Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-20, 21:27
  #40681
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeMyDay84
Om detta stämmer är detta mycket intressant....

#BREAKING - #Turkish air force strikes #Syrian airport used by #US to supply weapons to #YPG forces which hold the Menagh airbase.

Stämmer, två gånger dessutom.
Citera
2018-01-20, 21:29
  #40682
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Nej att det skulle bli en konflikt tror jag inte heller, jag bara svarade på ett hypotetisk scenario.


Vi har ingen aning angående vad som har avtalats fram.
Ryssland kan ha fått garantier att när Turkiet är klart med YPG i afrin så kommer SAA få gå in och ta kontroll.

De kan ha "gett" Idlib till SAA


Ingen vet, utan vi får vänta och se men tvivlar starkt på att Ryssland/SAA inte fått något här
Jag tror också att de fått något men jag kan inte se att turkiet kan ge något tillräckligt stort som är värt detta.
Citera
2018-01-20, 21:32
  #40683
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Jag tror också att de fått något men jag kan inte se att turkiet kan ge något tillräckligt stort som är värt detta.

Om Afrin återgår till SAAs kontroll efteråt samt kanske även resten av norra Syrien så är det en rätt bra deal

Om Turkiet får tillåtelse att rensa ut kurderna ifrån norra Syrien så ser nog SAA/Ryssland det som en bra sak om de får tillbaks områdena efteråt


Enbart spekulationer dock
Citera
2018-01-20, 21:41
  #40684
Medlem
Problemet här är vad fan händer om Turkiet börjar hjälpa rebellerna med F-16 plan mot SAA i senare anfall.

Hade jag varit Assad skulle jag inte litat på turkarna. Man är ju redan inne och flyger i Syrien utan vare sig Assads tillåtelse eller Nato för den delen.
Citera
2018-01-20, 21:45
  #40685
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Problemet här är vad fan händer om Turkiet börjar hjälpa rebellerna med F-16 plan mot SAA i senare anfall.

Hade jag varit Assad skulle jag inte litat på turkarna. Man är ju redan inne och flyger i Syrien utan vare sig Assads tillåtelse eller Nato för den delen.


Känns ju enormt osannolikt att de skulle göra det.

Offentligt har de inte fått tillåtelse, men man kan vara rätt säker på att de varit ok med det i privata samtal.
Citera
2018-01-20, 21:47
  #40686
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Om Afrin återgår till SAAs kontroll efteråt samt kanske även resten av norra Syrien så är det en rätt bra deal

Om Turkiet får tillåtelse att rensa ut kurderna ifrån norra Syrien så ser nog SAA/Ryssland det som en bra sak om de får tillbaks områdena efteråt


Enbart spekulationer dock
Allt jag svamlar är också spekulationer. Men även om turkiet drar sig ur finns fsa och och mest troligt rasande kurder kvar både i afrin och i nordöst. Men mest tror jag att turkiet överlåter det till usa istället för att det ger dem mest tillbaka, mot att usa garanterar turkiets säkerhet, både vid gränsen och att turkiet ska få handskas med sina kurder i fred på hemmaplan.
Citera
2018-01-20, 21:49
  #40687
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Allt jag svamlar är också spekulationer. Men även om turkiet drar sig ur finns fsa och och mest troligt rasande kurder kvar både i afrin och i nordöst. Men mest tror jag att turkiet överlåter det till usa istället för att det ger dem mest tillbaka, mot att usa garanterar turkiets säkerhet, både vid gränsen och att turkiet ska få handskas med sina kurder i fred på hemmaplan.


Frågan är hur många kurder och hur stridsbara de kommer vara när Turkiet är klara med dem.

FSA har ingen riktig funktion längre när/om Turkiet får undan hotet ifrån kurderna, så inte omöjligt de släpper allt stöd till dessa efteråt.

Många scenarior som kan utspela sig här kommande tiden
Citera
2018-01-20, 22:23
  #40688
Medlem
Cents4s avatar
Pantade kurder. Den stora mäktiga björnen gav er valet att överlämna marken i Afrin till den legitima syriska regeringen men man valde att tacka nej. Nu har ni turken hack i häl, jag tror kurden är ett av de mest pantade folkslagen där ute, tillsammans med somalier förstås.

https://syria.liveuamap.com/en/2018/...elil-yesterday
Citera
2018-01-20, 22:40
  #40689
Medlem
StormaktRods avatar
500 färska elever som ska ingå i den USA-sponsrade gränsproxystyrkan BSF tog idag examen, detta var tydligen avgångsklass nummer två som slutfört den 20-dagar långa grundutbildningen i närheten av Al-Hasakah där amerikanska SF och militärinstruktörer finns närvarande.

http://gulftoday.ae/portal/e7f24de5-...eade56f65.aspx

Tillerson gick i onsdags ut och kategoriskt förnekade att man alls hade några planer på att skapa en ny proxystyrka i Syrien. Jänkarna håller som vanligt en hög nivå på sina politiska uttalanden och far aldrig med osanning. Fake news direkt från hästens mun.
__________________
Senast redigerad av StormaktRod 2018-01-20 kl. 23:01.
Citera
2018-01-20, 23:07
  #40690
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Pantade kurder. Den stora mäktiga björnen gav er valet att överlämna marken i Afrin till den legitima syriska regeringen men man valde att tacka nej. Nu har ni turken hack i häl, jag tror kurden är ett av de mest pantade folkslagen där ute, tillsammans med somalier förstås.

https://syria.liveuamap.com/en/2018/...elil-yesterday

Korkat av kurderna att tro att de skulle få någon sorts självständighet i Syrien. De är bara en bricka i spelet. Frågan är vart de skall ta vägen nu när de blir bortkollrade från Afrimområdet.
Citera
2018-01-20, 23:10
  #40691
Medlem
Mycket märkligt uttalande av Jonas Sjöstedt i dag:

Citat:
I eftermiddags började attackplan från Turkiet bomba kurdiska YPG-mål i Afrin i nordvästra Syrien. Det uppges vara ett led i en turkisk operation mot den kurdiska milisen.

Turkiets agerande är oacceptabelt, säger Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt.

– Det här är helt vidrigt. Det var ju kurderna som besegrade islamska staten, som besegrade terroristerna. Nu anfaller Turkiet för att de är rädda för att kurderna ska få frihet att styra sig själva. Det här är inte bara politiskt helt fel det här är också ett brott mot folkrätten och internationellt lag.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6866553

Nu talar Sjöstedt om "brott mot folkrätten", som om Turkiet vore de enda som brutit mot folkrätten i Syrien!!
Citera
2018-01-20, 23:15
  #40692
Medlem
CAKARIMs avatar
Befinner mig någonstans mellan Turkiet- Syrien är i skrivande stund vid gränsen mellan två länderna. Ser på hur turkar och kurder gör slut på varandra. Ett brödrafolk som levt ihop i tusen år dödar nu varandra.

Väldigt svårt att beskriva situationen, det haglar bomber, artillerier skjuts utan uppehåll. Stridsplaner som har byggt ett luftbro...

Bra turkar och kurder... Väst lyckades med det här också, nämligen slå en kil mellan oss. Vi kan vara stolta över oss själva och lämna en bra historia till våra barn, barnbarn...

Fan vad sorgligt det är
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback