Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-26, 13:34
  #1
Medlem
hieroboams avatar
Hajade till lite när jag fick den här uppgiften på datateknikprogrammet på KTH:

Några av förberedelseuppgifterna, som måste utföras för att kunna lösa uppgiften:
Läs Theory of Tech Sexism
Läs en artikel om Metoo
Läs De vill avslöja heteronormen på KTH
Läs Avslöja Heteronormen på GU och Chalmers
Kolla på två personers berättelser i SVTs dokumentär Raskortet
Läs statistik om lön och kön
Ta ett fördomstest från Harvard

Kursens mål ("programsammanhållande kurs", 6hp utspritt på 3 år):
Citat:
Kursens mål är att göra kursdeltagarna till professionella studenter, bland annat genom att visa hur programmets kurser hänger ihop och ge var och en tillfälle att reflektera över sin studiesituation och aktuella kurser.

Diskussionsfrågor:
Bör teknologutbildningar verkligen involvera identitetspolitik alls? Själv började jag på programmet för att lära mig om datorer, inte om dagens politiska mode.

Underminerar kursen programmets värde då det inte bidrar till ens kunskap om datalogi, eller är det här något som är bra och fler program behöver?

Är det okej att skattebetalarnas pengar går till att anställa politiska aktivister som får bekväma löner för att utforma och rätta dylika uppgifter?

Uppgiften är för övrigt obligatorisk, och om man inte gör den på rätt sätt får man inte sin examen.
Citera
2018-01-26, 13:41
  #2
Avstängd
micro113s avatar
Du skall ju sedan gå ut och fungera i samarbete med andra, så givetvis är det bra att du inom kursen reflekterar över verkligheten runt ditt yrkesval.

Den stora frågan är ju om den bedöms utifrån hur du reflekterar -- eller om det kommer att bli en bedömning av dina åsikter.
Citera
2018-01-26, 13:41
  #3
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Hajade till lite när jag fick den här uppgiften på datateknikprogrammet på KTH:

Några av förberedelseuppgifterna, som måste utföras för att kunna lösa uppgiften:
Läs Theory of Tech Sexism
Läs en artikel om Metoo
Läs De vill avslöja heteronormen på KTH
Läs Avslöja Heteronormen på GU och Chalmers
Kolla på två personers berättelser i SVTs dokumentär Raskortet
Läs statistik om lön och kön
Ta ett fördomstest från Harvard

Kursens mål ("programsammanhållande kurs", 6hp utspritt på 3 år):


Diskussionsfrågor:
Bör teknologutbildningar verkligen involvera identitetspolitik alls? Själv började jag på programmet för att lära mig om datorer, inte om dagens politiska mode.

Underminerar kursen programmets värde då det inte bidrar till ens kunskap om datalogi, eller är det här något som är bra och fler program behöver?

Är det okej att skattebetalarnas pengar går till att anställa politiska aktivister som får bekväma löner för att utforma och rätta dylika uppgifter?

Uppgiften är för övrigt obligatorisk, och om man inte gör den på rätt sätt får man inte sin examen.

Allt ovan saknar fullständigt koppling till utbildningen. Den som hittade på detta borde få sparken!
Citera
2018-01-26, 13:44
  #4
Medlem
Brogamlas avatar
Får mig att minnas den här gamla godingen. https://www.youtube.com/watch?v=iKcWu0tsiZM
Citera
2018-01-26, 13:49
  #5
Medlem
Eko-Krigarens avatar
Det är rimligt att det existerar ett visst mått av eftertanke kring sin roll och sitt ansvar som teknolog samt att universitetet har olika projekt för att öka jämställdheten. MEN att slänga in vänsterorienterad identitetspolitik är förkastligt, det har inget att göra på en utbildning som bör vara tvärvetenskaplig. Det som kan göra det okej är om du inom uppgiften får presentera teorierna ni förväntas ta till er och sedan i diskussionen får säga att det bara är hittepå för personer som tycker synd om sig själva. Jag är otroligt tacksam att jag inte valde att studera vid KTH.

Med hopp om en i övrigt acceptabel utbildning
Eko Krigaren
Citera
2018-01-26, 13:53
  #6
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du skall ju sedan gå ut och fungera i samarbete med andra, så givetvis är det bra att du inom kursen reflekterar över verkligheten runt ditt yrkesval.

Den stora frågan är ju om den bedöms utifrån hur du reflekterar -- eller om det kommer att bli en bedömning av dina åsikter.
Jovisst, men så kan man argumentera för att lära sig precis vad som helst som finns i samhället. Det mesta vet man väl redan, eller lär sig snabbt på arbetsplatsen om man inte är socialt störd. De andra kurserna handlar om matematik, datastrukturer och programmering(förutom andra lallkurser), saker som man inte lätt kan lära sig genom att kolla ut genom fönstret.
Citera
2018-01-26, 14:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Jovisst, men så kan man argumentera för att lära sig precis vad som helst som finns i samhället. Det mesta vet man väl redan, eller lär sig snabbt på arbetsplatsen om man inte är socialt störd. De andra kurserna handlar om matematik, datastrukturer och programmering(förutom andra lallkurser), saker som man inte lätt kan lära sig genom att kolla ut genom fönstret.

Du glömmer även den obligatoriska kursen (eller kurserna) om klimatförändring och hur konsumtionssamhället måste bekämpas. Även om denna kurs inte är fullt så kontroversiell som den i trådstarten så är den också troligen tillsatt av politiska skäl.
__________________
Senast redigerad av har 2018-01-26 kl. 14:16.
Citera
2018-01-26, 14:09
  #8
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Jovisst, men så kan man argumentera för att lära sig precis vad som helst som finns i samhället. Det mesta vet man väl redan, eller lär sig snabbt på arbetsplatsen om man inte är socialt störd. De andra kurserna handlar om matematik, datastrukturer och programmering(förutom andra lallkurser), saker som man inte lätt kan lära sig genom att kolla ut genom fönstret.
Fast det som borde framgått av metoo-rörelsen, (som jag i delar är kritisk till), är väl ändå att just vad olika faktorer spelar in för hur man tas emot och ser andra i ett kontext inte är något som lärs in genom att uppgå i ett kontext.

På arbetsplatser sitter ofta "kultur" i väggarna (som det kallas) vilket innebär att det är lätt att adoptera den gällande stämningen och normen om man inte lärt sig reflektera från olika perspektiv och att se sin roll och sitt ansvar i det som sker i interaktion med andra.
Citera
2018-01-26, 15:34
  #9
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
Är glad man fick sin examen innan allt detta trams dök upp.
Om det här fortsätter på samma väg skadas du ändå då din examen kommer att vara ett bevis på korrekta åsikter snarare än kompetens. Kanske är ett slippery slope argument men vem vet när brytpunkten är nådd och KTH förlorar all respekt i samhället, likt det som hände poliser och lärare. Blir det för mycket trams försvinner de ambitiösa och drivna, de som faktiskt vill fokusera på att utveckla teknologi.
__________________
Senast redigerad av hieroboam 2018-01-26 kl. 15:37.
Citera
2018-01-26, 17:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Citat:
Vilka tror du är dom största fördelarna med att vara - och uppfattas som - man?

Vilka tror du är dom största fördelarna med att vara heterosexuell?

Vilka tror du är dom största fördelarna med att identifiera sig som det kön, som andra uppfattar att man tillhör?

Vilka tror du är dom största fördelarna med att vara uppväxt i Sverige?

Är det KTH som med dålig svenska skrivit "dom"? Det vore ju i sådant fall ett rätt symboliskt uttryck för hur perverterat detta är. Man har koll på senaste veckans trendföreteelser, men inte på det egna språket.

Universitetsutbildningar måste vara långsamma i vad de suger upp från det omgivande samhället. #Metoo är säsongens fluga, och kommer ha ersatts av nått annat nästa år. Tvingar man studenter sitta och "reflektera" över sådant kommer de sedan stå där med en "kunskap" som är föråldrad nästan innan de får sin egen examen.

Citat:
Ursprungligen postat av Eko-Krigaren
Det är rimligt att det existerar ett visst mått av eftertanke kring sin roll och sitt ansvar som teknolog samt att universitetet har olika projekt för att öka jämställdheten. MEN att slänga in vänsterorienterad identitetspolitik är förkastligt, det har inget att göra på en utbildning som bör vara tvärvetenskaplig. Det som kan göra det okej är om du inom uppgiften får presentera teorierna ni förväntas ta till er och sedan i diskussionen får säga att det bara är hittepå för personer som tycker synd om sig själva. Jag är otroligt tacksam att jag inte valde att studera vid KTH.

Varför bör den eller nån annan utbildning egentligen vara tvärvetenskaplig? Jag ser egentligen inget tvingande skäl för att blivande datatekniker ska indoktrineras i genustjafs på lägsta nivån, som förefaller vara fallet här. Det borde i sådant fall vara upp till studenterna själva om de vill bredda sin kompetens för att göra sig mer attraktiva.

I USA tvingas du normalt som naturvetare också läsa en del språk och litteratur. Men det ser jag som rättfärdigat på ett helt annat sätt. Det ger allmänbildning, vilket även en tekniker kan ha nytta av. Men av vad jag förstår behöver inte en KTH-student ens veta vem fan Strindberg var. Istället måste de däremot sitta och producera floskler över varför de har tur för att de är vita. Trots att de helt saknar den filosofiska, historiska och allmänkulturella bildning som möjligtvis kunde göra en sådan reflektion värdefull. Resultatet blir givetvis just indoktrinering medelst floskler, och ingalunda genuint tänkande.

Sen tror jag nog att KTH förblir ett väldigt bra lärosäte trots detta. Det är väl bara bita ihop och köra igenom skiten. Men låt dem betala rejält för det när du skriver din kursutvärdering.
Citera
2018-01-26, 17:49
  #11
Medlem
Zaedrewss avatar
Obligatoriskt alltså för att bli teknolog numera att tvingas läsa sådant här genus och vänsterskit. Jävligt tur att man redan är klar med studierna.

Indoktrineringen börjar dock redan på dagis idag så antar att de flesta av de som börjar på högskolan idag inte reflekterar så mycket över detta. Utan bara som vanligt skuldbelägger sig speciellt om de är vita och en man.
Citera
2018-01-26, 17:57
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du skall ju sedan gå ut och fungera i samarbete med andra, så givetvis är det bra att du inom kursen reflekterar över verkligheten runt ditt yrkesval.

Den stora frågan är ju om den bedöms utifrån hur du reflekterar -- eller om det kommer att bli en bedömning av dina åsikter.

Det hade ju kunnat vara en poäng möjligtvis (väldigt tveksam dock), men här är ju syftet att implementera en identitetspolitisk syn, inte att kolla hur man funkar med andra människor. Frågan är alltså hur rimligt det är att politiska ideologier är en del av utbildningar. Svaret är att det är fullständigt absurt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback