigolitlåda. Har du en kylväska kan du även använda den antingen inne i drift eller med kylklampar som du byter ut vartefter om du har tillgång till frys eller så använder du den för att skydda mot alltför låg kyla ute. Du kan ju även frysa kylklampar ute om det är väldigt kallt.
Senast redigerad av KamratBlue 2018-02-05 kl. 16:41.
Citera
2018-02-05, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
kommer de hålla ungefär lika bra att göra så tills man fixat kylskåp

I natt var det -15 grader ute, så det blir en frys och inte kylskåp.
Snickra ihop en liten låda och isolera den så får du en rätt så stabil temperatur.
Se till att lådan är fågel och råttsäker.
Citera
2018-02-06, 07:46
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Både smör och ägg kan utan problem förvaras i normal rumstemperatur så din poäng känns ju lite onödig.

Under maji-augisti där jag bor härskar smöret betydligt fortare. Så jag vet inte riktigt vad du vill förmedla eller varför du postar en onödig kommentar om att en annan kommentar är onödig.

Friska ägg håller minst ett år i rumstemp, men de flyter ut redigt i pannan.
Citera
2018-02-06, 11:16
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
I natt var det -15 grader ute, så det blir en frys och inte kylskåp.
Snickra ihop en liten låda och isolera den så får du en rätt så stabil temperatur.
Se till att lådan är fågel och råttsäker.
Jag förvarar ofta "mat" på terrassen vintertid. Fungerar utmärkt. Nu är det ju inte så ofta vi har kallare än någon eller ett par minusgrader vintertid (Öland) men jag har isolerat några stabila flyttlådor med frigolit och det funkar alldeles utmärkt. Ska kanske tillägga att det gäller kylvaror och INTE frysvaror.

I natt har vi iof sig haft 8 minusgrader men det hör mer till ovanligheten.
Citera
2018-02-06, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Jag förvarar ofta "mat" på terrassen vintertid. Fungerar utmärkt. Nu är det ju inte så ofta vi har kallare än någon eller ett par minusgrader vintertid (Öland) men jag har isolerat några stabila flyttlådor med frigolit och det funkar alldeles utmärkt. Ska kanske tillägga att det gäller kylvaror och INTE frysvaror.

I natt har vi iof sig haft 8 minusgrader men det hör mer till ovanligheten.

Vill man ha en kyl så kan man gräva sig ett hål i jorden och isolera locket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in