43 433 besökare online
858 016 medlemmar • 45 862 082 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Dator- och IT-support
Ämnesverktyg
init
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Jag har precis installerat en Netgear router...kommer inte på vad den heter nu bara...=)

Men problemet med portar har drabbat mig med så klart.

Jag har googlat och öppnat de portar som tex DC++ använder sig av..5560 tror jag det var men jag hamnar ändå i passive mode...i DC++ sätter jag ipadressen som jag använder mig av osv....när man sen ändå kollar i listan så är jag den enda jäveln som är "blå" gubbe och således väl också passive. Man kan ju inte tanka ett skit! =)

Givet att det är en någorlunda modern router borde du kunna strunta i manuell port fowarding och använda UPNP istället. Jag har bestämt för mig att DC++ kan använda sig av det. Då fixar programmet forwardingen på dig och du slipper krångla med det manuellt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Upnp#NAT_traversal

Sec
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Givet att det är en någorlunda modern router borde du kunna strunta i manuell port fowarding och använda UPNP istället. Jag har bestämt för mig att DC++ kan använda sig av det. Då fixar programmet forwardingen på dig och du slipper krångla med det manuellt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Upnp#NAT_traversal

Det hade ju varit det ultimata! Hur kan man ta reda på om routern klarar UPN?

klos_
Medlem
klos_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
kör- skriv command - ipconfig /all, kolla så allt står rätt till, finns det en gatewayadress?

Om man går in på "Internet anslutningare" finns det bara bredbands anslutnigarr och höghastigehets anslutingar till internet...

Det e lite jobbigt att det inte funkar... krabbade första dagen :O
¨

/Mvh Klos

Benny_Bula
Medlem
Benny_Bulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Den tappar anslutnig pga att den är på power save mode - Dynamic, den ska stå på power save mode off. Det går att ändra inne på nätverkskortet. Då Kommer den ej tappa anslutning.

Ok, tack! Hoppas det fungerar.

init
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Det hade ju varit det ultimata! Hur kan man ta reda på om routern klarar UPN?

I min Netgear-routers (WGT624) admingränssnitt så finns det i navigationsmenyn till vänster ett menyalternativ som heter UPNP, under Advanced, långt ned på menyn. Där kan man slå på och av UPNP.

Sec
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
I min Netgear-routers (WGT624) admingränssnitt så finns det i navigationsmenyn till vänster ett menyalternativ som heter UPNP, under Advanced, långt ned på menyn. Där kan man slå på och av UPNP.

Hm..det hade jag visst redan påslaget..=)
Och det verkar ju tyvärr inte hjälpa..

gurthang
Medlem
Även jag har ett snarlikt problem som jag har brottats med ett tag.

Jag sitter bakom en Netgear WGR614 v7, en trådlös router.
DC++ (v. 0.698) vägrar låta mig bli Active. Jag har aktiverat UPnP på routern, och där står porten som jag har gett DC++ listad under använda och fungerande program. Men om jag väljer Firewall with UPnP i DC får jag felmeddelandet Failed to create port mappings. Please set up your NAT yourself.

Intressant är att jag använder UPnP med µTorrent, och där lyser en röd lampa längst ner i fönstret och det står att en firewall/router blockerar anslutningen, men det fungerar utmärkt.

Jag har även provat att skippa UPnP och öppna portarna manuellt istället, men när jag skrivit in rätt siffror och valt add listas ingenting. Det verkar inte som om routern fattar. Dock är det så att om jag försöker samma sak igen får jag ett felmeddelande som säger att namnet redan är använt. Mycket mystiskt.

Jag har för mig att jag läste någonstans att ett felkälla kan vara att jag ansluter till nätverket via en USB-adapter. Är det någon som kan falsifiera eller verifiera detta?

Topp Dela »