• 1
  • 2
2018-01-20, 21:40
Medlem
Hej, har haft en limit där på 1000 kr i ca 2 års tid.
Man kan inte ansöka om en höjning utan det de säger är att om/när möjligheten att höja finns så skickar de ett meddelande.

JAg trodde att de skulle erbjuda en höjning nu när inkomsten för 2016 har uppdaterats men nej, så blev det inte.

Ringde idag för att fråga hur det går till och vad det beror på att jag inte får möjligheten att höja krediten (tidigare har jag chattat med kundtjänst och de säger alltid att det beror på tidigare historik, om man betalat i tid).

Så jag trodde att jag var spärrad då jag för flera år sedan fick en avbetalningsplan för ett lån.

Men det visade sig att de bara tittar på senaste inbetalningarna. Jag bad tjejen i telefonen titta hur det såg ut och hon sa att jag varit sen i maj. JAg frågade hur många dagar och hon sa 4 dagar.

Hade ingen aning att de var SÅ petiga. När ff datum inträffar på en fredag eller en helg så har det hänt att jag betalat måndagen därpå men som sagt har skött den här krediten varenda månad men nu vet jag att det är betalning i god tid innan ff datum som gäller så får jag se om det blir ngn höjning.

Hur har det gått för er andra som har Ferratum krediten? Har ni blivit erbjudna höjning? Meddelar de via mejl? Vad har ni för erfarenheter?
Citera
2018-01-20, 21:59
Medlem
Har blivit erbjuden höjning var 6:e månad sedan jag fick krediten hade från början 12.000 har nu 25.000 har aldrig utnyttjat hela krediten utan använder bara om det inträffar någon oväntad utgift som jag inte kan lösa på annat sätt. Jag vet att det tar 2-4 arbetsdagar för Svea att bokföra fakturan hos Ferratum så jag har alltid betalat runt den 22:a i månaden för att vara säker, antar att det är därför jag fått höjning var 6:e månad har också betalat mer varje månad än lägsta belopp så de ser att jag har återbetalningsförmåga.
Jag har fått erbjudande om höjning på hemsidan när jag loggat in.
Citera
2018-01-20, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villduvetanagot
Har blivit erbjuden höjning var 6:e månad sedan jag fick krediten hade från början 12.000 har nu 25.000 har aldrig utnyttjat hela krediten utan använder bara om det inträffar någon oväntad utgift som jag inte kan lösa på annat sätt. Jag vet att det tar 2-4 arbetsdagar för Svea att bokföra fakturan hos Ferratum så jag har alltid betalat runt den 22:a i månaden för att vara säker, antar att det är därför jag fått höjning var 6:e månad har också betalat mer varje månad än lägsta belopp så de ser att jag har återbetalningsförmåga.
Jag har fått erbjudande om höjning på hemsidan när jag loggat in.

Precis så har det fungerat för mig också. När det gäller deras korrespondans så är det enda de skickar ut varning om uppsägning av lån. Allt annat sker digitalt.
Citera
2018-01-22, 03:29
Medlem
SophieNeveus avatar
Du kan ju alltid ansöka hos en annan bank. Ett kreditkort med bara 1000 kr i kredit låter nästan bara löjligt. Banken lär ju inte heller göra några större pengar heller, om de inte har en ränta på typ 40%.
Skulle rekommendera norweigan bank som har ett ganska bra kreditkort eller re:member flex.
Citera
2018-01-22, 18:17
Medlem
sucuks avatar
Jag skulle sagt skit i krediten, bli kund i ferratum bank men använd det som ett rent debetkort. Du kan öppna konton i flera valutor och bästa sparräntan får du faktiskt på deras EUR-sparkonto.

På vardagarna har revolut markant bättre växelkurs, på helgerna är det marginellt bättre hos revolut (vi snackar ören per hundralapp).

Utan att ha bett om det fick jag direkt när jag blev kund i appen erbjudande om 30 000 kredit hos ferratum bank så de verkar rätt pigga på att försöka få folk att låna pengar...
Citera
2018-02-03, 09:01
Medlem
sucuks avatar
Jaha, nu har ferratum bank tagit en ny upplysning på mig från "creditsafe", skall de hålla på så varje månad tro?

Har inte tackat ja till deras erbjudande om kredit då jag varken behöver den eller vill förstöra min hittills prickfria kreditupplysning hos UC. Jag hoppas verkligen att det stämmer att ingenting syns hos UC om detta?

Blir nog ansökan om bolån ganska snart och då vill man ju ha så blankt protokoll som möjligt så att säga.
Citera
2018-02-03, 11:23
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jaha, nu har ferratum bank tagit en ny upplysning på mig från "creditsafe", skall de hålla på så varje månad tro?
Jag får också brev från Creditsafe och Ferratum gav mig förklaringen att varje gång de lanserar en ny tjänst så skickar de upplysningen.
Citera
2018-02-03, 11:48
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Jag får också brev från Creditsafe och Ferratum gav mig förklaringen att varje gång de lanserar en ny tjänst så skickar de upplysningen.

Shit, låter helt stört? De har noll behov av en sådan kontroll av sina kunder bara för att de själva lanserar något nytt. *Ansöker* man om denna nya tjänst så vore det befogat.

Tråkigt, men då kanske ferratum är en no-no?
Citera
2018-02-03, 11:56
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Shit, låter helt stört? De har noll behov av en sådan kontroll av sina kunder bara för att de själva lanserar något nytt. *Ansöker* man om denna nya tjänst så vore det befogat.

Tråkigt, men då kanske ferratum är en no-no?
Ja det är överdrivet när man ändå inte har ansökt om något men jag tror inte att det skall påverka din riktiga UC sålänge du inte ber om kredit.
Citera
2018-02-03, 12:02
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Ja det är överdrivet när man ändå inte har ansökt om något men jag tror inte att det skall påverka din riktiga UC sålänge du inte ber om kredit.

Ja det hoppas jag verkligen, jag ville bli bankkund inte lånetorsk men jag fattar var de kommer ifrån. Ferratum har hållit på med snabblån under rätt många år tydligen, klart att de hoppas fiska lite fler torskar även bland nya bankkunder.
Citera
2018-03-20, 21:21
Medlem
Citat:
Ja det hoppas jag verkligen, jag ville bli bankkund inte lånetorsk men jag fattar var de kommer ifrån. Ferratum har hållit på med snabblån under rätt många år tydligen, klart att de hoppas fiska lite fler torskar även bland nya bankkunder.

Jag öppnade bankkonto där för fyra veckor sedan. Varje gång jag loggar in kommer det en stor blaffa om att de har för-godkänt en kontokredit på 30 000SEK. Den är jag inte alls intresserad av och skulle gärna slippa se den varje gång (den tar upp halva skärmen).

Däremot har de misslyckats att skicka bankkortet till mig, har fortfarande inte sett röken av de trots att det skulle komma inom 10 bankdagar. Skickade meddelande förra fredagen och frågade och då sa de att de skulle skicka ut ett nytt. Varken det gamla eller nya har kommit ännu.
Citera
2018-03-21, 09:17
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varken det gamla eller nya har kommit ännu.
Fråga kundtjänsten om spårningsnummer, minns att kortet kom rekommenderat så kanske du kan lösa ut det om posten har slarvat med avin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in