Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-20, 10:16
  #1
Medlem
Hej!
Jag har en ny bil sedan nån månad tillbaka (renault megane) och är fundersam kring varför den drar så mycket bensin. Förbrukningen ligger på 0,9 l/mil när den enligt broschyrer ska ligga på 0,55 vid blandad körning.

Nu är det i och för sig kallt ute, jag har kört en hel del korta resor och jag vet att man ska ta uppgifterna i broschyrerna med en nypa salt men så stor skillnad borde det ju inte vara. Brukar nya bilar behöva en inkörningsperiod eller borde jag kontakta säljaren och kolla om nåt är fel?
Citera
2018-01-20, 10:37
  #2
Medlem
Noose..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Hej!
Jag har en ny bil sedan nån månad tillbaka (renault megane) och är fundersam kring varför den drar så mycket bensin. Förbrukningen ligger på 0,9 l/mil när den enligt broschyrer ska ligga på 0,55 vid blandad körning.

Nu är det i och för sig kallt ute, jag har kört en hel del korta resor och jag vet att man ska ta uppgifterna i broschyrerna med en nypa salt men så stor skillnad borde det ju inte vara. Brukar nya bilar behöva en inkörningsperiod eller borde jag kontakta säljaren och kolla om nåt är fel?

Ja, en helt ny bil drar ofta mer bensin innan den är inkörd. Förbrukningen som nämns i tillverkarnas broschyrer ska du dock ta med en stor nypa salt.
Citera
2018-01-20, 10:46
  #3
Avstängd
ilpobres avatar
Korta resor slukar mer bränsle än långresor då motorn inte hunnit vakna till och fungera rätt.
Citera
2018-01-20, 11:08
  #4
Medlem
Så skillnaden 0,55 - 0,9 liter är rimlig tycker ni?

Jag har alltså inte enbart kört korta resor... Min gamla bil var en Quashqai med kraftigare motor och där låg jag på lite över 0,7 med samma körmönster.
Citera
2018-01-20, 15:52
  #5
Medlem
Vit-Brandbils avatar
De nya bilarna jag haft har dragit lite mer i början. Brukar rätt till sig efter ca 100mil men att komma ner till förbrukning enligt biltillverkare är omöjligt.
Citera
2018-01-20, 16:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
De nya bilarna jag haft har dragit lite mer i början. Brukar rätt till sig efter ca 100mil men att komma ner till förbrukning enligt biltillverkare är omöjligt.

Inte alltid omöjligt men ofta svårt med normalt körsätt. Och i vissa fall omöjligt.
Citera
2018-01-20, 16:55
  #7
Medlem
Det enklaste är ju om du berättar vilket märke det är. Vag-koncernen och Korea levererar ju mest skräp i dagsläget, så där får du nog vara glad om du slipper dyra reparation som dom försöker skylla på dig trots garantier.
Citera
2018-01-20, 17:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Det enklaste är ju om du berättar vilket märke det är. Vag-koncernen och Korea levererar ju mest skräp i dagsläget, så där får du nog vara glad om du slipper dyra reparation som dom försöker skylla på dig trots garantier.

Både märke och modell står i första meningen...

Helt klart drar bilen mer soppa i början. Mina två senaste V60 har dragit mer cirka 200-300 mil skulle jag tro. Att komma ner i biltillverkarens spec är svårt.
Citera
2018-01-20, 17:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldCoast
Både märke och modell står i första meningen...

Helt klart drar bilen mer soppa i början. Mina två senaste V60 har dragit mer cirka 200-300 mil skulle jag tro. Att komma ner i biltillverkarens spec är svårt.

Sorry, missade det. Tyvärr hamnar ju också franska märken i kategorin opålitliga bilar. Du får väl vänta och se. Det kan ju skilja mellan olika motoralternativ hur dom fungerar. Har du tur stabiliserar det sig eller så är det ett grundfel i motorns konstruktion eller så har du helt enkelt haft otur med ett sk måndagsexemplar.

Ledsen att jag inte kan vara mer exakt men hos vissa bilmärken finns det en uppsjö till olika felkällor. Bästa är nog om du ringer din bilförsäljare och frågar.
Citera
2018-01-20, 17:25
  #10
Medlem
Fashwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Hej!
Jag har en ny bil sedan nån månad tillbaka (renault megane) och är fundersam kring varför den drar så mycket bensin. Förbrukningen ligger på 0,9 l/mil när den enligt broschyrer ska ligga på 0,55 vid blandad körning.

Nu är det i och för sig kallt ute, jag har kört en hel del korta resor och jag vet att man ska ta uppgifterna i broschyrerna med en nypa salt men så stor skillnad borde det ju inte vara. Brukar nya bilar behöva en inkörningsperiod eller borde jag kontakta säljaren och kolla om nåt är fel?

Ja, nya bilar drar ofta mer i början.

Sedan är siffrorna om förbrukning som tillverkaren anger framtagna under maximalt optimala förutsättningar.
Extremt bränslesnåla däck, ingen AC påslagen osv.

Svensk skitasfalt, motvind, AC, stereon, standarddäck, sämre bränsle, last i bilen, kyla ute och som du anger korta resor en högre förbrukning.
Sedan beror det även på din körstil.
Citera
2018-01-20, 17:26
  #11
Medlem
Fashwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Så skillnaden 0,55 - 0,9 liter är rimlig tycker ni?

Jag har alltså inte enbart kört korta resor... Min gamla bil var en Quashqai med kraftigare motor och där låg jag på lite över 0,7 med samma körmönster.

Skillnaden är rimlig.
Antar att det är en bensinare?
Citera
2018-01-20, 17:30
  #12
Medlem
Fashwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Det enklaste är ju om du berättar vilket märke det är. Vag-koncernen och Korea levererar ju mest skräp i dagsläget, så där får du nog vara glad om du slipper dyra reparation som dom försöker skylla på dig trots garantier.

TS anger Renault Megane.

Korea levererar skit?
De flesta som säljs i Europa plockas ihop i Europa även mycket av delarna tillverkas i Europa.
Koreanska bilar har väldigt högt kvalitetsindex i de undetsökningar jag läst.

Värre med kvaliten för (kinesiska) Volvo.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback