Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-21, 08:54
  #25
Medlem
De här typerna finns på Gekås också, på vägen upp till restaurangen. De står och erbjuder 500 kr i rabatt på Gekås om man tecknar upp sig för Postkodlotteriet. Hatar dem.

Det värsta som hänt med just Gekåsnissarna från Postkodlotteriet var när en tjej stod och skojfrisk slängde ner presentkort i folks vagnar och följde sedan efter, tjatade om Postkodlotteriet och krävde tillbaka presentkortet om man tackade nej. Min fru blev asförbannad för hon tyckte inte det var ett okej sätt att kränga någonting på, och då blev säljaren helt ställd och stött och fattade ingenting. Man måste nog vara en rätt speciell person för att kunna trakassera folk på det viset.
Citera
2017-12-21, 09:59
  #26
Medlem
UT64s avatar
Det här är avskum och det de sysslar med är ofredande.

Sist det hände mig utanför ett köpcentrum blev jag så förbannad på den påträngande
lurendrejaren att jag gick raka vägen till köpcentrumets kundtjänst och skällde ut dem.
(Ja, det är köpcentrumet som får en del av de pengar de lurar till sig från kunderna.)
Citera
2017-12-21, 11:03
  #27
Medlem
Europolitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Har aldrig pratat med någon gatuförsäljare. Skakar på huvudet och går förbi, svårare är det inte.
Humanitära organisationer är en annan sak. Där finns många som gör ett jättejobb och dom försöker jag gynna när jag kan. Ofta otroligt sympatiska människor som arbetar ideellt.
De har väl en dryg hundralapp i timmen för att gå runt åt de där organisationerna. Är väl Frälsningsarmén och något fåtal till som inte får betalt, men de flesta av ungdomarna står ju inte där gratis. Man slipper dem oftast om man säger att man är emot mångkultur eller att det räcker med främlingar nu.

Tur att du inte är pensionär och blir insliten till Mobilizera av blattarna som arbetar där. Har bevittnat det ett antal gånger och lagt mig i någon gång för att förhindra den pågående blåsningen.
Citat:
Ursprungligen postat av glokk18
Ganska onödigt att vara otrevlig mot dessa människor. Dessa blir ofta "hjärntvättade" a la Wolf of Wallstreet, dvs att alla börjar där och jobbar sig upp till chefs jobb.

De allra flesta inser dock snabbt att så ej är fallet och vill inget annat än bara säga upp sig. Men folk behöver jobb och säljjobb finns alltid för unga människor utan erfarenhet. Då ser jag det mer som att personen ska ha credd för att dem iaf försöker och lägger manken till.
Mycket sällan jag är otrevlig av samma anledning som din, men det är väl bättre för samhället och de själva om de tar ett städjobb? Det behövs ju till skillnad från den där verksamheten.
__________________
Senast redigerad av Europolitan 2017-12-21 kl. 11:21. Anledning: tangenttryckning
Citera
2017-12-21, 19:24
  #28
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Har aldrig pratat med någon gatuförsäljare. Skakar på huvudet och går förbi, svårare är det inte.
Humanitära organisationer är en annan sak. Där finns många som gör ett jättejobb och dom försöker jag gynna när jag kan. Ofta otroligt sympatiska människor som arbetar ideellt.
De flesta får väl ändå betalt och kommission? Förmodligen lär de sig att bete sig så sympatiskt som möjligt för att tjäna pengar, några % går till ändamålet och resten är löner om inte rentav vinst..hade de velat göra något gott så hade de väl skaffat ett jobb och donerat sin lön?
Citera
2017-12-22, 17:50
  #29
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glokk18
Ganska onödigt att vara otrevlig mot dessa människor. Dessa blir ofta "hjärntvättade" a la Wolf of Wallstreet, dvs att alla börjar där och jobbar sig upp till chefs jobb.

De allra flesta inser dock snabbt att så ej är fallet och vill inget annat än bara säga upp sig. Men folk behöver jobb och säljjobb finns alltid för unga människor utan erfarenhet. Då ser jag det mer som att personen ska ha credd för att dem iaf försöker och lägger manken till.
Som om jag skulle bry mig att de "blir hjärntvättade" i sin "internutbildning" av företaget. Då kanske det kan bli ett bryskt uppvaknade för dem, i alla fall efter ett tag, när typ 90 % av alla de hoppar på med sitt "frälsningsbudskap" ber dem fara o flyga. Skulle aldrig köpa något eller skriva på något via en äcklig gatusäljare.
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
i Göteborg har det tydligen blivit förbud på att gatusäljarna/godhetsapostlarna för röda korset,UNHCR osv får ta kontakt, prata med flanerare. De har sina pärm de har sina västar tittar på en men säger ingenting.
Nä, det var ju fan på tiden. Men i om det nu är sant det du säger så efterlevs det inte i Göteborg i alla fall. Blev "påhoppad" av en kille i Nordstan för några dagar sedan. Han började med det där jävla dravlet om att göra gott, och jag sa att jag inte hade lust att göda hans organisation där både han, hans chef osv ska ha betalt innan några korvören av min hundralapp kommer fram till de påstår hjälpa. Jag sa åt honom att om han vill "göra gott" så kan han lämpligen börja i hemtjänsten eller på äldreboende, då många som jobbar med detta sliter hund. Det finaste man kan göra i mina ögon är att ta hand om generationen som byggde Sverige, inte tigga pengar till araber.

Citat:
Ursprungligen postat av labambas
Min grundregel för att inte bli lurad är att, köp/teckna dig aldrig för något där säljaren har sökt upp dig. Vill du köpa något så söker du själv upp en bra leverantör

Dvs säljare på stan, dörrknackare, telefonförsäljare och liknande är enbart skit. Hela grejen bygger på att det skall gå fort och du har inte möjlighet att kontrollera villkor i detalj och jämföra priser och villkor mot andra leverantörer.
Bara säg nej tack och ignorera sedan.
Jo, så resonerar även jag och det säger jag ibland till slusket som försöker prångla på folk helt onödiga saker.
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
De här typerna finns på Gekås också, på vägen upp till restaurangen. De står och erbjuder 500 kr i rabatt på Gekås om man tecknar upp sig för Postkodlotteriet. Hatar dem.

Det värsta som hänt med just Gekåsnissarna från Postkodlotteriet var när en tjej stod och skojfrisk slängde ner presentkort i folks vagnar och följde sedan efter, tjatade om Postkodlotteriet och krävde tillbaka presentkortet om man tackade nej. Min fru blev asförbannad för hon tyckte inte det var ett okej sätt att kränga någonting på, och då blev säljaren helt ställd och stött och fattade ingenting. Man måste nog vara en rätt speciell person för att kunna trakassera folk på det viset.

Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Det här är avskum och det de sysslar med är ofredande.

Sist det hände mig utanför ett köpcentrum blev jag så förbannad på den påträngande
lurendrejaren att jag gick raka vägen till köpcentrumets kundtjänst och skällde ut dem.
(Ja, det är köpcentrumet som får en del av de pengar de lurar till sig från kunderna.)
Så har jag också gjort. Jag har bland annat kontaktat ICA Maxi och sagt om de ska ha el-avtal eller mobilsäljare i sin entré så kommer jag vända på klacken och välja att göra mina inköp någon annanstans. Jag fick till svar att de kommer försvinna när veckan är slut och att de inte kommer få komma tillbaka, tydligen hade fler än jag en åsikt om dessa säljare. Så fan heller att jag kommer gynna butiker med tusentals kronor varje månad som har påflugna säljare i sin entré. Jag tycker absolut man ska klaga, men gör det på rätt sätt. Var inte otrevlig mot butikspersonalen, för de har inget att säga till om, utan gå på chefer och ägare.
Citera
2017-12-22, 18:56
  #30
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag tycker absolut man ska klaga, men gör det på rätt sätt. Var inte otrevlig mot butikspersonalen, för de har inget att säga till om, utan gå på chefer och ägare.
Givetvis är det så. Man skall alltid klaga hos de ansvariga och inte gå på butikspersonalen.

Men tyvärr kokade jag över den gången. Mest p.g.a. att ingångarna till de stora butikerna
numera har blivit en karneval av tiggare, försäljare och sannolikt även ficktjuvar och andra
kriminella. Det är butikens fel att det blivit så, och vi kunder som drabbas.
Citera
2017-12-22, 19:06
  #31
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Givetvis är det så. Man skall alltid klaga hos de ansvariga och inte gå på butikspersonalen.

Men tyvärr kokade jag över den gången. Mest p.g.a. att ingångarna till de stora butikerna
numera har blivit en karneval av tiggare, försäljare och sannolikt även ficktjuvar och andra
kriminella. Det är butikens fel att det blivit så, och vi kunder som drabbas.

Jo, jag fattar. Jag har väl också gått på fel person några gånger. Om jag någon gång klagat till butikspersonal och de har svarat "att det är ju för ett behjärtansvärt syfte de står där" så har jag med kokat över och de har fått höra min åsikt om saken.

Men vid nästan alla gånger jag varit med om det så har jag dragit iväg ett mail eller brev till butiken i fråga, och i de allra flesta fall har jag fått till svar att "det kommer i framtiden inte att stå el/tele- försäljare eller "värvare" från diverse tiggeriorganisationer i entrén" så har jag nöjt mig med det. Men i ett FÅTAL fall har idiot-butiker försvarat sig med att det är för "ett behjärtansvärt skäl" de står där. Då har jag svarat att då är det sluthandlat för min del där. Jag talar i det läget mycket tydligt om att jag inte vill bli påhoppad när jag ska handla i deras butik. Det finns ju alltid konkurrenter att göra.
Citera
2017-12-22, 19:26
  #32
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jaha, det märks att det närmar sig storhelg (Jul) då det är fullkomligt nerlusat i hela stan med allt från Rädda Barnen till elavtalsförsäljare. Dock väldigt lite shoppare ute med tanke på att det är julafton om fyra dagar, men folk väntar väl på decemberlönen.

I alla fall blev jag ansatt två gånger idag av några idioter som vill "ge bort" ett presentkort på Elgiganten på 250 kr. Jaha och vad ska du lura på mig för att jag ska få 250 kr på Elgiganten att handla för då? den dumma människan svarade "Eeeehhh jo vi erbjuder ett bra elavtal" Jag gick vidare utan att ens diskutera då jag inte var på det humöret (vilket jag nästan aldrig är). Sen när jag gick åt andra hållet på samma gata så försökte en av de andra "säljarna" fånga in mig men jag bara sa att jag inte var intresserad innan mongot hunnit säga mer, varpå han sa, inte intresserad av vad, varpå jag svarade "ditt dåliga elavtal". Han blev rätt lång i näsan.

Jag blir så jävla förbannad på att de inte accepterar ett nej! Jag är i o f jävligt tydlig med både kroppsspråk och vad jag säger, ändå envisas idioterna. Sen är det så jävla tröttsamt att man måste vara otrevlig mot dessa "säljare" för att de inte ska fortsätta jaga en genom hela stan. Dessa as till undermänniskor som håller på med detta utnyttjar ju den svenska naiviteten och uppfostran om att vara trevlig, ser allt för ofta folk som "fastnar" i dessa grisars nät. Detta gäller såväl säljare som tiggeriorganisationer som ska spela på ens dåliga samvete, vilket Godboy dock ej har!

Nåväl kära Flashbackare, hur brukar ni hantera dessa påflugna gatu-apor till säljare?

Någon mer som anser att det borde förbjudas? Jag vill kunna gå på stan utan att bli antastad av tiggeri- organisationer eller säljare av suspekta produkter och tjänster.

Titta inte på dem. Svara inte på deras frågor. Total ignorans. Ställer de sig framför, gå vidare ändå, rakt på dem. Försök att inte bli berörd, inte ens arg. Jag har lärt mig den taktiken från resor i länder såsom Indien och Egypten där säljarna är ännu värre. Tittar du på deras produktstånd i 0.1 sekunder ser de det som intresse och påbörjar säljarbetet. Solglasögon hjälper, och titta isåfall snett så att de inte ser på huvudets riktning att det är deras varor du tittar på.

Visa ALDRIG intresse för något som säljs via telefon eller på stan, för när det marknadsförs på detta sätt är det ALDRIG en prisvärd produkt. Jag överdriver inte. ALDRIG.

Egentligen borde man ju zappa dem med elpistol fast man vill ju inte råka illa ut själv. Även en sådan reaktion kan dessa proffsmanipulatörer utnyttja för sitt eget syfte.

Ja det borde vara förbjudet om det går över en viss gräns.

Ur moralisk aspekt är det lustigt att det i PK-Sverige är så extremt tabu med misslyckade raggningsförsök, medan trakasserier av förbipasserande i säljsyfte anses helt lagligt.

Jag ska dock i rättvisans namn säga att de flesta håller sig på rätt sida. Ett "hej, vill du köpa denna" må väl vara okej, sålänge de inte fortsätter tjata om man säger nej eller ignorerar dem. Det är främst mindre oseriösa bolag som pressar sina säljare att gå över gränsen.
Citera
2018-01-29, 01:06
  #33
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finkan
Vissa säljare är tyvärr helt morallösa och har aldrig hört talas om god afffärsetik. Lite därför det bara är avskrapens avskrap som sysslar med eventförsäljning. Du gör helt rätt som fnyser och är otrevlig mot dem då trevlighet är något som tyvärr räknas som feghet/passivitet/typisk övertalningsobjekt.(Lär man sig ganska snabbt inom yrket)

Skulle någon få för sig att vara klämkäck så kan du påtala att individen bör skaffa sig ett hederligt jobb eller gå på soc eller plocka pantburkar. Brukar oftast täppa till käften på de allra mest ambitiösa.


man märker ju att du är förmodligen en avundsjuk gammal sopa på de som har energin att stå och sälja på event. det är tufft som fan, men vet flera som blivit miljonärer av detta. medans du dricker din äckliga åbro sitter dom med en flaska dompa.

många av dom större entreprenörerna har börjat antingen med dörrförsäljning (mark cuban), telefon försäljning eller event.

så nu kan du dra åt helvete, vill du inte prata med dom på event, säg nej och gå förbi bara.
Citera
2018-01-29, 12:24
  #34
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
man märker ju att du är förmodligen en avundsjuk gammal sopa på de som har energin att stå och sälja på event. det är tufft som fan, men vet flera som blivit miljonärer av detta. medans du dricker din äckliga åbro sitter dom med en flaska dompa.

många av dom större entreprenörerna har börjat antingen med dörrförsäljning (mark cuban), telefon försäljning eller event.

så nu kan du dra åt helvete, vill du inte prata med dom på event, säg nej och gå förbi bara.
Då ska idioterna acceptera ett nej med. Tyvärr vanligt att de ändå försöker efter man sagt nej. Säger nästan alltid nej vänligt, och när detta nästan aldrig så brukar de som inte fattar nej ångra att de tilltalade mig från början.
Citera
2018-01-30, 01:13
  #35
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Då ska idioterna acceptera ett nej med. Tyvärr vanligt att de ändå försöker efter man sagt nej. Säger nästan alltid nej vänligt, och när detta nästan aldrig så brukar de som inte fattar nej ångra att de tilltalade mig från början.


en bra säljare tar inte ett nej. du måste förstå att detta är en utmaning för dom själva. drömsäljet är någon som säger nej innan dom ens hört vad man har att erbjuda, men går därifrån sedan med en produkt eller ett kontrakt med ett leende på läpparna. Då får man nästan stånd.

nästa gång så var lite rolig ist och hetsa dom lite på ett skojjigt sätt. det kommer förgylla både din och deras dag. problem löst. skojja med dom ist för att vara tyken. man märker när någon verkligen inte vill, men samtidigt är trevlig och rolig.
Citera
2018-04-16, 10:56
  #36
Medlem
_Strebers avatar
Ja de här förbannade säljarna är en sort för sig. Jag travade glad i hågen Sveavägen fram och blev stoppad av en tjej som undrade om jag ville ha ett presentkort om jag svarade på några frågor. Visst, presentkort lät bra, jag råkade vara på väg till Elgiganten och presentkortet skulle gälla direkt. Frågorna utmynnade emellertid i nån slags elavtal och det gick som det gick, med "presentkortet" i hand gick jag till Elgiganten bara för att få skratt i ansiktet - nej - presentkortet går inte att använda, jag ska få EN KOD via e-post som fungerar som presentkort. Men, jag hade uppgivit någon e-postadress. Efter någon dag trillade det in papper från elföretaget; ingen kod. Jag nyttjade ångerrätten och tackade för kaffet - och stannade hos Fortum. Fina fina Fortum.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback