Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-01-22, 02:11
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Tyvärr är det inte fullt så simpelt. "Produktens avgift" kallas för övrigt för "årlig avgift" och skall redovisas i fondens KIID.

Det som ställer till det är att transaktionskostnader, vilket skulle kunna ses som omkostnader för att driva fonden, även får inkluderas i förvaltningsavgiften. Det är ju trots allt även en kostnad som möjliggör själva förvaltningen, utan transaktionskostnader finns inga värdepapper i fonden. Förvaltaren får välja.

Att förvaltaren får välja hur sådana kostnader skall rapporteras är fel enligt min mening, det bör vara samma för alla. Personligen tycker jag att transaktionsavgifter hör hemma under förvaltningsavgift, bland annat för att olika fonder köper och säljer olika frekvent samt olika typer av produkter som kan kosta enormt mycket mer än en aktie. Detta skall vara omedelbart synligt. Problematiken här är att dessa kostnader inte blir synliga förrän de uppkommer. Under omkostnader tycker jag enbart att obligatoriska kostnader såsom förvaringsinstitut skall finnas.

Än så länge har det inte funnits krav på att synligt redovisa fondens årliga avgift, utan det har räckt att det står i KIID, därav har de flesta valt att redovisa transaktionskostnader i årlig avgift och inte förvaltningsavgift. På så sätt ser deras fond billigare ut. Av den anledning ser många nu stora skillnader i avgift för deras valda aktivt förvaltade fonder.

Dock, vi skall icke glömma bort individens ansvar. Om denne inte har läst KIID så får denne faktiskt skylla sig själv tycker jag! Så det räcker med detta barnsliga gnäll om högre avgifter. Avgifterna har alltid varit fullt synliga, så länge man varit ansvarsfull nog att faktiskt kika igenom ett lagstadgat dokument på knappt 2 sidor, där stor del är graf. Där fonden köps, eller av personen som fonden förmedlas, skall det finnas instruktioner om vart kunden hittar KIID. Att strunta i dokumentet och sedan nu gnälla är ju som att signera ett avtal utan att läsa delar av det och sedan bli sur över det.

Självklart har du rätt i att man får skylla sig själv, men samtidigt är det fult och väldigt bra med dessa nya regler. Jag undrar:

Kan fonderna fortfarande mygla trots dessa nya regler eller kan man kolla på fondens KIID nu och se EXAKT hur mkt man betalar?

Är det i fondens faktablad man hittar "KIID" eller vart står detta? Tror aldrig jag sett det stå just "KIID" känner mig trög nu men jävligt förvirrad vill bara kunna vara säker på vad fan jag betalar, kan man ens vara det än?
Citera
2018-01-22, 09:05
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Självklart har du rätt i att man får skylla sig själv, men samtidigt är det fult och väldigt bra med dessa nya regler. Jag undrar:

Kan fonderna fortfarande mygla trots dessa nya regler eller kan man kolla på fondens KIID nu och se EXAKT hur mkt man betalar?

Är det i fondens faktablad man hittar "KIID" eller vart står detta? Tror aldrig jag sett det stå just "KIID" känner mig trög nu men jävligt förvirrad vill bara kunna vara säker på vad fan jag betalar, kan man ens vara det än?
Än en gång är det tyvärr inte fullt så enkelt. Först får man tänka på att Årlig avgift är för det gångna året och är alltså inte nödvändigtvis vad du betalar idag. Fonden kan mycket väl ha genomgått en omstrukturering under den tiden. Sen så kan fondbolaget finnas i ett gäng olika länder, där olika regler kring redovisning av avgifter råder. Har för mig att en av de stora PPM-förvaltarna fick sig en känga för att inte ha redovisat avgifter helt riktigt och deras förklaring var att de följde lagar och bestämmelser i Irland där deras fondbolag fanns (tror det var Irland).

Det enda sättet att vara helt hundra på vad för avgift du betalar är att granska fondbolagets årsredovisning, men även tidigare års årsredovisningar för att se om avgifterna fluktuerar eller är återkommande. Men vem fan orkar det?

KIID står för Key Investor Information Document. På Svenska heter det Basfakta för Investerare. Skall INTE förväxlas med "faktablad" då det inte har lagstadgade formkrav och bör ses som reklammaterial.
Citera
2018-01-22, 16:38
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Än en gång är det tyvärr inte fullt så enkelt. Först får man tänka på att Årlig avgift är för det gångna året och är alltså inte nödvändigtvis vad du betalar idag. Fonden kan mycket väl ha genomgått en omstrukturering under den tiden. Sen så kan fondbolaget finnas i ett gäng olika länder, där olika regler kring redovisning av avgifter råder. Har för mig att en av de stora PPM-förvaltarna fick sig en känga för att inte ha redovisat avgifter helt riktigt och deras förklaring var att de följde lagar och bestämmelser i Irland där deras fondbolag fanns (tror det var Irland).

Det enda sättet att vara helt hundra på vad för avgift du betalar är att granska fondbolagets årsredovisning, men även tidigare års årsredovisningar för att se om avgifterna fluktuerar eller är återkommande. Men vem fan orkar det?

KIID står för Key Investor Information Document. På Svenska heter det Basfakta för Investerare. Skall INTE förväxlas med "faktablad" då det inte har lagstadgade formkrav och bör ses som reklammaterial.

Ok tack och var hittar man denna basfakta för investerare om det inte är faktabladet?

Fan det var mkt krångligare än jag någonsin trott med dessa avgifter.. Tur att man bara har indexfonder med så billiga förvaltningsavgifter som möjligt då man ändå uppenbarligen betalar mer än man tror..
Citera
2018-01-22, 17:13
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ok tack och var hittar man denna basfakta för investerare om det inte är faktabladet?

Fan det var mkt krångligare än jag någonsin trott med dessa avgifter.. Tur att man bara har indexfonder med så billiga förvaltningsavgifter som möjligt då man ändå uppenbarligen betalar mer än man tror..
Dom skall antingen vara tillgängliga där du handlar eller så skall det finnas en hänvisning till vart du hittar dem. Annars kan man fråga sig om lagen efterföljs..

Du kan alltid googla namnet på fonden följt av KIID.

Edit: jag tog fram en slumpad fond på Avanza och klickade på fondfaktablad och det är faktiskt Basfakta för Investerare, alltså rätt dokument. Varför dom döpt det till fondfaktablad förbryllar mig då faktablad är reklammaterial, alltså något helt annat.
__________________
Senast redigerad av ChiLLon 2018-01-22 kl. 17:17.
Citera
2018-01-23, 09:39
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Dom skall antingen vara tillgängliga där du handlar eller så skall det finnas en hänvisning till vart du hittar dem. Annars kan man fråga sig om lagen efterföljs..

Du kan alltid googla namnet på fonden följt av KIID.

Edit: jag tog fram en slumpad fond på Avanza och klickade på fondfaktablad och det är faktiskt Basfakta för Investerare, alltså rätt dokument. Varför dom döpt det till fondfaktablad förbryllar mig då faktablad är reklammaterial, alltså något helt annat.

Tänkte väl att det var de två bladen de gällde där avgifter står på sida 2 har jag för mig tack
Citera
2018-02-05, 08:28
  #78
Medlem
Borde man inte kunna sortera på produktens avgift?
Eller är normanbelopp samma?
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback