Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-21, 09:42
  #10573
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
"De var ju faktiskt inte dödssjuka" Hasse Aro om barnens tillstånd.
Skönt att få det klarlagt av den medicinska experten Hassse Aro.
Citera
2018-01-21, 09:42
  #10574
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det har nog ingen i tråden hävdat heller. Då hade tragedin inte inträffat. Jag tror att det var rädslan för ett livslångt lidande som var orsaken.
Frågan är ju hur mycket barnen led. Därför vill man veta vad för sjukdomar barnen hade.
Citera
2018-01-21, 09:44
  #10575
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Det är väl ingen som trott
Jo många har pratat om detta. Även mamman,så det är bra att det kommer fram.
Citera
2018-01-21, 09:45
  #10576
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jo många har pratat om detta. Även mamman,så det är bra att det kommer fram.
Va!?
Citera
2018-01-21, 09:45
  #10577
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Frågan är ju hur mycket barnen led. Därför vill man veta vad för sjukdomar barnen hade.
Så är det absolut.
Citera
2018-01-21, 09:48
  #10578
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av livingthing
jag var i området där familjen bodde innan bjärred idag, jag träffade delar av en familj som bodde granne med bjärredsfamiljen där...nåt skumt är det...
Jaha? Vad grundar du det på?
Citera
2018-01-21, 09:49
  #10579
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Utifrån vad vi nu vet.

Polisen Lisa fick förstås också frågan om sjukdomen och jag tolkade svaren som att polisen vet, med med hänsyn till anhöriga, idag inte vill säga något. Man vill avvakta mer undersökning till man ha ett klart läge över hela händelsen innan man går ut med mer information. Det är viktigt att all information är korrekt.

Så fattade jag det då jag såg det, reservation f egen tolkning.
Klart dom vet och även Aro har förstått att ingen var döende i familjen.
Polisen kommer aldrig prata om deras sjukdomar men däremot dödsorsaken möjligtvis. Kanske lite till.
Citera
2018-01-21, 09:53
  #10580
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
https://www.expressen.se/kvallsposte...rt-att-forsta/

Det är ju en jäkla tur att alla självmordskandidater inte funderar på att ta andra med sig eller skada dom. Paret i fallet är unikt när det gäller fall i Sverige, och dom kommer förmodligen ingå i forskarnas projekt när det gäller att granska familjemord. Frågan är om dom inte hade dömts till rättspsykiatrisk vård i stället för fängelse.

Om föräldrarna hade varit vid livet så hade dom troligen dömts till fängelse. Dom var förmodligen inte vid sina sinnens fulla bruk men ej heller sjuka i lagens mening. Dalaröpappan fick fängelse istället för vård. Jag anser att låsa in och elda upp sina barn och själv leva vidare är något sjukare än denna historia.
Citera
2018-01-21, 09:53
  #10581
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Instämmer i allt du skrivit hittills!
I detta nu håller jag på att läsa ikapp tråden och läser nu poster skrivna vid 19-tiden igår kväll. Jag har hela tiden ca 25 sidor kvar, hur fort jag än läser. Ja, jag försöker läsa allt noggrant och reflekterande. Men att hinna ikapp förefaller omöjligt och nu väntar trots allt äntligen sängen. Får väl se om det är 100 eller 150 sidor att läsa ikapp imorgon, när jag nån gång vaknar (efter ett enormt underskott av sömn den senaste veckan pga mitt engagemang i tråden).

Jag har hela tiden hävdat att det rimligaste är, att det är en hemsk familjehemlighet de velat ta med sig i graven, kanske incest. Att skammen är den största drivkraften för att kunna genomföra ett dåd som detta håller jag fast vid.

Scientologin, som flera inlägg har vittnat om, skulle också kunna vara en trolig förklaring.
Oskar har tydligen föreläst för scientologer i något sammanhang, vilket enligt en trovärdig postare inte hade kunnat ske om han inte varit medlem (denna föreläsning ska också gå att hitta på nätet).
En annan trovärdig postare bekräftade också att familjen flera gånger besökt kyrkan i Arlöv tidigare, men inte de senaste åren. Det rimmar med teorierna som framförts att de flyttat från Göteborg till Lund just för att komma närmare Arlöv, vilket är scientologernas högkvarter i Sverige.

Att de plötsligt för cirka två-tre år sedan inte längre verkar ha besökt kyrkan, kan bero på att de inte längre var välkomna. Detta skulle i sin tur kunna förklaras med att döttrarna nu käkade psykofarmaka, vilket enligt uppgifter är strängt förbjudet inom denna "världens farligaste sekt".
Föräldrarna kan mycket väl ha varit starkt hängivna scientologer sedan länge, som genom uteslutningen nu föll djupare ner i den kris de rimligen redan befunnit sig i.
Med tanke på att scientologer tror på själens odödlighet och någon slags omedelbar reinkarnation, kan detta vansinniga dåd vara en konsekvens av det.

Om det kan bekräftas att de var scientologer, och att t.ex. läkaren som skrev de diffusa intygen också är det, måste det få komma fram. Hoppas någon journalist tar tag i allt detta. Korten måste upp på bordet, så att samhället varnas för denna vedervärdiga sekt.
Tack och godnatt!

En kommentar. Det var en scientolog i tråden som hävdade att det i stort sett var NoNo för en scientolog att besöka kyrkan. Det säger mig att familjen troligen var kristna.
Citera
2018-01-21, 09:57
  #10582
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskinutid
Här har det handlat om två friska barn som av en förälder har fått allehanda "sjukdomar". ME vad är det? Kroniskt trötthetssyndrom är ingen diagnos förutom i misärfamiljer. Mamman här har nog manipulerat sin man att instämma med hennes sjuka tänkande och samtidigt försökt hålla en fasad utåt. Han var nog en god människa vilket hans fina eftermäle pekar på. Mannen har tänkt att om han skiljer sig från hustrun får hon ändå makten över barnen resten av livet. Han har heller inte orkat söka hjälp. Män skäms ofta om det finns problem i familjen.
Att flytta från Stockholm-Göteborg där det är högt i tak till en tystnadskultur kan också spela in. Familjen har varit socialt isolerad i hemmet.

Skitsnack, ME är synnerligen verklig och vad är det för larv med att det är bara misärfamiljer som har det. Det startar i stort sett alltid med en infektion som körtelfeber, TWAR etc. Broder Daniel och Pernilla Zethraeus är två personer som har sjukdomen. Sjukdomen karakteriseras av att infektoner samt ansträngning både fysisk och mental och yttre stimuli förvärrar tillståndet som består utav muskelsvaghet, mental dimma, smärtor, infektionssymtom som svullna lymfkörtlar, feberkänningar. Det är ca 40000 som är drabbade och studier visar på att ca 5 procent blir bra. Det är ett tvärsnitt ur populationen av de som drabbas och det finns inga särskiljande egenskaper som utmärker dessa individer innan de drabbas utom möjligtvis att vissa verkar ha haft anlag för allergier.

Men du vet ju redan vad det här handlar om så det är ju onödigt att informera dig eftersom du är välinformerad och klok.

Resten av vad du skriver är ju spekulationer hit och dit. Det är med all säkerhet goda människor båda två men som har hamnat i ett tillstånd av dåligt mående. Båda har säkert påverkat varandra.
__________________
Senast redigerad av Burgundi 2018-01-21 kl. 09:59.
Citera
2018-01-21, 09:57
  #10583
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om föräldrarna hade varit vid livet så hade dom troligen dömts till fängelse. Dom var förmodligen inte vid sina sinnens fulla bruk men ej heller sjuka i lagens mening. Dalaröpappan fick fängelse istället för vård. Jag anser att låsa in och elda upp sina barn och själv leva vidare är något sjukare än denna historia.

Dom hade dömts för dubbelmord alternativt dråp. Alla som dödar sina barn är sjuka. Men hur psykiskt sjuka dom här va vet man ju inte.
Den Dalarö var väl hämnd och här livskvalité. Det finns alla dårar i guds hage.
Citera
2018-01-21, 09:59
  #10584
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag har fått information om att den äldre dottern har klart uttalat tankar på att begå suicid. Jag kan omöjligen bedöma sanningshalten, så jag vill inte ens ta den diskussionen. Det är en annan källa än den jag fått korrekt information av, jag tror den här källan på att den äldre dottern hade livsleda kan nog stämma.

Ni får ta det för vad det är. Det påverkar åtminstone mina tankar en hel del.
Jag tänker också att det skulle kunna vara så. Kanske det pappans kollegan visste om: "det som inte fick hända hände".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback