Citat:
Ursprungligen postat av
thepirate
Jag noterar att i diskussionen som Jimmie förde angående den belastning invandrare utgör på svensk vård, replikerade Strandhäll med att 25% har annan etnisk bakgrund än svensk. Jag bedömer att det är ett medvetet ordval från statsrådet som slinker obemärkt förbi de som tittade på debatten. Det är givetvis stor skillnad mellan å ena sidan en andra generationens invandrare där endast en av föräldrarna kommer från ett land så som Serbien, och å andra sidan det enorma migrantflöde från mellanöstern som vi sett på senaste år. Det andra exemplet utgör inte de 25% av vårdanställda som Strandhäll försöker påskina.
För det andra undrar jag vilken relevans det har att diskutera den mängd pengar som lagts inom en viss verksamhet för att på så sätt styrka argumentet att ett problem inom den verksamheten effektivt bearbetas? Med samma logik skulle en arbetsgivare med extremt illa behandlade anställda kunna peka på den mängd pengar som arbetsgivaren återinvesterat i sin egna verksamhet för att "bevisa" att problemet med arbetstagarna snart är ett minne blott.
Debatten borde inte handla om vem som satsar mest pengar på sjukvården, eller vem som nyttjar sjukvård när de väl är här. Sjukvård borde vara en självklarhet i ett civiliserat samhälle.
Saken handlar enbart om att det kommit folk till Sverige som inget har här att göra och de underrävar hela ekonomin. Politikerna har saknat konsekvenstänk och låter den egna befolkningen ta konsekvensen av ödesdigra beslut, genom att tala om humanitär stormakt och kalla oliktänkande för rasiter. Det är en politik som går ut på att alla medborgare ska ha skuldkänslor när de kräver samhällsservice för egen räkning.
De pengar som saknas i vården och i rättsväsendet är summor som borde vara inom felmarginalen, särskilt om det är så att vi befinner oss i en högkonjunktur.
När det väller in en massa folk så finns det plötsligt pengar till alla vansinnigheter på bekostnad av statens huvudsakliga åtaganden som vård, polis, skola, infrastruktur och till och med försvaret.
Det är något mycket märkligt när en politiker som Strandhäll pratar om miljoner och miljarder. Jag finner det frånstötande.