Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-24, 19:14
  #1
Medlem
Jäpp, Lagrådet gör vad de som kvalificerade och erfarna jurister måste göra. De sågar regeringens och mediefeministernas samtyckeslag jäms med fotknölarna.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6869038

I princip ansluter Lagrådet till den kritik som Anne Ramberg av alla uttalade i ett kort inpass i SVT:s Aktuellt (tror jag det var) före jul: förslaget visar en grundläggande brist på rättssäkerhet, och om kravet på samtycke ska betyda något inför rätta, så som lagförslaget ser ut, så måste *varje* nytt steg, varje ny aktivitet under en herdestund, både före och under samlaget, bli föremål för någon slags tydliga förhandlingar. Innehållet i dessa förhandlingar skulle dessutom behöva vara verifierbart i efterhand, annars kommer ord att stå mot ord...men feministlobbyns tanke är förstås att kvinnan ska vara den som får förtroende, som får rätten på sin sida.

Det är ju uppenbart att folk inte har sex på det här sättet med formella förhandlingar inför varje nytt steg under en kväll, det har också vi jämställdister påpekat under flera år.
t
Lagrådet bygger på med den självklara synpunkten att det måste vara hyfsat tydligt utifrån en lag vilka slags handlingar och förlopp som skulle komma att ses som brottsliga under en ny lag - vanliga medborgare ska inte behöva treva sig fram under ett halvuttalat ruvande hot att om man beter sig si eller så, eller missar att fråga just så här, så kan man bli nitad för våldtäkt och få sitt liv förstört flera år senare. Och nej, det räcker inte med att svara "sådant som kränker integriteten ska bli kriminellt".Det här borde ju vara givet men regeringen vill ändå morska upp sig. Frågan är om det går. Att få tydligt nej till ett lagförslag av Lagrådet anses normalt graverande.

Citat:
Ursprungligen postat av SR
– Den här historiska reformen som regeringen nu lägger fram är en samtyckeslagstiftning. Den säger det som borde vara självklart, nämligen att sex ska vara frivilligt. Är det inte frivilligt är det olagligt, Så här sa Stefan Löfven när regeringen presenterade förslaget.

Kritiken från lagrådet går ut på att man inte på förhand vet vilka handlingar som skulle kunna vara straffbara. Mycket kommer att hänga på vad den enskilda domaren kommer fram till. Dessutom får regeringen kritik för att vissa delar redan täcks av dagens lagstiftning.

Idag vill ingen från regeringen låta sig intervjuas, men i ett skriftligt uttalande till Ekot skriver justitieminister Morgan Johansson att man fortfarande vill gå fram med ett lagförslag, och pekar på att det finns en majoritet i riksdagen för det, men att man behöver analysera lagrådets kritik.
För varja ny vända där mediefeminister och aktivistvänster försöker pressa fram en tuff samtyckeslag och får nej av juristerna blir det allt tydligare att motivet för en sådan här lag egentligen är politiskt. Det anses politiskt önskvärt att backa upp feministerna genom att få fler män fällda för våldtäkt, det ger radikalfeministgänget ett sken av existensberättigande. Oavsett att många vanliga Svenssons har genomskådat det här med "patriarkatet" och samtyckeslagen. Eller vad kan regeringen annars ha för motiv att till varje pris försöka driva igenom en sådan här lag?
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2018-01-24 kl. 19:26.
Citera
2018-01-24, 19:20
  #2
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Eller vad kan regeringen annars ha för motiv att till varje pris försöka driva igenom en sådan här lag?

Det är val i år. De vill ha kvinnliga röster.
Citera
2018-01-24, 19:26
  #3
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Det är val i år. De vill ha kvinnliga röster.

Och det får de genom att vilja göra sex till en kontraktförhandling?
Citera
2018-01-24, 19:33
  #4
Medlem
MustavGandelmanns avatar
Hade varit ett helvete att dokumentera sexakten i sängkammaren på ett integritetssäkert sätt. Bra beslut av Lagrådet.
Citera
2018-01-24, 19:34
  #5
Medlem
Zaedrewss avatar
Ja det är väl det bara det senaste av Löfvéns fyndigheter som blir sågade av de som kan lagen. Det senaste var detta om att kriminalisera sexköp utomlands. Visste man inte bättre så har vi en regering som inte kan ett dugg och bara spyr ut sig saker utan närmare koll alls. Eller nja man vet inte bättre så vi har förmodligen just en sådan regering och det är extremt synd om oss att ha en sådan regering.
Citera
2018-01-24, 19:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MustavGandelmann
Hade varit ett helvete att dokumentera sexakten i sängkammaren på ett integritetssäkert sätt. Bra beslut av Lagrådet.

Det verkar dock inte hindra regeringen att införa lagen. Lagrådet är ju bara rådgivande.
Citera
2018-01-24, 19:43
  #7
Medlem
Kopparmynts avatar
1.) Syftet med samtyckeslagen är att hålla förövare ansvariga för sina handlingar även om uppsåtet inte går att bevisa. Det vill säga att det inte längre ska gå att frias med motiveringar som "Jag visste inte...", "Jag trodde att hen var med på det...", "Jag visste inte att hen var medvetslös...", "Jag förstår inte den svenska kulturen och språket..." och så vidare, som har friat förövare även när domstolen kan konstatera att en våldtäkt har skett.

Är det ett bra eller dåligt syfte i din mening?

Sedan finns det säkerligen bättre utformningar för en sådan lag/lagreform än vad regeringen har lyckats åstadkomma...

2.) Det hade varit bra om det fanns hänvisningar till kritiken som Lagrådet utfärdade.
Citera
2018-01-24, 19:49
  #8
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Det verkar dock inte hindra regeringen att införa lagen. Lagrådet är ju bara rådgivande.
"Fittstimmet" tänker tvinga igenom den och lite motargument i offentlighetens ljus vore trevligt. Om Vice Stadsminister säger uttryckligen att man skiftar bevisbördan med lagen och vi som läst på lite vet att det är det troliga skälet.

Minns detta, kvinnorna är offer och män ska sparkas på bollarna och hånas. Vid varje tillfälle!
Citera
2018-01-24, 19:58
  #9
Medlem
MustavGandelmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Det verkar dock inte hindra regeringen att införa lagen. Lagrådet är ju bara rådgivande.

Land skall på lag byggas! Hur sjutton ska samtycket dokumenteras? Män vågar inte ha casual-sex med kvinnor ONS. Det är bara glömma! Hur skulle rekvisiten se ut? Det måste killar få lära sig innan de går till sängs med eller sätter på en kvinna på krogtoaletten!
__________________
Senast redigerad av MustavGandelmann 2018-01-24 kl. 20:00.
Citera
2018-01-24, 20:22
  #10
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
"Fittstimmet" tänker tvinga igenom den och lite motargument i offentlighetens ljus vore trevligt. Om Vice Stadsminister säger uttryckligen att man skiftar bevisbördan med lagen och vi som läst på lite vet att det är det troliga skälet.

Minns detta, kvinnorna är offer och män ska sparkas på bollarna och hånas. Vid varje tillfälle!

Nja, bevisbördan ändras på det viset att uppsåtet inte längre behöver bevisas för att nå en fällande dom. Som det ser ut nu så kan förövare frias med motiveringar som "Jag visste inte...", "Jag trodde att hen var med på det...", "Jag visste inte att hen var medvetslös...", "Jag förstår inte den svenska kulturen och språket..." och så vidare, även om domstolen kan konstatera att en våldtäkt har skett. Någonting som såklart retar gallfeber i många, inte minst hos folk som i efterhand läser om helt orimliga frigivningar i medier...

Det handlar inte om omvänd bevisbörda och Isabella Lövin (MP) fick snabbt ta tillbaka sitt inkompetenta uttalande. Men man kan såklart diskutera huruvida regeringen har format den här lagen bra eller dåligt.
Citera
2018-01-24, 20:33
  #11
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Nja, bevisbördan ändras på det viset att uppsåtet inte längre behöver bevisas för att nå en fällande dom. Som det ser ut nu så kan förövare frias med motiveringar som "Jag visste inte...", "Jag trodde att hen var med på det...", "Jag visste inte att hen var medvetslös...", "Jag förstår inte den svenska kulturen och språket..." och så vidare, även om domstolen kan konstatera att en våldtäkt har skett. Någonting som såklart retar gallfeber i många, inte minst hos folk som i efterhand läser om helt orimliga frigivningar i medier...

Det handlar inte om omvänd bevisbörda och Isabella Lövin (MP) fick snabbt ta tillbaka sitt inkompetenta uttalande. Men man kan såklart diskutera huruvida regeringen har format den här lagen bra eller dåligt.
Du kan inte konstatera en våldtäkt på en sexuell handling. Säger kvinnan att hon blev våldtagen, så ska man bara lyssna och tro och döma därefter. OM inte mannen kan BEVISA att han hade samtycke.

Du har väl aldrig hört talas om falska anklagelser från kvinnor?

Det finns inget skydd rättsligt för män. Håll er så jävla långt borta från svenska kvinnor ni bara kan.
Preskribtionstid gäller inte #Virtanen. Fläckarna går inte att tvätta bort #Kronér och jag ger mig fan på att #Timell är lika oskyldig men vad spelar det för roll?

De är redan ute som snögubbar på midsommarafton.

Och minns detta; även om du har skriftligt samtycke och inspelat exakt vad du ska få göra, så kan hon när som helst ångra sig och från det 'är det våldtäkt ändå.

Om hon så ångrar sig en vecka senare när han inte ringde som han lovade.

HÅLL ER FÖR FAN BORTA FRÅN SVENSKA TJEJER!
Citera
2018-01-24, 20:37
  #12
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
1.) Syftet med samtyckeslagen är att hålla förövare ansvariga för sina handlingar även om uppsåtet inte går att bevisa. Det vill säga att det inte längre ska gå att frias med motiveringar som "Jag visste inte...", "Jag trodde att hen var med på det...", "Jag visste inte att hen var medvetslös...", "Jag förstår inte den svenska kulturen och språket..." och så vidare, som har friat förövare även när domstolen kan konstatera att en våldtäkt har skett.

Är det ett bra eller dåligt syfte i din mening?

Sedan finns det säkerligen bättre utformningar för en sådan lag/lagreform än vad regeringen har lyckats åstadkomma...

2.) Det hade varit bra om det fanns hänvisningar till kritiken som Lagrådet utfärdade.
Med samtyckeslagens införande skulle prinsen i Törnrosa dömas för våldtäkt.
Och varje gång du överraskar en kille med att gå ner i brallan utan uttryckt önskemål om detta likaså.
Detta är en absurd lag, för vad är det egentligen man vill göra brottsligt, som inte redan var det?

Inte en enda våldtäkt mindre kommer ske med lagen.

Vill ni minska antalet våldtäkter måste ni först rikta in er på problemområdena.
Klumpiga raggningsförsök är INTE ett av dem.

http://www.friatider.se/mamma-v-grad...12-riga-dotter
Det här är ett bra sätt att rikta in sig på.

FATTA fruntimmer!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback