Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-16, 15:46
  #6157
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nephets
Du behöver skriva vilken månad du ansöker för. Ansöker du för januari, alltså nu, eller ansöker du först inför februari månad?

Söker du också jobb? Är du sjukskriven? Har du kontakt med vuxenenheten? (Du nämner inte vilken slags behandling). Utgångspunkten är att man ska stå till arbetsmarknadens förfogande, det vill säga vara aktivt arbetssökande och inskriven på AF, om inte det finns särskilda skäl som talar emot det. Att du går på behandlingen inte nödvändigtvis räknas som ett särskilt skäl.

Det beror på. Tänker du ansöka om hyresdel? I så fall vill de veta vad hyran ligger på för att kunna räkna ut en rimlig hyresdel. Om du inte tidigare betalat hyra till dina päron kommer det vara svårt att motivera varför du ska börja betala den nu, särskilt om avhoppet inte påverkar deras inkomster (genom att bostadsbidraget dras in eller sänks). Om du bor med dina föräldrar vill de också veta det då du inte nödvändigtvis kommer vara berättigad hela riksnormen då ni förmodligen kommer att dela vissa kostnader. Jag skulle säga att det är bättre att uppge de uppgifterna även om det bara är för att slippa att du får tillbaka ansökan med en begäran att komplettera den vilket kan fördröja handläggningen.
Jaha, va det så simpelt haha. :P
Söker inte jobb, är inte sjukskriven eller något sådant. Skrev ut mig från gymnasiet för någon vecka sen pga att jag ska på återfallsbehandling pågrund av missbruk. Är väl lite svårt att söka jobb när man ska på behandling haha?
Ingen hyresdel, bara riksnormen (?) avhoppet påverkar inte deras ekonomi/dom. Bor hos dom å bor hos dom, bor ibland där, ibland hos brorsan, ibland hos polare haha, så är i princip bara skriven där.
Citera
2018-01-17, 09:56
  #6158
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Söker inte jobb, är inte sjukskriven eller något sådant. Skrev ut mig från gymnasiet för någon vecka sen pga att jag ska på återfallsbehandling pågrund av missbruk. Är väl lite svårt att söka jobb när man ska på behandling haha?
När skall du på behandling då? Socialen kräver att man är inskriven hos Arbetsförmedlingen och skickar in aktivitetsrapport varje månad.
Skall du bo på ett behandlingshem så behöver du inte pengar för du får mat, hygienartiklar m.m där.
Är det behandling som inte tar upp hela dagen varje vecka så hinner du väl söka jobb?
Citera
2018-01-17, 11:35
  #6159
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
När skall du på behandling då? Socialen kräver att man är inskriven hos Arbetsförmedlingen och skickar in aktivitetsrapport varje månad.
Skall du bo på ett behandlingshem så behöver du inte pengar för du får mat, hygienartiklar m.m där.
Är det behandling som inte tar upp hela dagen varje vecka så hinner du väl söka jobb?
Om ca 2 veckor. Soc tyckte att jag skulle söka bidrag pga räkningar etc. :S
Är behandling 07-22 .
Citera
2018-01-19, 11:38
  #6160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Jaha, va det så simpelt haha. :P
Söker inte jobb, är inte sjukskriven eller något sådant. Skrev ut mig från gymnasiet för någon vecka sen pga att jag ska på återfallsbehandling pågrund av missbruk. Är väl lite svårt att söka jobb när man ska på behandling haha?
Ingen hyresdel, bara riksnormen (?) avhoppet påverkar inte deras ekonomi/dom. Bor hos dom å bor hos dom, bor ibland där, ibland hos brorsan, ibland hos polare haha, så är i princip bara skriven där.

Skriv att du väntar på behandlingen, när den ska börja och i vilken utsträckning. Du kommer säkert behöva träffa någon innan du beviljas något och kan gå genom det mer utförligt då. Är du på plats 7-22 som du skrev ovan kommer du förmodligen inte vara berättigad riksnormen då mat antagligen ingår i behandlingen. Däremot kan du får bistånd till de övriga posterna enligt den så kallade institutionsnormen.


Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Skall du bo på ett behandlingshem så behöver du inte pengar för du får mat, hygienartiklar m.m där.

Bor man på behandlingshem har man fortfarande rätt till institutionsnormen.
Citera
2018-01-19, 15:08
  #6161
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nephets
Skriv att du väntar på behandlingen, när den ska börja och i vilken utsträckning. Du kommer säkert behöva träffa någon innan du beviljas något och kan gå genom det mer utförligt då. Är du på plats 7-22 som du skrev ovan kommer du förmodligen inte vara berättigad riksnormen då mat antagligen ingår i behandlingen. Däremot kan du får bistånd till de övriga posterna enligt den så kallade institutionsnormen.
Ja, skrev det på baksidan. Är det ekonomiskt ansvariga jag ska träffa då? Har pratat med och träffat en handläggare (När jag gick dit på eget bevåg och bad om behandling igen) som sa att jag skulle söka bidraget iomed noll inkomst, räkning å behandlingen, sen skicka hon mig vidare via mejl till en annan som verkar tappad, säger att jag ska boka möte för att få ansökningspapprena,hur jag fått dom när jag väl säger att jag fått dom via en handläggare osv fastän jag säger att hon jag bokade möte med i December skickade dom till mig via brev så verkar hon inte ta in det.. Men men. Sorry om jag skriver luddigt, add och aptrött i hjärnan.
Citera
2018-01-20, 10:07
  #6162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Ja, skrev det på baksidan. Är det ekonomiskt ansvariga jag ska träffa då? Har pratat med och träffat en handläggare (När jag gick dit på eget bevåg och bad om behandling igen) som sa att jag skulle söka bidraget iomed noll inkomst, räkning å behandlingen, sen skicka hon mig vidare via mejl till en annan som verkar tappad, säger att jag ska boka möte för att få ansökningspapprena,hur jag fått dom när jag väl säger att jag fått dom via en handläggare osv fastän jag säger att hon jag bokade möte med i December skickade dom till mig via brev så verkar hon inte ta in det.. Men men. Sorry om jag skriver luddigt, add och aptrött i hjärnan.

Vad pratade ni om? Alltså var det bara för att diskutera hur man ansöker eller var det en mer omfattande diskussion? Olika kommuner har olika rutiner men vanligtvis innan man beviljas något behöver man träffa en handläggare för att göra en grundutredning/initial bedömning. Där diskuterar man vad anledningen är att man ansöker om bistånd, vilken problematik man har, om det finns andra möjligheter till självförsörjning, hur ens planering kommer att se ut framöver osv.
Citera
2018-01-20, 10:26
  #6163
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nephets
Vad pratade ni om? Alltså var det bara för att diskutera hur man ansöker eller var det en mer omfattande diskussion? Olika kommuner har olika rutiner men vanligtvis innan man beviljas något behöver man träffa en handläggare för att göra en grundutredning/initial bedömning. Där diskuterar man vad anledningen är att man ansöker om bistånd, vilken problematik man har, om det finns andra möjligheter till självförsörjning, hur ens planering kommer att se ut framöver osv.
Hon jag träffade i Dec. pratade vi om behandlingen, inkomst, hur jag skulle göra med räkningar etc. Well, får ringa ena jonet på måndag och boka in ett nytt möte så räkningen kanske slipper hamna hos inkasso (Vilket den lär göra för skulle ta 14+14 dagar att få svar ). Stressigt stressigt, och socialfobin/introvert gör inte samtal och möten lättare.
Citera
2018-01-20, 15:55
  #6164
Medlem
Hej!

Jag är arbetslös, men inskriven på arbetsförmedlingen. Blev inte berättigad a-kassa och saknar därför inkomst. Kommer inte kunde betala mina räkningar och tänker därför kontakta soc.

Jag bor i en bostadsrätt som jag köpt. Har inga lån på bostaden. Kommer soc vilja att jag säljer min lägenhet och få in pengar på det sättet? Eller kommer jag kunna få försörjningsstöd tror ni?
Citera
2018-01-20, 17:30
  #6165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maagiskt
Hej!

Jag är arbetslös, men inskriven på arbetsförmedlingen. Blev inte berättigad a-kassa och saknar därför inkomst. Kommer inte kunde betala mina räkningar och tänker därför kontakta soc.

Jag bor i en bostadsrätt som jag köpt. Har inga lån på bostaden. Kommer soc vilja att jag säljer min lägenhet och få in pengar på det sättet? Eller kommer jag kunna få försörjningsstöd tror ni?

Intressant frågeställning nån på soc som kan svara måste han sälja bostadsrätten inga fakking gissningar fakta nu
Citera
2018-01-20, 17:49
  #6166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maagiskt
Hej!

Jag är arbetslös, men inskriven på arbetsförmedlingen. Blev inte berättigad a-kassa och saknar därför inkomst. Kommer inte kunde betala mina räkningar och tänker därför kontakta soc.

Jag bor i en bostadsrätt som jag köpt. Har inga lån på bostaden. Kommer soc vilja att jag säljer min lägenhet och få in pengar på det sättet? Eller kommer jag kunna få försörjningsstöd tror ni?

Det kan finnas olika rutiner för det, beroende på kommun. Men om man äger sin bostad (hus eller bostadsrätt) alternativt bor i en hyresrätt som de anser vara för dyr, så brukar man få viss tid på sig att byta bostad. Sedan kan det vara så att om man söker försörjningsstöd för en kortare period så kan man slippa sälja sin bostadsrätt. Om du däremot kommer ha ett långvarigt behov av försörjningsstöd, eller om den bedömningen görs, så kommer du behöva sälja bostadsrätten till slut.
Citera
2018-01-20, 17:58
  #6167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Det kan finnas olika rutiner för det, beroende på kommun. Men om man äger sin bostad (hus eller bostadsrätt) alternativt bor i en hyresrätt som de anser vara för dyr, så brukar man få viss tid på sig att byta bostad. Sedan kan det vara så att om man söker försörjningsstöd för en kortare period så kan man slippa sälja sin bostadsrätt. Om du däremot kommer ha ett långvarigt behov av försörjningsstöd, eller om den bedömningen görs, så kommer du behöva sälja bostadsrätten till slut.

Tack för svar!
Får väl se vad de säger.

Förhoppningsvis gäller det ju en kortare period eftersom jag söker jobb och borde kunna få ett!
Citera
2018-01-20, 18:29
  #6168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Hon jag träffade i Dec. pratade vi om behandlingen, inkomst, hur jag skulle göra med räkningar etc. Well, får ringa ena jonet på måndag och boka in ett nytt möte så räkningen kanske slipper hamna hos inkasso (Vilket den lär göra för skulle ta 14+14 dagar att få svar ). Stressigt stressigt, och socialfobin/introvert gör inte samtal och möten lättare.

Kan tänka mig att det är tråkigt men det är ju lättare för dem att ge ett exakt svar utifrån de lokala rutinerna än för oss att ge generell information! Om du inte redan fått information om vilka handlingar du behöver lämna in glöm inte att fråga när du ringer. Det blir mycket smidigare om du redan kan börja sammanställa allt. Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av Maagiskt
Hej!

Jag är arbetslös, men inskriven på arbetsförmedlingen. Blev inte berättigad a-kassa och saknar därför inkomst. Kommer inte kunde betala mina räkningar och tänker därför kontakta soc.

Jag bor i en bostadsrätt som jag köpt. Har inga lån på bostaden. Kommer soc vilja att jag säljer min lägenhet och få in pengar på det sättet? Eller kommer jag kunna få försörjningsstöd tror ni?

Huruvida en bostadsrätt ska räknas som en realiserbar tillgång beror på några saker: om behovet av biståndet är kort- eller långvarigt, om en försäljning skulle göra en självförsörjande (under en längre period), svårigheter med att sälja, möjligheten att hitta ett annat boende och de sociala konsekvenserna av en försäljning (och medföljande flytt), särskilt om det finns barn med i bilden.

Är du en relativt välfungerande person utan någon svår problematik eller barn är det sannolikt att du kommer behöva sälja den om ditt behov bedöms vara långvarigt. Men som Amberfly sagt får man rådrum att sälja/hitta något annat men tänk på att ett inneboendekontrakt är ett helt rimligt något annat enligt socialtjänsten.

Det är ju bra att du är positiv om att du borde kunna få ett nytt jobb så betona det och att behovet kommer vara kortvarigt när du ansöker. Dock när det gäller bistånd är långvarigt egentligen inte så långvarigt - typ 10 månader.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback