Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-30, 06:14
  #1
Medlem
Jag har för avsikt att lära mig svetsa och är på jakt efter en svets som "klarar det mesta" för hemmabruk. Kanske svetsa ihop delar till ett bord eller andra små projekt, laga bilen osv.

Jag har läst en del och många verkar rekommendera en inverter (tex från Esab), exakt vad betyder det?
Är det bara att strömmen är likriktad eller säger det också om det är tex pinnsvets eller mig/mag?
Jag har också hört att s.k 3-fas är att föredra, att 230 kan vara lite för klent. Skulle föredra om priset hamnade runt eller under 5000:-
Jag frågade en svetsare på jobbet och han rekommenderade pinnsvets om jag aldrig hade svetsat förut eftersom det krävs skyddsgas osv på mig/mag om jag förstod det rätt, och att det skulle vara lite svårare överlag om man aldrig testat innan.
Citera
2018-01-30, 06:25
  #2
Medlem
Skall du svetsa på bilen så är mig/mag att föredra. Det är också mycket lättare att lära sig.
Bilplåt är inget du svetsar med pinne.
Citera
2018-01-30, 07:20
  #3
Medlem
tnems avatar
skall du var inne eller ute. Är det ute så skall det vara lätt att skyddsgasen blåser bort, så då är det bättre att kör med pinne eller mig-tråd som innehåller "skyddsgas".

Skall du svetsa tunn plåt så är mig att föredra, pinne för lite grövre.
Citera
2018-01-30, 07:32
  #4
Medlem
Det är kul att kunna svetsa lite.
Från början hade man gassvets. Acetylen + syrgas i tuber. Dyrt och krångligt och även lite farligt. Men en skön känsla att kunna reglera lågan. Och väldigt praktiskt för man kan ju även värma och böja, löda och skära. Så det är ett mångsidigt verktyg.
Sedan kom pinnsvetsar. Eftersom det är elektrisk båge man använder, så måste man ha en minus eller jordklämma. Där är det viktigt att metallytan är ren så det blir bra elektrisk kontakt med klämman. Dom bästa pinnsvetsarna anses väl fortfarande dom stora omformarna. Tunga som bara den. Sedan finns trefas och enfas. Invertrarna kan vara väldigt små och lätta.
Pinnarna är tillsatsmaterialet, och det finns olika pinnar. Problemet med pinnarna är att dom lätt fastnar när man ska svetsa. Dom smälter fast sig på den grej som du ska svetsa. Det är väldigt enerverande. Finns bättre och sämre pinnar. När en pinne fastnar måste man avbryta. Och börja om. Frestar på tålamodet, men är en bra tålamodsträning! Man ska ha pinnarna väldigt torrt förvarade.
Mig-svetsarna. Dom har en tub med skyddsgas som strömmar fram i munstycket på svetsstället. Dom kan svetsa tunn plåt. Numera finns även Mig utan gas, med svetstråden som ett litet rör som innehåller flussmedel. Dyrare tråd och svetsar inte lika tunt.
Jag har tidigare haft en ganska bra enfas pinnsvets, och en uppsättning gastuber (acetylen + syrgas) och en hemmabygd ässja. Men på grund av flytt har jag fått göra mig av med dom. Så nu skaffade jag en liten Mig med flusstråd, så jag ändå har något. Billig, men fungerar.
Citera
2018-01-30, 09:56
  #5
Medlem
2560ps avatar
Har en enfas mig från Biltema, funkar finfint för hemmabruk - går att svetsa avgassystem m.m. utan problem. Minns inte vad jag pröjsade initialt för flaska (5l) och armaturer, men bytte nu efter typ 15 år och då gick det på runt 600 spänn.

Går ju att hyra flaskan också. Tror man måste hyra om man vill ha mer än 5l, men är osäker där.
Citera
2018-01-30, 10:50
  #6
Medlem
George Wittigs avatar
Lättast att lära sig är det som kallas MIG/MAG. För den krävs att man använder en skyddsgas bestående av en blandning av argon/koldioxid, så räkna med utgiften för en 5L gasflaska också. Bör köras inomhus/vindskyddat annars blåser skyddsgasen bort. För hemmabruk duger en 230V enfasmaskin som Esab CaddyMig C160i alldeles utmärkt. Klarar utan problem upp till 4 mm tjockt stål. Mer om man lägger lite tid på fogberedning. Ska man köra tunnplåt som bilplåt så är MIG/MAG att föredra.

Billigare än MIG/MAG är en MMA-svets, även kallad pinnsvets, exempelvis Kemppi Minarc 150. Här krävs ingen skyddsgas då höljet på pinnen smälter och bildar slagg som skyddar fogen (man kommer att behöva en del tid med slagghacka och stålborste för att göra rent efteråt). En mångsidig svetsmetod, bara att byta till en pinntyp som passar materialet. Går även att köra aluminium även om det inte brukar bli så snyggt. Det är dock väsentligt svårare att bli bra på pinne än MIG/MAG. Är även knepigt att köra tunnare material. Är man lätt och fin på handen så är det inte omöjligt att pinnsvetsa 1 mm, men det är lätt att bränna igenom.

Är man intresserad och vill man lära sig det hela ordentligt rekommenderar jag att man börjar med pinnsvets, då man lär sig mycket om korrekt handhavande och sen går vidare till MIG/MAG. Vill man någorlunda snabbt lära sig att foga ihop stålbitar hemma så är dock MIG/MAG - trots det högre utgifterna - en mycket mera lämplig (vad gäller material och de tjocklekar som brukar vara aktuella) och snabblärd metod.
__________________
Senast redigerad av George Wittig 2018-01-30 kl. 10:53.
Citera
2018-01-30, 11:07
  #7
Medlem
Kennethkvartings avatar
Mig/mag-svetsar kan man också köra med flusstråd.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-...AaArgaEALw_wcB

Då behövs ingen skyddsgas.

Det blir givetvis inte lika bra som med en proffssvets med skyddsgas, men till att bara punkta ihop nån hemmagrej eller nödlaga ett avgassystem duger det gott.

Tråden är ganska dyr också, men man slipper köpa en flaska från AGA för tusentals kronor.

Jag fick en migsvets från Biltema av en kompis, jag har ändå svetsat en hel del med den. Nu har jag dock en riktig mig från luna.
Citera
2018-01-30, 11:25
  #8
Medlem
Jag har en EWM Pico 180 220v Pinnsvets Bättre än både Esab och Kempi Klockren!! :-)

Finns ju mindre modeller också
Citera
2018-01-30, 11:44
  #9
Medlem
Såg nu att du skulle svetsa på bil också/Tunnplåt,Då är det mig/mag som gäller
Själv har jag en Esab som jag är nöjd med
Citera
2018-01-30, 11:56
  #10
Avstängd
Godisglads avatar
Fördelen med "pinn-svets" är att dom är relativt billiga och inte kräver gastuber. Det kräver lite övning för att bli duktig, men när man väl får in känslan så kan man svetsa med alla andra typer också.

Det går inget vidare att arbeta med klent material som bilplåt, men är kanon för vad jag slarvigt brukar kalla för "jordbruksredskap". Lite grövre grejer som måste hålla, men inte kräver supersnygga fogar (vilket man iofs kan få om man efterbearbetar lite). Då är pinnsvets ett bra alternativ.

Jag är ingen expert, men jag vet att man framförallt ska välja likströmsvarianter. Dom ger en jämnare ström och bättre svetsfog.

Dessutom är dom ganska okänsliga för väder, så regnar det lite så gör det ingenting.
__________________
Senast redigerad av Godisglad 2018-01-30 kl. 11:58.
Citera
2018-01-30, 13:01
  #11
Medlem
WGASs avatar
Allmän fråga? En nackdel med pinne är väl att man måste knacka bort resterna av pinnen från själva svetsfogen. Måste man knacka fogen om man kör mig/mag med flusstråd?
Citera
2018-01-30, 13:40
  #12
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WGAS
Allmän fråga? En nackdel med pinne är väl att man måste knacka bort resterna av pinnen från själva svetsfogen. Måste man knacka fogen om man kör mig/mag med flusstråd?

Om du kör med flusstråd så bildas slagg, precis som med pinne. Så ja.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback