Citat:
Ursprungligen postat av
Klota
En sak jag alltid undrat över, bortsett från min bestörtning över avsaknad av empati, moral, eftertänksamhet samt allmän kunskap om hur ett samhälle fungerar, är den "allmänna mörkläggningen" ni tjatar om. OM nu den fruktansvärda undergång ni uttalar vore sann varför skulle media, politiker, forskare, samhällsvetare och 80 % av Sveriges befolkning mörklägga detta? Varför är det bara 20 %, bevisligen okunniga SD samt övertydligt partiska medier så som fria tider vara de enda som vet "sanningen" om nu samhället står i en pågående, förgörande brand?
Jag läser inte "Fria tider" till att börja med. Långt fler än 20% av sveriges befolkning börjar förstå att den svenska invandrings- och integrationspolitiken är ohållbar. Pratar du lite enskilt med personer tex på jobbet eller ute på krogen så kryper det fram en oro, en undran och en kritik som är befogad.
Sedan var det det här med empati.Jag har jobbat många år ute i järva och jag tycker uppriktigt och ärligt synd om de som är hitlurade och ser sina drömmar gå i kras mot den karga svenska verkligheten. Jag har mött så många invandrare som blivit misshandlade av myndigheter och systemet för Sverige är när alla fina ord och alla fina tal från politiker och myndighetspersoner blivit bortskalade ett av de länder inom OECD som är minst lämpade för större migrantströmmar. Verkligheten är kort sagt överdjävligt pissig.
Eftertänksamhet tog du upp också och är det någonting som svenska politiker och svensk förvaltning saknar så är det eftertänksamhet och konsensustänk. Ena dagen är det öppna hjärtan och öppna gränser, nästa dag stängda gränser och "hårdare tag. Saker bara händer vind för våg utan just någon som helst eftertänksamhet eller långsiktighet.
Och apropå eftertänksamhet. Just nu är det brinnande högkonjunktur. Toppen på den starkaste högkonjunkturen på decennier. Ändå har vi de sociala och strukturella problem som vi har. Räntan är historiskt låg. Arbetslösheten är relativt låg om man bortser från hur det varit i Sverige på 1900-talet och många känner sig rika eller rättare sagt kreditstinna efter att ha använt bostaden som bankomat efter 20års prisuppgång på bostäder och fastigheter. Vad tror du händer den dagen konjunkturen vänder neråt? När arbetslösheten vänder uppåt? När räntan börjar ticka uppåt? Om boprisbubblan spricker? Den dagen kan komma snabbare än vad många tror. det kommer inte att vara gulligt.
Lägg till en arbetsmarknad som står inför sina största förändringar sedan den industriella revolutionen samtidigt som allt färre av arbetskraften är rustad för förändringar som robotisering, automatisering, effektivisering. För det är också en sak som jag lagt märke till under mina år i bl.a järva. Satan i gatan vad folk i gemen är dåligt rustade för ett svenskt yrkesliv idag än mindre för imorgon. Det gäller inte endast invandrare utan i allra högsta grad svenskar också. Svensk medelklass som tror att de sitter säkert på sitt akademikerjobb och i princip aldrig upplevt arbetslöshet men ack så förvånade de kommer att bli när dessa krafter sätter in på allvar. Även det finansiella systemen kommer att förändras i grunden av de digitala valutornas intåg.
Och ska vi vara riktigt eftertänksamma. Sverige har idag en historisk låg grad av självförsörjning. Vad händer den dagen då flyg, fartyg och lastbilar inte rullar på som vanligt? Alltså vid en global kris eller vid krigshot? Ju fler människor vi samlas på denna karga plats nära polcirkeln som vi kallar sverige desto mer utsläpp för livsmedelstransporter, desto mer trafikutsläpp och överflödig konsumtion. Alltså inte alls bra för miljön vare sig i sverige eller globalt.
Du pratar om "mörkläggning" som "den mörkläggningen" alltså i singularis.Det handlar istället skulle jag vilja påstå mer om en känsla. en stämning, en atmosfär, en våt filt, där folk är ängsliga och rädda, inte vågar säga vad de tycker, inte vågar ifrågasätta. Detta börjar faktiskt lätta nu tack och lov och folk kan faktiskt ifråga sätta invandrings- och integrationspolitiken utan att bli stämplade med diverse epitet.
Det handlar också om att media inte ger mig fakta. Jag är vetgirig, nyfiken. Jag vill veta varför saker händer. Jag vill veta bakgrunder och orsakssamband. Låt mig ta ett exempel: Varför blir en tjej gruppvåldtagen av flera tonårskillar? Vilka är killarna? Fram med identiteterna oavsett om de är blonda eller svarta. Vad är det för mekanismer bakom som triggar igång en handling som leder till att tonårskillar gruppvåldtar? Finns något i deras kulturella och religiösa bakgrund? Finns något i deras uppfostran? Har den svenska integrationen misslyckats? Är det den svenska "låt gå" mentaliteten som är delorsak.Är de bara ett offer för socioekonomiska faktorer? Jag får aldrig någon fördjupning, ingen riktig diskussion på djupet, ingen ingående analys.