2018-02-01, 11:51
Medlem
Låter mer som att du använder Socialdemokraternas eventuell vinst i riksdagsvalet 2018 som svepskäl för att fly dina skulder.

"Ta min speldator" är din största rädsla när du har hundratusentals kronor i skulder. Född på 90 eller 00-tal?
Citera
2018-02-01, 13:47
Medlem
Oljeapans avatar
Ungrarna blir säkert glada över att få ta hand om en ekonomisk flykting.
Citera
2018-02-01, 14:35
Medlem
Glock31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Låter mer som att du använder Socialdemokraternas eventuell vinst i riksdagsvalet 2018 som svepskäl för att fly dina skulder.

"Ta min speldator" är din största rädsla när du har hundratusentals kronor i skulder. Född på 90 eller 00-tal?

hEHe. . . det med Sossarna va lite Ironiskt . för SD kommer slå jackpot iår.
Skulder har väl dom flesta antar ja i dagens Swea .,

Min game:rig oledTv å klockor mm har ja inte lust å lämna ifrån,
Men har väldigt svårt å se KFM i Swea skickar dörr knack i Ungern för en futtig 70lax skuld finns nog antal tusen mer prioriterande fall, Ligger redan en löneutmätning så igentligen så har ju redan en utmätning skett tycker man.
Citera
2018-02-04, 00:04
Medlem
Hur fungerar det med kronofogden och arbetsgivare?

Jag undrar hur det fungerar med kronofogden och arbetsgivaren.

Säg att KF vet att du arbetar på ett företag och kontaktar chefen och berättar att du har skulder. KF vill att chefen/företaget avsätter en del av din lön till dom.

Vad händer om chefen motsätter sig det?

Kan det bli något för företaget? Böter..? Eller något annat??

Har googlat lite men hittar inget om det, hoppas någon vet eller är bättre på googlandet än mig.
Citera
2018-02-04, 00:10
Medlem
https://www.minilex.se/a/arbetsgivarens-ansvar-vid-löneutmätning

Citat:
Om arbetsgivaren inte redovisar medlen inom den tid som har föreskrivits av KFM blir arbetsgivaren betalningsskyldig för beloppet. Vidare gäller att KFM får hos arbetsgivaren utmäta det belopp som arbetsgivare har hållit inne eller skulle ha hållit inne. Detta gäller om arbetsgivaren betalar ut beloppet i strid mot beslut om utmätning eller om arbetsgivaren inte betalar in de innehållna medlen till KFM inom föreskriven tid.
Citera
2018-02-04, 00:23
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babaland
Jag undrar hur det fungerar med kronofogden och arbetsgivaren.

Säg att KF vet att du arbetar på ett företag och kontaktar chefen och berättar att du har skulder. KF vill att chefen/företaget avsätter en del av din lön till dom.

Vad händer om chefen motsätter sig det?

Kan det bli något för företaget? Böter..? Eller något annat??

Har googlat lite men hittar inget om det, hoppas någon vet eller är bättre på googlandet än mig.
En del informativa sidor hos KFM.
https://www.kronofogden.se/Loneutmatning2.html
https://www.kronofogden.se/Hurmycketfardubehalla.html
https://www.kronofogden.se/Meromloneutmatning.html
https://www.kronofogden.se/Loneutmatning.html
Citera
2018-02-04, 13:58
Medlem
Ifall du är kompis med arbetsgivaren kan du ha en halvtidsanställning och ta de övriga fyra arbetstimmar varje dag som ej schema lagd arbets tid. Då kan kronofogden ej ta några pengar alls.
Citera
2018-02-05, 11:05
Medlem
techno_the_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrrahym
Det är fel. De ligger kvar tre år efter de uppstår inte från när de är betalda.
Ok det var mer än vad jag visste, är ju i så fall riktigt bra, borde då vara fri från anmärkningar hos fogden senast slutet av 2019.

Tycker det är riktigt skönt att se skulderna försvinna, nu har man bara 101k kvar hos fogden och senast i oktober bör jag vara klar om jag som nu betalar in 13k /månad, skulle kunna öka på till 18k/månad men man måste kunna leva men även spara undan lite pengar också.
Citera
2018-02-05, 11:27
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norren
OK, har skickat in att jag anser deras betalningsanmärkning är felaktig,
och väntar på svar. Så jag får se då. Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Det är kontoret i Visby du skall vända dig till, som har hand om rättelser.

KFM sätter inga betalningsanmärkningar, utan det gör kreditupplysningsföretagen. Beroende på vilken typ av uppgift som registrerats och vad misstaget beror på kan du eventuellt begära rättelse hos KFM för att sedan kontakta alla kreditupplysningsbolag för att få rättelse hos dem. Eller så kontaktar du dem direkt och begär rättelse. Du kan dock inte begära rättelse för vilka misstag som helst (typ "Jag var utomlands" är inte OK).
Citera
2018-02-05, 12:49
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
KFM sätter inga betalningsanmärkningar, utan det gör kreditupplysningsföretagen. Beroende på vilken typ av uppgift som registrerats och vad misstaget beror på kan du eventuellt begära rättelse hos KFM för att sedan kontakta alla kreditupplysningsbolag för att få rättelse hos dem. Eller så kontaktar du dem direkt och begär rättelse. Du kan dock inte begära rättelse för vilka misstag som helst (typ "Jag var utomlands" är inte OK).
Det är helt korrekt. Dock har Kronofogden skyldighet att meddela samtliga upplysningsföretag som hämtat uppgifter därifrån om det görs en rättelse, så Norren behöver inte själv göra detta.
Citera
2018-02-09, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glock31
Hade mer änn gärna cashat av CSN idag , 70lax inga jätte cash..... problemet är att ett inkasso bolag på några x-antal hundra laxar ligger i luften men inte läggs på KFM pga av lite andra orsaker, men givet skulle dom lägga in dom på KFM om dom ser att ja löser in CSN skulden.,
Du har alltså lyckats skuldsätta dig med hundratusentals kronor som du inte klarar av att betala tillbaka och oroar dig över att sossarna skall vinna valet 🙄 ja bara flytta, vi behöver inte din sort i Sverige.
Citera
2018-02-09, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany

Ja kasta speldatorn och ut och jobba extra vore ett smartare val än att fly till en öststat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in