Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-05, 12:06
  #1
Medlem
rawsezxs avatar
Hej,

Lång historia kort.

Jag har haft ett domännamn hos loopia som har uppdaterats av ett 3G modem med nytt IP så fort det har bytts ut genom deras dyndns historia. Initialt så var problemet att jag inte ville skriva ut mitt loopia lösenord i själva 3G modemet då jag har en handfull andra domännamn där så jag registrerade ett nytt konto med separat inlogg och lösenord istället.

Åren går och jag glömmer förstås att förnya detta, gjorde misstaget att registrera domännamnet på mitt konto tills jag upptäckte misstaget att jag återigen inte vill lämna ut inlogg osv. (Kör numera med BankID login istället för vanligt inlogg).
Tänkte använda mig av deras LoopiaAPI för att förnya domännamnet i fortsättningen, men till huvudfrågan.

Problemet är att själva 3G modemet sitter på en båt som jag idag inte har tillgång till, internet fungerar ombord, dvs dom kan surfa osv så jag har uppkoppling där. Nu har jag pekat domännamnet mot min server och tänkte alltså vänta på att den eventuellt ska byta IP nummer och försöka logga in och ändra till det nya IP numret.

Två problem, jag vet ju inte när den tänker byta IP nummer och jag har flera olika domännamn som pekar mot servern. Kan jag med något smidigt kommando titta i loggar och se en specifik connection (eller i det här fallet försök till uppdatering) till ett specifikt domännamn.

Jag vet att båten försöka uppdatera sitt nya IP till "min-båt-domän.se" som nu pekar till min server, hur går jag smidigast till väga?

Tackam för svar.
Citera
2018-02-05, 13:14
  #2
Medlem
hur tänkte du se detta med netstat?
Uppdateringen av IP adressen sker jue i DNS servern som "äger" domänen.
I detta fallet Loopia så som jag förstår det, och därmed är det bara där det kan ses vilka som försöker uppdatera. Om loopia är behjälpliga med att kolla misslyckade uppdateringar i sina loggar tvivlar jag på men kanske.

Eller menar du att du själv är DNS server för "min-båt-domän.se"?

I vilket fall som.
Om du nu vet att internet fungerar ombord, kan du inte bara be någon ombord att surfa in på myip.dk eller nått och be dem skicka ipt till dig?
Citera
2018-02-05, 15:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawsezx
...
Tänkte använda mig av deras LoopiaAPI för att förnya domännamnet i fortsättningen, men till huvudfrågan.

Problemet är att själva 3G modemet sitter på en båt som jag idag inte har tillgång till, internet fungerar ombord, dvs dom kan surfa osv så jag har uppkoppling där. Nu har jag pekat domännamnet mot min server och tänkte alltså vänta på att den eventuellt ska byta IP nummer och försöka logga in och ändra till det nya IP numret.

Två problem, jag vet ju inte när den tänker byta IP nummer och jag har flera olika domännamn som pekar mot servern. Kan jag med något smidigt kommando titta i loggar och se en specifik connection (eller i det här fallet försök till uppdatering) till ett specifikt domännamn.

Jag vet att båten försöka uppdatera sitt nya IP till "min-båt-domän.se" som nu pekar till min server, hur går jag smidigast till väga?

Tackam för svar.
Först problem nr två:
Du behöver bli säker på vilket protokoll som Loopia/modemet använder för uppdateringen. Skulle kunna vara:
  1. Dynamic DNS (TCP port 53) Faktiskt inte så troligt pga säkerhetsproblematik.
  2. HTTPS Troligast
  3. HTTP
  4. SSH
  5. <något annat> Fullt möjligt

Sedan måste du kolla vilket hostnamn(domänadress) som Loopia använder för denna tjänst.
Många ISPer brukar använda ANDRA servrar för kundernas access till "sina" tjänster (typ FTP, SSH, CPanel, DynDNS) än de som primärt pekas ut bland kundens egna dns records.
(Det är därför många "enkla" burkar har en drop-down-meny för ett fåtal möjliga val/alternativ till (bolaget) DynDNS.)

Om du nu via "den nya" DNSen för båten kan förmå 3G-modemet att kontakta din egen server så blir fråga Ett, NÄR aktuell.
Om du helt har förlorat kontakten med denna gamla "kund" så får du gissa eller 'spionera'. Om båten är i Sverige så kanske även vinterförvaring kan vara i vägen. Är det ett större fartyg så kanske AIS (t.ex marinetraffic) eller Facebook, turlistor, biljettbokning osv kan ge ledtrådar.

När du sedan har ett rimligt tidsspann (typ en vecka?) på att 'fånga' modemet, så kollar du om servern redan svarar på motsvarande tjänst (t.ex med netstat -an --tcp) och bevakar den ordinarie loggen (ev ökar info-/debuglevel något).
Annars sätter du tillfälligt upp en egen fake-tjänst mha nc (Netcat).
I allra värsta fall använder du tcpdump för att skapa en skapa en dump av inkommande anslutningsförsök till den aktuella porten under tidsspannet.
Citera
2018-02-06, 23:40
  #4
Medlem
rawsezxs avatar
Hej!

Tack för svar! Båten står i Sverige, ville helst inte lägga 4h t/r med resa för att fixa till det. Att internet fungerar beror på att dom kan kolla på netflix på sin smart-TV, tänkte också i banor att be dom kolla upp IP numret genom whatismyip.com men lade ner det ganska snabbt då dom inte är så kunniga. Systemet med internetuppkopplingen övervakar en massa funktioner på båten och används inte primärt för att slösurfa med.

Jag har istället satt ihop ett pythonscript som jag lagt på en Raspberry Pi som dom får koppla in på nätverket i båten som använder sig av LoopiaAPI för att uppdatera IP numret, sen så får jag lägga in samma script på båtens server när jag kommer åt den över nätet igen.

Återigen tack för svar!

//K
Citera
2018-02-10, 09:30
  #5
Medlem
Vet inte riktigt om jag fattat problemet men om det bara handlar om att du behöver få 3g modemets ip att uppdateras i DNSen på loopia så finns det ju guider för det hos Loopia.
Vill minnas att jag själv kört någon dd-lösning för det tidigare.
Citera
2018-02-11, 19:56
  #6
Medlem
rawsezxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuffedmonkey
Vet inte riktigt om jag fattat problemet men om det bara handlar om att du behöver få 3g modemets ip att uppdateras i DNSen på loopia så finns det ju guider för det hos Loopia.
Vill minnas att jag själv kört någon dd-lösning för det tidigare.

Jo det går alldeles utmärkt. Problemet som jag har med det är atr jag inte vill koppla mitt konto hos Loopia med användarnamn och lösenord i klartext i en 3G dongle.

Jag registrerade då ett eget konto, men problemet då var att det kontot "glömdes bort". Nu när jag registrerade igen så råkade jag regga domännamnet i mitt konto där jag har alla andra mina domännamn liggandes, där jag använder LoopiaPrepaid för att automatiskt betala förnyelse av domännamn.

Jag har även inaktiverat vanligt inlogg på loopia och kör med BankID istället.

Men nu har jag löst det som sagt genom att använda Loopias API direkt från servern så att den uppdaterar domännamnet så fort IP:et ändras.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback