Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-03, 15:13
  #13
Medlem
Jag skulle skjutsa en bekant i dennes bil till och från krogen för några år sedan, och det var en intressant upplevelse. Bilen i fråga var fransk, men jag minns inte vare sig tillverkare eller modell. Dock tog det inte lång tid innan jag upptäckte en stor nackdel med bilen.

Det var vinter när detta hände, och när jag startat motorn brydde jag mig inte om fläkten. Några minuter senare, när motorn blivit varm ville jag ha både värme och luftflöde på max. Det visade sig att man måste in i ett menysystem för att kunna ändra sådana saker! Det tog mig flera minuters pillande fram och tillbaka innan jag fick grejerna inställda som jag ville ha dem, med bilen stående stilla vid sidan om vägen! Och jag som var van med min V70s stora, tydliga, enkla, vred och knappar...

Det enda jag har att säga om det sättet att ändra värme/luftflöde i kupén är att den som bestämt att det skall vara så borde hudflängas inför publik, som varning för andra!
Citera
2018-02-03, 15:19
  #14
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
- Baklampa paj. (Det kan man ju tycka borde vara ett trivialt problem, men de var tvungna att plocka isär hela bakpartiet och plocka ut någon kasett. Kostnad 28.000:- som dessbättre täcktes av leasingkontraktet.)
Underbart. Det är precis såna idiotiska lösningar som man förknippar med franska bilar. Kul att behöva betala 28 papp för en trasig baklampa...
Citera
2018-02-03, 15:27
  #15
Medlem
Tarstans avatar
Som sagt, har man fransk bil så får man ringa verkstaden och fråga om man kan använda bilen en stund.
Citera
2018-02-03, 15:39
  #16
Medlem
Att franska bilar kan ha sina egenheter precis som alla andra märken från olika kontinenter och marknader, det är som det alltid varit.

Men att påstå att franska bilar är skräp är fruktansvärt överdrivet och okunnigt, men som vanligt när bilar diskuteras så flockas folk med sina anekdoter och bestämda åsikter, fast de ofta inte ens vet vad de talar om.

Skulle verkligen franska bilar vara skräp så skulle det knappast sålt så många miljoner franska bilar världen runt, de skulle ha självdött som tillverkare. Miljoner fransmän har kört franskt i alla tider och ofta är det nöjda o glada med det

Franmännen är mycket duktiga på att utveckla teknik till bilar, t ex var det ju ett av föregångsländerna med bilar och massor med kunnigt folk från Frankrike har bidragit till bilitvecklingen i stort sett och hos andra tillverkare.

Men, det finns såklart en del egenheter och stolligheter som man kan fundera på hur de tänkte. Men även mycket som är genialt och bra med.
Citera
2018-02-03, 16:20
  #17
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Att franska bilar kan ha sina egenheter precis som alla andra märken från olika kontinenter och marknader, det är som det alltid varit.

Men att påstå att franska bilar är skräp är fruktansvärt överdrivet och okunnigt, men som vanligt när bilar diskuteras så flockas folk med sina anekdoter och bestämda åsikter, fast de ofta inte ens vet vad de talar om.

Skulle verkligen franska bilar vara skräp så skulle det knappast sålt så många miljoner franska bilar världen runt, de skulle ha självdött som tillverkare. Miljoner fransmän har kört franskt i alla tider och ofta är det nöjda o glada med det

Franmännen är mycket duktiga på att utveckla teknik till bilar, t ex var det ju ett av föregångsländerna med bilar och massor med kunnigt folk från Frankrike har bidragit till bilitvecklingen i stort sett och hos andra tillverkare.
Fransmännen har ju kunnat det här med vettiga bruksbilar tidigare. Bilar som Citroën 2CV och Renault 4 var bilar som var föredömligt enkelt byggda. Som så många andra verkar man i Frankrike ha svårt att klara den moderna elektroniken och datorstyrningen på bilarna, man har uppenbarligen inte heller samma kvalitetskontroll som man har i t ex Japan.
Citera
2018-02-03, 16:27
  #18
Medlem
pantywankers avatar
Bakaxeln på Berlingo är väl ett bra exempel på skräp.
Hur fan kan man misslyckas med en bakaxel så in i helvete på en framhjulsdriven bil
Citera
2018-02-03, 16:28
  #19
Medlem
Turbomachines avatar
Franska bilar är byggda för klimatet i Frankrike därav är de skit här i norden med kalt väder och extremsaltade vägar.
Två personer som jag känner har fått byta motor i sina nya Renaulter då motorn skar.
Min första bil var en Citroën där var trösklarna helt genomrostade på 12 år, det ser man inte på en Svenskbyggdbil utan max lite ytrost.

Alla som jag någonsin har pratat med om bilar säger samma sak Franska bilar är skit även nya håll dig borta.

Renault & Peugeot en sitter i två skjuter på.
F: Vet du varför Franska bilar har bakrutevärmare?
S: För att man inte skall frysa om händerna när man puttar den.
Citera
2018-02-03, 16:54
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
Franska bilar är byggda för klimatet i Frankrike därav är de skit här i norden med kalt väder och extremsaltade vägar.
Två personer som jag känner har fått byta motor i sina nya Renaulter då motorn skar.
Min första bil var en Citroën där var trösklarna helt genomrostade på 12 år, det ser man inte på en Svenskbyggdbil utan max lite ytrost.

Alla som jag någonsin har pratat med om bilar säger samma sak Franska bilar är skit även nya håll dig borta.

Renault & Peugeot en sitter i två skjuter på.
F: Vet du varför Franska bilar har bakrutevärmare?
S: För att man inte skall frysa om händerna när man puttar den.


Både Volvo och SAAB har haft en hel del graverande rostproblem på sina svenskbyggda bilar för svenskt klimat. Har funnits massor med exempel på genomrostat innan 10 år, dörrbottnar, trösklar, skärmkanter etc etc etc
Citera
2018-02-03, 17:15
  #21
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Fransmännen har ju kunnat det här med vettiga bruksbilar tidigare. Bilar som Citroën 2CV och Renault 4 var bilar som var föredömligt enkelt byggda. Som så många andra verkar man i Frankrike ha svårt att klara den moderna elektroniken och datorstyrningen på bilarna, man har uppenbarligen inte heller samma kvalitetskontroll som man har i t ex Japan.
Det har de kanske inte, men tydligen bättre än tyskarna.
Jag har på de senaste åren haft några Peugeoter, både begagnade och helt nya, just nu rullar det två i familjen en 2010 som gått ca 18000 mil och en 2011 som gått snart 20000 mil. 2010:an köpte jag ny, 2011 hade gått 5000 mil vid köp. Vill du gissa hur många elfel vi haft på dem? Facit: Exakt 0 st.
Det mest graverande felet har varit ett hjullager på 2011:an vid ca 16000 mil.

Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
Franska bilar är byggda för klimatet i Frankrike därav är de skit här i norden med kalt väder och extremsaltade vägar.
Två personer som jag känner har fått byta motor i sina nya Renaulter då motorn skar.
Min första bil var en Citroën där var trösklarna helt genomrostade på 12 år, det ser man inte på en Svenskbyggdbil utan max lite ytrost.

Alla som jag någonsin har pratat med om bilar säger samma sak Franska bilar är skit även nya håll dig borta.

Renault & Peugeot en sitter i två skjuter på.
F: Vet du varför Franska bilar har bakrutevärmare?
S: För att man inte skall frysa om händerna när man puttar den.

Anekdoter bör få vara just anekdoter att alla du talat med säger en sak betyder inte att det är sant, det beror liksom helt på vem du talar med, troligtvis har även de väldigt begränsad erfarenhet av franskt och berättar i sin tur anekdoter.
Vad det gäller rost så har jag sett betydligt fler rostiga SAAB:ar än Citroëner, hur kan det komma sig?

Ja, de har egenheter, nej de är inte sämre än mycket annat. Framförallt inte sett till totalkostnad, givetvis är en premiumbil stabilare och bättre i det mesta, men inte billigare, vaken på kort sikt eller lång. Måhända att de håller 5-10 år längre, men det spelar ingen roll när värdeminskningen är stårre än vad den franska bilen kostade i inköp.
Fakta: Peugeot 308 var den första långtestbilen hos ViB som inte hade ett enda fel under testperioden.
Citera
2018-02-03, 17:19
  #22
Medlem
zoombos avatar
Det är lika dumt att ge ett entydigt svar på detta som att påstå att alla öl som bryggs i USA är blaskiga eller att alla danskar röker.

Dr Tinnitus har rätt i mycket här, om det enbart vore skräp dom tillverkade skulle dom inte existera längre och det finns säkert en hel del intressant teknik som andra har anammat som har sitt ursprung i Frankrike.

Själv har jag inga egna goda erfarenheter av dem så jag skulle inte köpa en men det blir ändå lite som att "2 miljarder flugor kan inte ha fel - ät koskit". Så nåt bra måste dom ju göra.

Sen har jag sett konstruktioner som gör att man ruttnar som bilägare när man ska försöka komma åt eller serva nåt på franska bilar men såna dumheter hittar man även på andra märken. I alla världsdelar.

Frankrike har många kolonier och exporterar mycket bilar till framför allt Afrika. I USA har i princip all försäljning av franska bilar upphört. Min egen teori är därför att fransmännen främst konstruerar bilar för sin "egen" marknad och nöjer sig med det. Man tycker helt enkelt inte att det är värt kostnaden att utveckla bilar specifikt för vårt klimat och våra rätt extrema körförhållanden utan man fokuserar sig på att bilarna ska funka bra i de länder där de har sin huvudsakliga försäljning. Enkelt företagsekonomi. Volvo hade väl en slogan: byggd och utvecklad i Sverige - för svenska förhållanden och för dem är detta en kärnfråga, bilarna måste funka bra här. För fransmännen är det inte lika vitalt.
Citera
2018-02-03, 17:20
  #23
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Både Volvo och SAAB har haft en hel del graverande rostproblem på sina svenskbyggda bilar för svenskt klimat. Har funnits massor med exempel på genomrostat innan 10 år, dörrbottnar, trösklar, skärmkanter etc etc etc
Volvo 240 rostade rätt bra, det vet jag eftersom jag själv har haft ett par sådana. Men nyare Volvo verkar inte ha de problemen, V70 ser man aldrig några rostiga exemplar av trots att modellen funnits sen ca år 2000, alltså 17 år. Den har även en fantastisk kvalitet utan att därför vara felfri. Sällan några stora ingrepp, motor/växellåda/koppling/generator/startmotor mm verkar outslitliga. Ingen komplicerad konstruktion som ger dyra reparationer trots att det är en tekniskt avancerad bil.
Citera
2018-02-03, 17:24
  #24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Är du sugen på konstiga elfel som är hopplösa att få ordning på så kolla på franska bilar.
Är du sugen på att ha en bil där reglage och knappar hittat helt nya platser mot alla andra bilar så köp franskt.

En kompis hade en citroen där en vattenflaska läckt lite i facket i mittkonsollen, under där hade de satt ett styrkort till något som det blev kortis i. Billigt blev det ju inte kan man säga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback