Citat:
Ursprungligen postat av
Egnatankar
Jag håller med om nästan allt du säger i ditt inlägg, utom just det jag har fetmarkerat. Jag tror nämligen inte att våra politiker styrs av någon dold agenda.
Nej, jag tror i stället att politikerna har målat in sig i ett hörn. Under alldeles för lång tid har de i naiv självbelåtenhet styrt landet i enlighet med en "godhets-agenda", enligt vilken både Sverige som nation, de politiska partierna som partier och de enskilda politikerna som individer, bevisar sin godhet just genom att ta emot massor av flyktingar. (Öppna era hjärtan... Mitt land bygger inga murar...)
Politikernas syfte har helt enkelt varit att bevisa att de är bäst i världen i godhetsklassen. Då har de inte funderat mycket på vad det kommer att innebära för Sverige att ta emot så här extremt många flyktingar.
Medan den här politiken har varit allenarådande, så har politikerna tillsatt en massa flyktingkramare på mängder av otroligt viktiga poster i Sverige. Vilken syn på svenskt flyktingmottagande och vilket inflytande har chefen för Migrationsverket? Vilken syn på flyktingpolitiken och vilket inflytande har rikspolischefen (Hej, Dan Eliasson)? Vilken samhällsutveckling försöker ordföranden i Högsta domstolen driva? Och vad gäller för alla andra små och stora myndigheter i Sverige?
Jag tror att den generösa flyktingpolitiken har blivit som ett självspelande piano, ett mångtusenhändigt kanon spelat av tiotusentals svenska myndighetspersoner. Dessa tiotusentals personer spelar samma melodi: Välkommen, välkommen, välkommen, välkommen... Man kan också säga att vår flyktingpolitik har blivit som ett skenande tåg. Nu när de flesta kan se att vår godhetsagenda har skenat rakt år skogen, så kan våra politiker och myndigheter säga, Nu ska vi stoppa tåget.
Men hur ska det gå till?
Håller med i det du säger.
De har målat in sig ordentligt i ett hörn eller snarare med skygglappar kört in i en enkelriktad återvändsgränd som de inte kan backa ut ur, de bara fortsätter att slå huvudet i väggen längst in. De har byggt upp ett massivt idépolitiskt ramverk som gör det omöjligt att backa.
S och vänstern gav i praktiken upp den sk klasspolitiken (dvs att tillväxt skulle spridas relativt jämt) med nyliberalismens segertåg, invandringen kom som en räddande ängel, de kunde var ”vänster-goda” och ”slåss” för de globalt utsatta och ”svaga”.
Inom S-toppen som Ingvar Carlsson m.fl. hade det redan i slutet av 70-talet grymtats lite om att den svenske arbetaren nog hade fått det för bra och blivit otacksamma mot sina välgörare. De behövde nog sättas på plats. Det visar sig emellanåt, om svennebanan är missnöjd är det för att han är obildad och inte förstår hur vist allt är ordnat.
Asyl o invandrings ”ideologin” har penetrerat överallt, försöker man prata lite kritiskt om detta med folk som man annars inte pratar så mycket med kommer de med ideologins plattityder, det utan att de på minsta sätt är typ antirasist aktivister, vanligt folk som annars inte bryr sig. Typ, Islam är väl inte så bra så kommer de med något om typ men den var ju så framstående en gång i tiden. Hur ska jag på någon minut kunna omvända dessa, när sammanhanget trots allt är att det ska vara trevlig familj/släkt bjudning.