Det blir ju väldigt vinklat när en kärring sitter och säger att vi har en sjukvård i världsklass precis innan Åkesson och Strandhäll börjar debattera.
Åkesson borde bestämma sig för om han ska ha kavaj eller en sådan skjorta. Inte både och.
Att diskutera köer och satsningar blir rätt subjektivt för en åhörare. Skjuta till 2,5 miljarder, kömiljard hit och dit. Varför inte bara nämna att kvinnor tvingas föda i bilen? Att vårdpersonal hotas av gäng? Att fler invandrare ökar vårdbehovet i en sådan takt att nya sjukhus måste byggas?
Åkesson måste öva på att debattera vården. Överkörd blev han inte men han hade kunnat göra detta betydligt bättre.
Jag tycker Strandhäll verkar vara en riktig rabba. Tänk om man skulle haft en sådan kvinna som kollega :S
Strandhälls snack om miljarder är jävligt jobbig. Prata om resultat. Väljarna vet ändå inte ett skit om hur mycket en miljard är eller vad som står i budgeten.
Kul att ni gör trådar om SD som trendar nr 1! Kul också att ni länkar till debatten som man får se Herr Åkesson fullständigt förstöra denna sopa till minister. Skrämmande att en så usel retoriker överhuvudtaget tillhör toppskiktet i sossarna, ändå sorgligt att se sin nemesis degenerera så. Säga vad man vill om Palme, Sulan-Carlsson och Nivea-Persson dessa var åtminstone fullblodsproffs...
Om du förstod min poäng kan du bortse från sista stycket.
Jag syftade mest på att Sossar och Moderater alltid tuggar om att svensk sjukvård aldrig hade klarat sig utan invandring, då 25% av personalen har utländsk bakgrund.
Jag menar att man då i rättvisans namn också måste räkna bort alla patienter med utländsk bakgrund.
Samma politiker talar gärna om hur många utrikesfödda som arbetar och betalar skatt, men nämner aldrig att lika många lever på bidrag.
Lite försent att börja styra upp skutan nu kanske? Nej, här blir det en missnöjesröst på SD. Allt annat vore orätt mot mina landsmän!
Att rösta på SD är en markering.
Kanske något av de mer regeringsdugliga partierna efter det kan ta till sig folkets vilja.
Inte som efter förra valet när socialdemokratiska politiker tvärsäkert fastslog att SD rösterna från de utsatta områdena egentligen var deras men (då de dumma och obildade invandrarna) inte förstog bättre än att de trodde de röstade socialdemokratiskt när de stoppade en Sverige demokratisk röstsedel i kuvertet.
Så överkörd Jimmie Åkesson blev av socialminister Annika Strandhäll i kvällens Agenda. Jimmie Åkesson målade som vanligt med den breda penseln och talade om haveri för sjukvården medan Annika Strandhäll menade att med Jimmie Åkessons politik medför ytterligare nerskärningar. Alltså att han skulle skära ner de resurser som nu går till den sjukvård han själv tycker är underfinansierad. Jimmie Åkesson skakade som vanligt på huvudet och kände inte igen siffrorna. Som vanligt! Plus att han la till ett frustrerat "-Kom igen nu!" När han översköljdes av argument.
Nä, han ska hålla sig till att inte tycka om invandrare och inte ge sig in i annan politik. SDs enda lösning till all världens problem som den globala uppvärmningen, arbetslösheten i Katmandu och brist på sjuksköterskor är, som vanligt, invandringen. Börjar bli lite tjatigt. Släpp sargen och kom in i match eller inte...
Nu såg jag inte gårdagens program men med tanke på vad du beskriver ovan så betedde Åkesson sig som politiker brukar göra.
Och jo det är ett haveri för sjukvården och SD är inte det parti som varit med och dragit ner, de övriga 7 ligger bakom detta.
Om det är ett troll eller inte vet jag inte men det är ju inte direkt så att det inte dröller av SD-troll härinne. Nåt eller några S-troll borde man väl kunna leva med.
Jag röstar själv på S men har inte skrivit nåt inlägg eftersom jag inte sett debatten. Däremot kan jag ju ensidigt säga att sjukvården tyvärr inte är sossarnas starka sida för stunden. Mycket snack om satsningar men i verkligheten blir det inte bättre.
Sen tror jag inte en sekund på att SD skulle göra det bättre.
Men att sitta och skrika att Strandhäll ljuger och hänvisa till SDs siffror... nja... det är mycket möjligt att hon ljuger eller vinklar men hon är politiker och sd-anhängarna kör ju med exakt samma knep, dvs kör med vinklingar och halvsanningar.
Vem som har rätt är svårt att veta då det hela är rätt komplext. Men när jag (i yrket) varit på akuten så har jag inte direkt imponerats av väntetiderna...
Men du måste väl se skillnaden mellan de enfaldiga troll som härjat här och övriga i tråden? Ge gärna exempel på vad du menar är ”SD-troll”.
Åter till topic, det av mig fetade i ditt inlägg ovan: VARFÖR tror du inte att SD skulle kunna göra det bättre? För att kunna göra den bedömningen behöver du ha en uppfattning om VAD som är problemen. VAD menar du är de största problemen med vården?
Det förvånar mig att JÅ inte lyfter att patientsäkerheten är hotad pga att nyanlända med undermålig utbildning anställs i vården. De saknar medicinsk kompetens, och kan ej tala svenska. Patienter riskerar att AVLIDA pga detta. En stor skandal under uppsegling som kommer att eskalera. När till och med SKL är införstådda med problemet, undrar jag hur detta kan fortgå.
Hur kommer det sig att SD inte lyfter detta i en debatt om vården? Har de inga partistrateger?
Brister på utbildad vårdpersonal har lett till satsningar inom vuxenutbildningar för att få flera behöriga undersköterskor men nu höjs varnande röster för att utbildningarna inte håller måttet.
Det utbildas mellan 8- och 9000 undersköterskor i Sverige varje år men det räcker inte för att täcka dagens behov. Därför satsas mycket resurser på vuxenutbildningar där tex nyanlända kan läsa till undersköterska.
Men flera yrkesverksamma som Ekot pratat med beskriver brister i kunskapen bland de som gått bildningarna. Bland annat är det många som saknar tillräckliga kunskaper i svenska.
– Det ska väldigt snabbt ut en mängd elever. Går det för fort är risken att man inte har fått erforderliga kunskaper och då blir det betygsinflation. Man har fått ett betyg men man kanske inte har kunskaper som motsvarar, säger Martina Strandell som är vårdlärare i Stockholm.
Bristen på kunskap hos vissa nyutbildade innebär stora risker för vårdtagarna.
– Det finns risk för att de lider av olika skador eller försummelse eller att de faktiskt avlider.
En del av problemen är att vuxenutbildningen, till skillnad från gymnasieutbildningen till undersköterska, är kursbaserad. Det innebär att elever kan välja bort vissa kurser men ändå få behörighet i ämnet.
I en rapport från Skolinspektionen från ett par år tillbaka beskrivs också ett annat problem: att det saknas intern kvalitetskontroll bland företag som tillhandahåller utbildningar.
SKL vill nu se nationella riktlinjer för hur utbildningen ska utformas och vilka ämnen som måste igår, säger Agneta Jöhnk, som är chef för avdelningen för arbetsgivarfrågor.
– Vi behöver verkligen tillgång till de här nya platserna men de platserna måste hålla hög kvalité. Vi behöver rekrytera väldigt många och vi behöver tillgång till alla våra nyanlända men då behöver vi också en språkutbildning och en samhällskunskaputbildning som är i paritet med gymnasieskolans.
Jag såg fram mot debatten, men blev besviken. Det mesta utmynnade i tjafs.
Det syntes verkligen att Strandhäll föraktar SD, hon gick på hårt och hade nog inget mot att sabotera en sansad debatt med argument.
Det kanske är en taktik från S att visa hur mycket de föraktar SD. Löven har i flera partiledardebatter agerat liknande, inte möta argument utan bara ösa på med förakt och anklagelser.
Fan vad mycke Sosse troll det börjar härja på nätet.
Vilken normal människa som helst som inte är en röding så klart och tydligt att Stradhäll gjorde rejält bort sig