Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-03, 00:03
  #1
Medlem
Revileds avatar
Ser väldigt många som inte är så mycket äldre än mig (30-40) köra, enligt mig, väldigt fina bilar. Idag såg jag en småbarnsfamilj med en helt ny BMW 5-serie, pris ca 500k. Om jag och min sambo tjänar 40 000 / månad så skulle priset för den bilen vara 75% av en årslön netto. Det låter otroligt att folk lägger så mycket på en bil när man måste köpa hus eller lägenhet och sen allt annat som ska köpas. Tjänar de flesta betydligt mer eller har de andra prioriteringar?
Citera
2018-02-03, 00:06
  #2
Medlem
Ja, visst kan det tyckas konstigt.
Billån eller förmånsbil är väl en stor del av svaret.
Citera
2018-02-03, 00:10
  #3
Medlem
lån?
Citera
2018-02-03, 00:12
  #4
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Ja, visst kan det tyckas konstigt.
Billån eller förmånsbil är väl en stor del av svaret.

Lägg till såna som tagit ut extra lån på lägenheten och de som köpt den på avbetalning och så har du hela sanningen.

Den genomsnittliga barnfamiljen (eller väldigt få personer sådär annars) betalar av en bil som kostar 500 tusen på en gång.

Med tanke på att "keditkranarna" vridits åt hos bayrnkerna och bostadspriserna vänder neråt, i kombination med en ränta som antagligen inte kommer att vara så pass låg som den är nu för evigt så kommer man nog att se mindre av fenomenet längre fram.

Förutom för de som lever som kyrkråttor bara för att de ska kunna köra en fin bil då förstås
Citera
2018-02-03, 00:17
  #5
Medlem
Enzymes avatar
Det enkla svaret är att de egentligen inte har råd. Lite samma fenomen som att förortskillar har dyra jackor.
Citera
2018-02-03, 00:24
  #6
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviled
Ser väldigt många som inte är så mycket äldre än mig (30-40) köra, enligt mig, väldigt fina bilar. Idag såg jag en småbarnsfamilj med en helt ny BMW 5-serie, pris ca 500k. Om jag och min sambo tjänar 40 000 / månad så skulle priset för den bilen vara 75% av en årslön netto. Det låter otroligt att folk lägger så mycket på en bil när man måste köpa hus eller lägenhet och sen allt annat som ska köpas. Tjänar de flesta betydligt mer eller har de andra prioriteringar?
Äsch... jag köpte nyss en bil för dryga 100k som ensamstående utan nån speciellt hög lön. 500 är väl ingenting för två personer med hyfsat anständig lön.
Citera
2018-02-03, 00:30
  #7
Medlem
Finns två möjliga svar på frågan. Och du nämnde båda i slutet av din fråga. Vissa har lyckats få ett bra jobb med hög lön, eller så har de hamnat på ett företag med finfina bilförmåner. En del har skulder upp över öronen, men så länge det inte syns utåt är det lugnt...
Tyvärr så tror jag att det i många fall handlar om "fel"prioriteringar. Bekräftelsebehovet ökar och ökar, många anser att de får sitt liv bekräftat av andra genom att de köper en fin bil. De hoppas på att de ska se rika ut, och de lyckas ju. Bil är ett bra exempel på en materiell sak som snabbt ger ett första intryck av hur rik en person är. Sorgligt men sant.

Vem vill Du vara?
Han som...
...har en påkostad bil - OCH en påkostad bostadsrätt.
...har en påkostad bil - och som bor i en hyresrätt med en låg hyra.
...har en billig bil som precis uppfyller de kraven en bil ska göra - och bor i en påkostad bostad.
...har en billig bil - och en standard hyresrätt.

Ta ett lån, köp en bil. Eller ta ett lån och investera i något som inte kommer tappa hälften av värdet efter en dag.

Köp bil i Tyskland om du vill nå ett snäpp högre i prisklass men utan att göra av med mer än du tänkt.

Snöade iväg på saker som inte har med din fråga att göra, men du kanske uppskattar läsningen ändå.
Citera
2018-02-03, 00:37
  #8
Medlem
Revileds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankedrottningen
Finns två möjliga svar på frågan. Och du nämnde båda i slutet av din fråga. Vissa har lyckats få ett bra jobb med hög lön, eller så har de hamnat på ett företag med finfina bilförmåner. En del har skulder upp över öronen, men så länge det inte syns utåt är det lugnt...
Tyvärr så tror jag att det i många fall handlar om "fel"prioriteringar. Bekräftelsebehovet ökar och ökar, många anser att de får sitt liv bekräftat av andra genom att de köper en fin bil. De hoppas på att de ska se rika ut, och de lyckas ju. Bil är ett bra exempel på en materiell sak som snabbt ger ett första intryck av hur rik en person är. Sorgligt men sant.

Vem vill Du vara?
Han som...
...har en påkostad bil - OCH en påkostad bostadsrätt.
...har en påkostad bil - och som bor i en hyresrätt med en låg hyra.
...har en billig bil som precis uppfyller de kraven en bil ska göra - och bor i en påkostad bostad.
...har en billig bil - och en standard hyresrätt.

Ta ett lån, köp en bil. Eller ta ett lån och investera i något som inte kommer tappa hälften av värdet efter en dag.

Köp bil i Tyskland om du vill nå ett snäpp högre i prisklass men utan att göra av med mer än du tänkt.

Snöade iväg på saker som inte har med din fråga att göra, men du kanske uppskattar läsningen ändå.

Jo uppskattar läsningen gör jag. Jag vill inte prioritera en fin bil framför ett bra liv men det känns bara oförståeligt för mig hur folk kan ha råd med både och i Sverige. Jag har en bra utbildning och ett bra jobb med hyfsad lön men det känns ändå som att jag skulle behöva mångdubbla min lön för att kunna unna mig en så pass dyr bil med gott samvete.
Citera
2018-02-03, 01:27
  #9
Medlem
Då tror jag att din fråga inte bara handlar om hur folk kan ha råd med dyra bilar, utan mer allmänt om klasskillnader som man inte trodde fanns. Speciellt skillnader hos en grupp människor, där alla tagit en likadan väg till framgång och alla har arbeten med hyfsat lika löner.

Vad finns det för andra sätt att få pengar eller "osynlig" hjälp i livet på? - Arv, rik familj, kontakter, tur och/eller jobb man döljer för allmänheten.

Säg att du har tagit samma väg i livet som din granne, och ni har precis samma förutsättningar. Ni har ett jobb med löner som är lika högt rankade. Skillnaden är att hans hus kostar 1 miljon mer än ditt, och på din garageuppfart står det en opel parkerad, medan det på hans uppfart står en Porsche. Skillnaden mellan er är att din grannes pappa gick bort för några år sedan. Poff så har han fått ett arv på två miljoner. I ditt liv är det inte aktuellt med ett arv inom den närmsta tiden. Så det är ingen övrig inkomstkälla som du tänker på. Och din granne har ju inget behov av att berätta om hans arv, så dessa typer av osynlig ekonomisk hjälp döljer man helst. Och därför är det ingen inkomstkälla som man tänker på om man själv inte har fått eller kommer få en sån inkomst.

SLutats: Det finns flera osynliga inkomster som är vanligare än man tror. Det finns inget behov av att berätta för någon om tex ett arv. Därför upplyses det inte, och att ärva pengar blir därför okänt för flera.
Så tror jag att det kan bero på inkomstkällor som inte syns utåt och som förekommer oftare än man tror.

Har ingen grund på att detta stämmer, det är bara egna tankar. Men kan vara ett svar på frågan
Citera
2018-02-03, 01:30
  #10
Medlem
leasing . firma bil . kostar mer än om dom hade tagit ett lån och amorterat . ibland tänker man vad fan tänker folk med .
Citera
2018-02-03, 02:18
  #11
Medlem
Quasars avatar
Svenska folket är belånat över flinten. Är en fin bil ens något att höja på ögonbrynen över idag?
Själv känner jag folk strax över 20 som kör bil i halvmiljonklassen som de själva äger, vilket jag tycker är både imponerande och sorgligt.

Sen som tidigare nämnt i tråden; Tjänstebil, Leasing, arv osv.
Citera
2018-02-03, 02:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizard99
leasing . firma bil . kostar mer än om dom hade tagit ett lån och amorterat . ibland tänker man vad fan tänker folk med .

Du menar att firma bil är mindre förmånligt än att skaffa bil genom lån-amortings-vägen? Hur anser du det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback