Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-12, 10:57
  #7081
Medlem
Basens avatar
Jag undrar hur jag som vanlig motionär borde förhålla mig till en vargflock? Läste nyligen i lokaltidningen att en vargflock setts kring mina hemknutar. Finns det skäl att känna mig otrygg när jag rör sig i skogarna, eller vågar man lita på att vargarna är såpass skygga att de håller sig undan, även om man rör sig ensam (och obeväpnad) i skogen?
Citera
2018-01-12, 19:22
  #7082
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basen
Jag undrar hur jag som vanlig motionär borde förhålla mig till en vargflock? Läste nyligen i lokaltidningen att en vargflock setts kring mina hemknutar. Finns det skäl att känna mig otrygg när jag rör sig i skogarna, eller vågar man lita på att vargarna är såpass skygga att de håller sig undan, även om man rör sig ensam (och obeväpnad) i skogen?
Vad man definitivt inte skall göra vid möte med rovdjur, är att springa. Flyktbeteende triggar jaktinstinkten.
Citera
2018-01-12, 23:48
  #7083
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmai
Visst gör dom så! för så har dom gjort i 1000 tals år
Vi däremot anpassar jakten efter tillgången på byten för det har vi lärt oss dom sista 100 åren.
Mat imorgon? Om det var för mat vi jagade skulle vi få svälta med tanke på att viltköttet utgör 4 till 5 % av allt kött vi äter.

det har man vetat längre än 100 år

att spara hondjur och rikta jakt mot tjur/kalv är inte nytt, man var inte dum förr

man jagade tills man hade nog med mat , bara adeln jagade för att ha kul.
Citera
2018-01-12, 23:51
  #7084
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmai
Det är det jag menar! idag har vi dessa månskensbönder som har tamboskap mer för skoj skull inom kända vargrevir! Sen kommer dom skrikandes när vargen slagit några stackars får när dom varit på sitt ordinarie jobb. Vargen får fan för att den bjuds på dessa chanser av människor som tror sig stå över naturen.
Vi kan inte tro att djuren ska underställa sig oss, vad vet djuren om näringskedjan? inte ett skit.
För egentligen? vad gör dom för skada?

alla vill ju ha MER av det småskaliga djurbruket, gårdsbutiker, ekologiskt osv

det är inte bara modernt det är bättre, bättre för djuren, bättre kött, bättre för miljön istället för den äckliga industriella köttindustrin.

varg får inte plats i den ekvationen.
Citera
2018-01-12, 23:53
  #7085
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basen
Jag undrar hur jag som vanlig motionär borde förhålla mig till en vargflock? Läste nyligen i lokaltidningen att en vargflock setts kring mina hemknutar. Finns det skäl att känna mig otrygg när jag rör sig i skogarna, eller vågar man lita på att vargarna är såpass skygga att de håller sig undan, även om man rör sig ensam (och obeväpnad) i skogen?


http://edition.cnn.com/2009/SHOWBIZ/...singer.killed/

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o..._attacks#2010s

kommer snart i Sverige oxå, har vi tur så är det bara nån värnare som klampar runt i skogen och förstör istälelt för ett barn elelr joggare
Citera
2018-01-13, 15:29
  #7086
Medlem
mmais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
det har man vetat längre än 100 år

att spara hondjur och rikta jakt mot tjur/kalv är inte nytt, man var inte dum förr

man jagade tills man hade nog med mat , bara adeln jagade för att ha kul.
Som idag. Vi jagar inte för mat längre.
Citera
2018-01-13, 16:04
  #7087
Medlem
Om man som markägare får statligt stöd för att bevara vargen på sina marker, så ser jag inte något problem med varg. Som det är nu arrenderar man kanske ut jakten för ca. 100kkr årligen. En jakt som blir praktiskt taget värdelös om man får ett vargrevir på marken. De pengarna kan komma från jägare som arrenderar eller svenska staten och skattebetalarna som vill ha vargen kvar, det kvittar. Vargen utgör således en belastning på hela samhället. Men det kan naturligtvis inte vargen rå för. Det är bara så det är.

Sedan är det alltid lätt att säga åt andra att ha rovdjur inpå husknuten. Det där känns som lite flummigt och romantiserande för oss som växt upp i naturen/landsbygden. Som när man ondgör sig över att människor som bor i någon by i Indien dödar en tiger, utan att berätta om flickan som månaden tidigare blev dödad och uppäten av densamma. De som bor på landsbygden kanske trivs med att sexåringen kan springa omkring på gräsmattan en stund utan att man är redo med geväret. Ah, just det, man får ju inte skjuta vargen ändå, så lika bra att se på när en flock äter upp ditt barn.

Större rovdjur fungerar helt enkelt inte bra i mänsklig närvaro. Varför är det så svårt att acceptera?
Citera
2018-01-13, 20:42
  #7088
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmai
Som idag. Vi jagar inte för mat längre.

Eh jo?

nu råkar ju jakt vara spännande och intressant oxå men utan köttet så skulle inte 99% av alla jägare jaga.

det är kul att jaga, men mer typ kul efteråt än under den mesta tiden

även såna som är intriktade på typ räv som man ju naturligtvis inte äter. den jakten bedriver man för att säkra tillgången på kött själva
Citera
2018-01-15, 16:42
  #7089
Medlem
mmais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
Eh jo?

nu råkar ju jakt vara spännande och intressant oxå men utan köttet så skulle inte 99% av alla jägare jaga.

det är kul att jaga, men mer typ kul efteråt än under den mesta tiden

även såna som är intriktade på typ räv som man ju naturligtvis inte äter. den jakten bedriver man för att säkra tillgången på kött själva
Att det är kul är en annan grej (Själv tycker jag det är avkopplande och stimulerande)
Men att vi jagar för mat? Nja... Tittar vi i "viltdisken" på typ ICA är den minimal medans övrigt köttsortiment är enorm. Jägare äter mer viltkött än andra. Det är ju inte så att vi skulle dö av svält om vi inte jagade.
Citera
2018-01-16, 11:13
  #7090
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmai
Att det är kul är en annan grej (Själv tycker jag det är avkopplande och stimulerande)
Men att vi jagar för mat? Nja... Tittar vi i "viltdisken" på typ ICA är den minimal medans övrigt köttsortiment är enorm. Jägare äter mer viltkött än andra. Det är ju inte så att vi skulle dö av svält om vi inte jagade.

den är ju minimal för vi äter köttet själv

jag är vanlig medel(antagligen under medel) löneslav, inte fan skulle jag ha råd att jaga om inte man räknar in köttet

min jakt föder min familj, mina hundar och används i byte med andra för annat
Citera
2018-01-18, 20:13
  #7091
Medlem
mmais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
den är ju minimal för vi äter köttet själv

jag är vanlig medel(antagligen under medel) löneslav, inte fan skulle jag ha råd att jaga om inte man räknar in köttet

min jakt föder min familj, mina hundar och används i byte med andra för annat
Så är det nog för dom flesta!
Att köttet har sitt värde förstår jag, det finns väl inget godare kött än det man själv jagat.
Det är därför jag säger att vi inte jagar för att överleva, den Svenska viltstammen är på tok för liten för att försörja folket. bara en liten klick är så pass lyckligt lottad att få ta del av köttet från skogen.
Citera
2018-01-21, 21:45
  #7092
Medlem
idiamindadas avatar
Efter att ha lämnat vargdebatten sedan många år kollade jag på nötternas hemsida; Hunt saboteurs sweden. De beter sig som svin och får följdaktligen tillbaka med samma valuta. Maskerade. Hur provocerande skulle det inte vara om jägarkukarna också var maskerade på samma sätt som nötterna? Då skulle det ta husihelvete på riktigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback