Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Fast han ertappades ju i båten utan Kim - då kan han såklart inte hävda att de separerats i vattnet. Min ”tes” (ren spekulation såklart) är att han tänkte ringa kustbevakningen och sänka ubåten, givetvis utom synhåll från potentiella vittnen - hoppa i plurret och vänta på att bli upplockad. Då skulle han hävda att Kim drunknat eller att han helt enkelt separerats från henne och inte visste vart hon tagit vägen. Storyn om att hon skuttat i land är extremt osannolik att han skulle ro hem och jag skulle tro att det var en desperat bortförklaring som han kände sig tvingad att ta till när han blev störd innan han hunnit sätta sin riktiga bortförklaringsplan i verket.
Jag tänker att storyn att hon släppts i land var den ursprungliga storyn som han gjort upp i förväg. Han hade tänkt att han skulle åka hem och sanera ubåten, och därefter hävda att han inte sett KW efter hon släppts av i hamnen föregående kväll. När han tvingades sänka ubåten hamnade han i en ny situation som han inte tänkt igenom i förväg, och därför höll fast vid sin ursprungliga plan istället för att snabbt försöka tänka ut något nytt.
Madsen är en mycket erfaren lögnare och vet att snabba ogenomtänkta lögner är svåra att ta sig ur längre fram. Därför tänkte han säkert att det var smartare att hålla sig till den story som han förberett under flera års tid.
Han hade en liten stund på sig att tänka ut en ny lögn när han blev ertappad och insåg att han var tvungen att sänka ubåten för att förstöra bevis. Men en ny lögn också om vad som hänt KW skulle vara dålig för honom - då skulle polisen definitivt dyka ner i ubåten och dyka runt om den för att försöka hitta henne, och det ville han ju absolut inte. Jag tror att han tänkte igenom situationen en stund och insåg att det enklaste för honom var att hålla fast vid den planerade historien.