• 25 549 online
  • 1 146 808 medlemmar
  • 59 359 052 inlägg
Igår, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Hon jag träffade i Dec. pratade vi om behandlingen, inkomst, hur jag skulle göra med räkningar etc. Well, får ringa ena jonet på måndag och boka in ett nytt möte så räkningen kanske slipper hamna hos inkasso (Vilket den lär göra för skulle ta 14+14 dagar att få svar ). Stressigt stressigt, och socialfobin/introvert gör inte samtal och möten lättare.

Kan tänka mig att det är tråkigt men det är ju lättare för dem att ge ett exakt svar utifrån de lokala rutinerna än för oss att ge generell information! Om du inte redan fått information om vilka handlingar du behöver lämna in glöm inte att fråga när du ringer. Det blir mycket smidigare om du redan kan börja sammanställa allt. Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av Maagiskt
Hej!

Jag är arbetslös, men inskriven på arbetsförmedlingen. Blev inte berättigad a-kassa och saknar därför inkomst. Kommer inte kunde betala mina räkningar och tänker därför kontakta soc.

Jag bor i en bostadsrätt som jag köpt. Har inga lån på bostaden. Kommer soc vilja att jag säljer min lägenhet och få in pengar på det sättet? Eller kommer jag kunna få försörjningsstöd tror ni?

Huruvida en bostadsrätt ska räknas som en realiserbar tillgång beror på några saker: om behovet av biståndet är kort- eller långvarigt, om en försäljning skulle göra en självförsörjande (under en längre period), svårigheter med att sälja, möjligheten att hitta ett annat boende och de sociala konsekvenserna av en försäljning (och medföljande flytt), särskilt om det finns barn med i bilden.

Är du en relativt välfungerande person utan någon svår problematik eller barn är det sannolikt att du kommer behöva sälja den om ditt behov bedöms vara långvarigt. Men som Amberfly sagt får man rådrum att sälja/hitta något annat men tänk på att ett inneboendekontrakt är ett helt rimligt något annat enligt socialtjänsten.

Det är ju bra att du är positiv om att du borde kunna få ett nytt jobb så betona det och att behovet kommer vara kortvarigt när du ansöker. Dock när det gäller bistånd är långvarigt egentligen inte så långvarigt - typ 10 månader.
Citera
Igår, 18:41
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nephets
Kan tänka mig att det är tråkigt men det är ju lättare för dem att ge ett exakt svar utifrån de lokala rutinerna än för oss att ge generell information! Om du inte redan fått information om vilka handlingar du behöver lämna in glöm inte att fråga när du ringer. Det blir mycket smidigare om du redan kan börja sammanställa allt. Lycka till
Jo precis, dock fått mer nyttig info här etc än den halvdryga via mejlen haha, så det är jag tacksam för.
Jodå, fick allt med som sochandläggaren skicka, inklusive vad för papper dom skulle ha in. Ja, blir nog lättare. Fick dock en del hjälp av en polare med att fylla i. Tack!
Citera