• 47 778 online
  • 1 146 397 medlemmar
  • 59 344 955 inlägg
Idag, 20:25
Medlem
Jag undrar hur man vågar föreslå det för sin partner. "Jag skulle vilja att vi dödar våra barn"

Föräldrarna måste en längre tid varit på samma våglängd för att ingen av dem vid något tillfälle ska ha fått kalla fötter eller slagit bakut. Tyder väl på någon form av depression/utbrändhet/psykos hos båda.

Eftersom barnen är så pass stora antar jag att även de kan ha uttryckt att de inte vill leva, vilket hjälpt föräldrarna att motivera sitt handlande. Dock lär de väl ha varit färgade av föräldrarnas uppgivna inställning.

En förälder som själv mår bra och är stabil skulle väl snarare tagit fighten mot sjukdomen, samlar pengar till forskning, gjort massa utredningar, testat olika behandlingar mm.

Om föräldrarnas mående var på nedgång innan barnen blev sjuka kanske föräldrarna tvärtom välkomnade sjukdomen, då den gav dem en legitim anledning att må dåligt. Egentligen var det alltså i första hand föräldrarna som ville dö.
Citera
Idag, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imlikenono
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Detta var ett av de fåtal vettiga jag menade. :-)
Citera
Idag, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhate
För att han inte hade rätt att avgöra det ditt äckel. Men visst jag kan starta en mottagning och ge dig ett 10gångers-stämpelkort. Så kommer du dit och så bedöööööme rjag hur ditt liv ser ut, har du arbete? Har du relationer som är meningsfulla? Njaaa, du kanske egentligen inte inser att ditt liv är värdelöst? Ta en cyanidkapsel vid entren, de är gratis!
Skriv detta till kappvändaren som skrivit detta inlägg! Inte mitt. Lär dig läsa.
Citera
Idag, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det har jag också reflekterat över. Missunnsamheten och attacker som verkat hätskare pga utbildning, arbete, förmodade pengar osv.
Precis! Den lyser igenom som ett helljus. Hemskt att läsa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ossian.allvetaren
Anne Örtegren instämde tydligen inte. Hon valde att ta sitt liv. Hon är/var de ME-sjukas talesperson, den drivande, den som förde kampen. Den som ville synliggöra sjukdomen och finna botemedel. Hon gav upp! Ja, hon valde att dö och lämnade ett avskedsbrev som Jenny Strömstedt refererade till i sin krönika för någon vecka sedan, angående dödshjälp.
Anne Örtegren dog under trettondagshelgen, alltså väldigt nära i tid. Hon var en svensk portalfigur när det gällde ME, tycks det, och att döma av hennes sista inlägg i debatten var hon inte alls nöjd med hur svensk vård och omsorg hanterar den sjukdomen/det sjukdomskomplexet.
Det ligger nära till hands att tro att familjen i Bjärred tagit intryck av henne och hennes uppgivenhet om det nu var ME de hade gemensamt.

lobel.nu/anne.html

http://forums.phoenixrising.me/index...with-me.56994/

kommentarerna på det länkade forumet får mig att misstänka att bilden av svensk sjukvård inte är så imponerande på den här nivån. Men det kan ju vara Örtegrens besvikelser och problem som satt sina spå internationellt.
Citera
Medlem
SchwedenFreunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Hon var inte en tonåring längre. HON bestämde det. Inte någon annan! Hon valde det dessutom efter 16 års lidande. En av orsakerna till att hennes lidande inte kunde behandlas tidigare är att vi inte har bra vård/forskning/behandling på detta syndrom.

Enda positiva jag kan se OM det visar sig att dessa flickor hade denna sjukdom är att man kanske fått upp ögonen för den och äntligen börjar forska/utreda/satsa pengar på en sjukdom som drabbar många många människor varav majoriteten är kvinnor.

"Anne Örtegren instämde tydligen inte. Hon valde att ta sitt liv. Hon är/var de ME-sjukas talesperson, den drivande, den som förde kampen. "

Kan det kanske va sá att när hon valde att göra det tyckte föräldrarna att det va ok med om dom tog livet av sig & barnen med ev lika sjukdom som Anne ?
Citera
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi kan nog konstatera att dessa två föräldrar tog ett beslut som inte var friskt. Nånstans, när man står mitt i skiten, så ser man inte skogen för alla träd. De ansåg nog att deras beslut var riktigt och bra. Det var det inte. Vi skall alla dö, lämna livet. Men vi måste få en chans att leva det där livet. Och kanske så småningom kanske få ta beslut att avsluta det själv om vi inte orkar leva det fullt ut.

Nåt har gått jävligt fel här.
Vi kan omöjligt sätta oss in i hur man diskuterat inom familjen och vilken framtid de var tvungna att genomlida. En fråga är om båda föräldrarna och tjejerna kom fram till samma beslut?
Citera
Medlem
F3ttans avatar
Kommer FUP bli offentlig?
Citera
Medlem
Tiggeroos avatar
https://www.linkedin.com/pulse/tribu...ristoffersson/

Undrar hur alla som kommenterat detta känner sig nu, med informationen som kommit fram...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ossian.allvetaren
https://www.youtube.com/watch?v=IUSAiP0Rqb8

Den här dokumentären har visats på dansk statlig tv och handlar om unga kvinnor och flickor som påstår att Gardasil har förstört deras liv.
Om det nu är så, att döttrarna hade liknande svåra besvär som flickorna i dokumentären, så är det fullt förståeligt att föräldrarna inte orkade. Dessa kvinnor kommer ALDRIG bli bättre. Och de känner sig svikna och lurade. Och de måste kämpa för att få upprättelse, precis som i narkolepsiskandalen med Pandemrix mot svininfluensan. Titta på dokumentären och avgör själva!
Oavsett vad tror jag föräldrarna kämpade in i det sista! De hade förbannat otur, ingen önskar ett sådant tragiskt utfall för sitt liv.

Jag hänvisar återigen till denna dokumentär! Flickorna här har varit tvungna att hoppa av skolan på grund av sina besvär och symptom; livet efter sprutan blev sig aldrig likt!
Citera
Idag, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Uppenbarligen fanns en diagnos:
– Det är ju väldigt ovanligt att en familj har två barn med den här diagnosen som vi också har läkarintyg på, sa hon i en annan intervju med Aftonbladet.

Jag har påpekat det, men det drunknar i det allmänna bruset. En sällsynt genetiskt ärftlig grym sjukdom med tidig död. Obotlig.
Citera
Idag, 20:29
Medlem
Känner mig så kluven i det hela.
Jag kan aldrig acceptera att föräldrarna valde denna utvägen. Jag kan inte förstå det egentligen.
Samtidigt tänker jag att föräldrarna måste verkligen levt i ett totalt kompakt mörker för att komma till slutsatsen att det bästa är att hela familjen dog.

Jag kan inte förstå hur, det verkar som, familjen inte hade "vårdande" personal hemma om barnen var så sjuka.
Jag kan inte förstå, om det är diagnosen ME, att mörkret var så stort att man väljer avsluta livet.
Jag kan inte förstå hur inte lärarna som besökte familjen inte såg hur allvarligt sjuka barnen var. Eller också var dessa barn stoiska de stunder lärarna var där?
Jag kan inte förstå att man, om det stämmer, inte bett om HJÄLP...

Men samtidigt måste jag förstå att för föräldrarna vara detta en nattsvart prognos för barnen. Det kan ju inte längre, för föräldrarna, funnits något hopp om förbättring för döttrarna? Väl?

Blir ledsen över att människor kan må så dåligt att man tar ett beslut av detta slag. Om en av föräldrarna fått en "knäpp" och dödat övriga hade det nästan känts "bättre". Det "rationella", i det orationella, gör det absurdt! Näe jag förstår inte!
Citera