Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
Enligt hur andra ser det ja... Jämför med County for old men. Såg mördaren sig som omoralisk? Troligen inte...
Sen är detta bara teorier men kanske ligger lite bakom det?
Detta att vissa mördare kanske väljer offer som är "skyldiga" är nog inte bara jag som kommit på. Har kanske även läst om det nånstans.
Varför annars mörda en person som råkat skriva artiklar om skumma ämnen? Det kan vara en slump men kanske inte.
Madsen är en jävligt skum person. Kim var verkligen ingen skum person. Hon var en levnadsglad och duktig journalist som skrev intressanta artiklar som gav henne många fina utmärkelser. Mycket omtyckt av vänner och kollegor. Punkt.
Att hon var journalist förenklade för Madsen att locka till sig en okänd kvinna.
Att mordet har ett sexuellt motiv - sexualsadism - ser jag som en självklarhet. Alla vidriga detaljer som hittills framkommit gör att jag anser att det skriker sexualsadism om gärningen. Tortyren, knivstick som penetrering i underlivet, fastbindning med buntband osv. Typiskt för sexualsadism men bland det grövsta jag hört talas om med avskuren hals och styckning. Är så speciellt med att det sker på hans ubåt, den ultimata fällan för ett offer - inga möjligheter till att fly eller att få hjälp.
Oftast mördar sexualsadisten ett offer han inte har någon relation till. Kan vara både ett stundens infall - att han får sin chans eller ett utvalt offer han spanat in sen tidigare.
Det vanliga är att innan mordet sker så har mördaren gått igenom en s.k förberedelsefas med sadistfantasier som intensifirats, tvångstankar som växer om att han ska iscensätta sin fantasi. Han kan "öva" viss del av sitt scenario i förväg.
Ibland är offren slumpmässigt utvalda, ibland söker han en speciell typ av utseende och det kan då vara så att offret är en symbol för någon som begått en oförätt mot honom tidigare i livet och som han vill "hämnas" på i dådet.
När han utför sitt bestialiska dåd så avpersonifieras offret helt och det blir bara ett objekt för honom.
Ett objekt han använder för att tillfredsställa sina lustar, sina drifter.
När offret väl är dött är det som skräp för honom, som han bara vill göra sig av med.
Att Kim var just journalist tror jag inte har någon betydelse för honom förutom att det underlättade en "inbjudan" till helvetes-ubåten. Han kunde få henne att komma dit, helt i tron av att detta bara var arbetsrelaterat, utan att misstänka något annat. Smidigt sätt för honom att locka dit ett offer han inte hade någon relation med.
Sen kan det också vara så att Kim var ett idealoffer för honom av olika anledningar, t.ex att hon var erkänt duktig och framgångsrik i sitt arbete, att hon var rödhårig, att hon var vacker osv.
Varför han valde just henne kan vara en kombination av att hon kunde bjudas in till ubåten utan att hon skulle misstänka något eller undra varför och sedan att hon hade något i sättet eller utseendet t.ex som gjorde henne till hans idealoffer.
VARFÖR det blev just Kim lär vi aldrig få veta.
Odjuret vill behålla sina hemligheter för sig själv.