2018-01-29, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thure10
Hon vann ju för att JÅ inte rättade henne. Hade chansen att göra det flera gånger men gjorde det inte. Förmodligen medvetet för var ju öppet mål egentligen.

Att vara oärlig och komma med felaktiga påståenden i en debatt är inte att vinna. S debatterar oftast på detta vis och förhoppningsvis blir de synade fram tills valet.
Citera
2018-01-29, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thepirate
Jag noterar att i diskussionen som Jimmie förde angående den belastning invandrare utgör på svensk vård, replikerade Strandhäll med att 25% har annan etnisk bakgrund än svensk. Jag bedömer att det är ett medvetet ordval från statsrådet som slinker obemärkt förbi de som tittade på debatten. Det är givetvis stor skillnad mellan å ena sidan en andra generationens invandrare där endast en av föräldrarna kommer från ett land så som Serbien, och å andra sidan det enorma migrantflöde från mellanöstern som vi sett på senaste år. Det andra exemplet utgör inte de 25% av vårdanställda som Strandhäll försöker påskina.

För det andra undrar jag vilken relevans det har att diskutera den mängd pengar som lagts inom en viss verksamhet för att på så sätt styrka argumentet att ett problem inom den verksamheten effektivt bearbetas? Med samma logik skulle en arbetsgivare med extremt illa behandlade anställda kunna peka på den mängd pengar som arbetsgivaren återinvesterat i sin egna verksamhet för att "bevisa" att problemet med arbetstagarna snart är ett minne blott.

Debatten borde inte handla om vem som satsar mest pengar på sjukvården, eller vem som nyttjar sjukvård när de väl är här. Sjukvård borde vara en självklarhet i ett civiliserat samhälle.

Saken handlar enbart om att det kommit folk till Sverige som inget har här att göra och de underrävar hela ekonomin. Politikerna har saknat konsekvenstänk och låter den egna befolkningen ta konsekvensen av ödesdigra beslut, genom att tala om humanitär stormakt och kalla oliktänkande för rasiter. Det är en politik som går ut på att alla medborgare ska ha skuldkänslor när de kräver samhällsservice för egen räkning.

De pengar som saknas i vården och i rättsväsendet är summor som borde vara inom felmarginalen, särskilt om det är så att vi befinner oss i en högkonjunktur.

När det väller in en massa folk så finns det plötsligt pengar till alla vansinnigheter på bekostnad av statens huvudsakliga åtaganden som vård, polis, skola, infrastruktur och till och med försvaret.

Det är något mycket märkligt när en politiker som Strandhäll pratar om miljoner och miljarder. Jag finner det frånstötande.
Citera
2018-01-29, 22:05
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Tråden är startad av S-troll (möjligen SSU-troll) och sedan understödd av flera andra gelikar under olika nicks. Möjligen är den endast en och samma troll med fler nicks men oavsett det så är denna tråd urtypen för de genomskinliga infiltrationsförsök S och SSU ägnar sig åt i ett otal forum.

TS avslöjar sig själv genom sin brist på verklighetsförankring och påminner oss om hur ledarnas kommunikéer i Nordkorea eller för den delen säkert även Venezuela, Kuba eller Zimbabwe applåderas av de trogna partiarbetarna och trycks ned i befolkningen strupar som rådande sanning.

Japp, det är väldigt genomskinligt.
Citera
2018-01-29, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gelux
Så överkörd Jimmie Åkesson blev av socialminister Annika Strandhäll i kvällens Agenda. Jimmie Åkesson målade som vanligt med den breda penseln och talade om haveri för sjukvården medan Annika Strandhäll menade att med Jimmie Åkessons politik medför ytterligare nerskärningar. Alltså att han skulle skära ner de resurser som nu går till den sjukvård han själv tycker är underfinansierad. Jimmie Åkesson skakade som vanligt på huvudet och kände inte igen siffrorna. Som vanligt! Plus att han la till ett frustrerat "-Kom igen nu!" När han översköljdes av argument.

Nä, han ska hålla sig till att inte tycka om invandrare och inte ge sig in i annan politik. SDs enda lösning till all världens problem som den globala uppvärmningen, arbetslösheten i Katmandu och brist på sjuksköterskor är, som vanligt, invandringen. Börjar bli lite tjatigt. Släpp sargen och kom in i match eller inte...
Du har tydligen inte fattat att eftersom invandringen tar alla skattepengar så blir det inget kvar till ex sjukvården och från sjukvården går det bra att ta eftersom du inte märker hur dålig den är förrän du behöver den.
Kanske en lektion eller två i ekonomi till dig
Citera
2018-01-29, 22:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ankhelvete
Att vara oärlig och komma med felaktiga påståenden i en debatt är inte att vinna. S debatterar oftast på detta vis och förhoppningsvis blir de synade fram tills valet.

...i väntan på att någon i gammelpressen skall känna minsta heder i kroppen eller ryggrad och börja syna S-lögner eller vänstern/MP:s fullkomliga hjärnsläpp så får alla andra informationskanaler likt Flashback helt enkelt fortsätta växa till och successivt smula sönder traditionell media och dess numer ofta farsartade journalistik.
Citera
2018-01-29, 22:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Japp, det är väldigt genomskinligt.

ja, uppenbarligen "omplacerades" bara två S-troll, de övriga fick fortsatt mandat.
Citera
2018-01-29, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankhelvete
Felaktiga vet jag inte men visst var hon oärlig. Läser man bara på detta forumet så ser man ju att många synat henne redan så antar JÅ tyckte det var skitsamma rätta till då han förstod att folk inte är så urbota dumma att dom inte hör vad hon säger. Själv trodde jag faktiskt att folk skulle vara det så trodde han torskade. Hon bet sin egen arm kan man väl säga.
Citera
2018-01-29, 22:11
Medlem
S.Kandals avatar
Vi kan konstatera att Åkesson är efterlängtad i debatten, uppfriskande att lyssna på någon som ärligen tror på vad den säger.

Detta var annars i mina ögon en totalt ointressant historia. Det enda som gjorde det värt att bevittna var såklart att Åkesson/sd äntligen fick lite medietid efter veckor (månader?) i total valårsskugga. Taktiken från eteblissemanget är uppenbar, sverigedemokraterna ska negligeras. Dessa strutsar vill såklart inte lyssna på någon de hatar och tillika haft rätt från dag ett, inte bra för självkänslan. Sd/Åkesson kan måhända bli inbjudna i värmen om ämnet är något "ofarligt". Problemet för media idag är att precis allt dessa tider kan härledas rakt på den vansinniga invandringspolitiken. Således blir stunderna i rampljuset för Åkesson fram till valet sällsynta.
Senast redigerad av S.Kandal 2018-01-29 kl. 22:15.
Citera
2018-01-29, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Vad spelar det för roll om 25% av sjukvårdspersonalen har utländsk bakgrund när 25% av patienterna också har utländsk bakgrund??

Alltså har svensk sjukvård inte tjänat ett skit på invandringen.
Andel säger inte så mycket. Skit samma.

Min poäng var snarare att i diskussionen använder Åkesson begreppet "invandrare" och åsyftade den mängd som kommit nu. Strandhäll använder begreppet "person med annan etnisk bakgrund" för att på något sätt jämställa dessa två. Alltså att de 25% vårdarbetare på något sätt har någonting gemensamt med den grupp Åkesson talade om. Min åsikt är fortfarande att det är lek med ord som Strandhäll ägnar sig åt.

Att du möjligtvis inte förstod det är väl ett bevis för det jag sa om hur det förmodligen flög befolkningen obemärkt förbi. Om du förstod min poäng kan du bortse från sista stycket.
Citera
2018-01-29, 22:17
Medlem
Är ingen sosse men måste vara ärlig och säga att Annika vann debatten med hästlängder.
Citera
2018-01-29, 22:21
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Tråden är startad av S-troll (möjligen SSU-troll) och sedan understödd av flera andra gelikar under olika nicks. Möjligen är den endast en och samma troll med fler nicks men oavsett det så är denna tråd urtypen för de genomskinliga infiltrationsförsök S och SSU ägnar sig åt i ett otal forum.

TS avslöjar sig själv genom sin brist på verklighetsförankring och påminner oss om hur ledarnas kommunikéer i Nordkorea eller för den delen säkert även Venezuela, Kuba eller Zimbabwe applåderas av de trogna partiarbetarna och trycks ned i befolkningen strupar som rådande sanning.
Om det är ett troll eller inte vet jag inte men det är ju inte direkt så att det inte dröller av SD-troll härinne. Nåt eller några S-troll borde man väl kunna leva med.

Jag röstar själv på S men har inte skrivit nåt inlägg eftersom jag inte sett debatten. Däremot kan jag ju ensidigt säga att sjukvården tyvärr inte är sossarnas starka sida för stunden. Mycket snack om satsningar men i verkligheten blir det inte bättre.

Sen tror jag inte en sekund på att SD skulle göra det bättre.

Men att sitta och skrika att Strandhäll ljuger och hänvisa till SDs siffror... nja... det är mycket möjligt att hon ljuger eller vinklar men hon är politiker och sd-anhängarna kör ju med exakt samma knep, dvs kör med vinklingar och halvsanningar.

Vem som har rätt är svårt att veta då det hela är rätt komplext. Men när jag (i yrket) varit på akuten så har jag inte direkt imponerats av väntetiderna...
Citera
2018-01-29, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är något mycket märkligt när en politiker som Strandhäll pratar om miljoner och miljarder. Jag finner det frånstötande.
Är det inte lika märkligt när Jimmie och SD lovar stora satsningar till vården, till flyktingar i närområdet osv? Fast varje vettig människa inser att det bara är valfjäsk utan någon som helst verklighetsförankring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in