Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-19, 01:13
  #1
Medlem
Lyzzas avatar
Läste en insändare om hur invandrare skull integreras och få arbete i Sverige.

Jag håller dock inte med honom om att det är en så god ide. Han är bokförläggare inte bonde och förstår inte hur det är att arbeta i ett jordbruk. Det finns så många regler att invandraren skulle behöva gå en utbildning i fårskötsel innan han fick sätta foten på ett jordbruk.

Är det bara jag som tycker mannen är naiv? Eller tror ni att invandrarna kommer att klara av det?

http://www.fagersta-posten.se/opinio...-oss-fler-lamm

Sju av tio konsumenter i Sverige vill köpa svenskt lammkött. Men - i dag räcker svenskt lamm bara till tre av tio konsumenter. Resten importeras. En tredjedel av importen av lamm kommer från Nya Zeeland på andra sidan jordklotet. Inte särskilt klimatsmart.

Vi har 70 000 somalier i Sverige. Bara en av fem har ett arbete. Många är analfabeter på sitt eget språk. 70 procent har förgymnasial eller okänd utbildning. De flesta kommer från landsbygden. Många har erfarenhet av fårskötsel.

Varför inte skapa kooperativa företag där somalier och andra utomeuropeiska invandrare från landsbygdsmiljöer, outbildade eller lågutbildade, får chansen att varva fårskötsel med undervisning i svenska; vissa dagar bland fåren, vissa dagar i klassrummet?!

Fortsättning får ni läsa i länken.
Citera
2018-01-19, 01:27
  #2
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Läste en insändare om hur invandrare skull integreras och få arbete i Sverige.

Jag håller dock inte med honom om att det är en så god ide. Han är bokförläggare inte bonde och förstår inte hur det är att arbeta i ett jordbruk. Det finns så många regler att invandraren skulle behöva gå en utbildning i fårskötsel innan han fick sätta foten på ett jordbruk.

Är det bara jag som tycker mannen är naiv? Eller tror ni att invandrarna kommer att klara av det?

http://www.fagersta-posten.se/opinio...-oss-fler-lamm

Sju av tio konsumenter i Sverige vill köpa svenskt lammkött. Men - i dag räcker svenskt lamm bara till tre av tio konsumenter. Resten importeras. En tredjedel av importen av lamm kommer från Nya Zeeland på andra sidan jordklotet. Inte särskilt klimatsmart.

Vi har 70 000 somalier i Sverige. Bara en av fem har ett arbete. Många är analfabeter på sitt eget språk. 70 procent har förgymnasial eller okänd utbildning. De flesta kommer från landsbygden. Många har erfarenhet av fårskötsel.

Varför inte skapa kooperativa företag där somalier och andra utomeuropeiska invandrare från landsbygdsmiljöer, outbildade eller lågutbildade, får chansen att varva fårskötsel med undervisning i svenska; vissa dagar bland fåren, vissa dagar i klassrummet?!

Fortsättning får ni läsa i länken.

Lycka till med att få en somalier med socialbidrag att lyfta ett finger. 🖕😠🖕
Citera
2018-01-19, 01:31
  #3
Medlem
lockouts avatar
Har dom inte redan testat det där i gbg fast med kameler?
Citera
2018-01-19, 01:37
  #4
Medlem
Sooks avatar
Visst kanman säkert anställa nån som bonde men att starta en gård eller vad det heter lär ju kräva en jäkla massa pengarna i investering. Dessutom så är jag inte så rasistisk som ni är, jag tror inte en somalier kan sköta en gård bara för att han är somalier. Inte ens om vederbörande vet hur man vallar en skock får,i akuggan av en daddelpalm... eller nåt... liksom lite skillnad på det och industriell verksamhet.

Dessutom är lamm inte ens gott.
Citera
2018-01-19, 02:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Läste en insändare om hur invandrare skull integreras och få arbete i Sverige.

Jag håller dock inte med honom om att det är en så god ide. Han är bokförläggare inte bonde och förstår inte hur det är att arbeta i ett jordbruk. Det finns så många regler att invandraren skulle behöva gå en utbildning i fårskötsel innan han fick sätta foten på ett jordbruk.

Är det bara jag som tycker mannen är naiv? Eller tror ni att invandrarna kommer att klara av det?

http://www.fagersta-posten.se/opinio...-oss-fler-lamm

Sju av tio konsumenter i Sverige vill köpa svenskt lammkött. Men - i dag räcker svenskt lamm bara till tre av tio konsumenter. Resten importeras. En tredjedel av importen av lamm kommer från Nya Zeeland på andra sidan jordklotet. Inte särskilt klimatsmart.

Vi har 70 000 somalier i Sverige. Bara en av fem har ett arbete. Många är analfabeter på sitt eget språk. 70 procent har förgymnasial eller okänd utbildning. De flesta kommer från landsbygden. Många har erfarenhet av fårskötsel.

Varför inte skapa kooperativa företag där somalier och andra utomeuropeiska invandrare från landsbygdsmiljöer, outbildade eller lågutbildade, får chansen att varva fårskötsel med undervisning i svenska; vissa dagar bland fåren, vissa dagar i klassrummet?!

Fortsättning får ni läsa i länken.

de har inte kommit hit för att bidra eller jobba utan begår kriminalitet och dra bidrag. de kan åka hem och valla getter i sina skithemländer.
Citera
2018-01-19, 02:31
  #6
Medlem
flaskborstes avatar
Till att börja med skulle jag aldrig äta ett får som knullats av en neger.
Nej de kommer inte klara av det.

Jag arbetade åt Örebro kommun för ett antal år sedan.. Vi "Fick" några Utbildade Somalier som utbildats i att köra olika maskiner och idka snöröjning.. Alla (4 st) hade varit "bästa eleverna i klassen" enligt arbetsförmedligen och vår naiva chef vädrade bidrags pengar och plockade in dem..

Trottoarkanter kördes sönder i massor.. vilket kostade kommunen 100 000 tals kronor i reparationer. NÖDUTGÅNGAR! på skolarna blockerades av snöhögar som dessa idioter plogat ihop, riskerande barnens liv.. (samma sak med förskolorna) detta TROTS att nödutgångarna märktes med just ordet "NÖDUTGÅNG".. dörrarna gick inte att öppna då det låg tonvis med snö mot dem.

Stuprännor, husfasader, cykelställ gjutna i marken med plintar under asfalten.. plogades glatt bort, med "Vackra neger leenden" och kommentarer som OK boss"

Det gick åtskilliga miljoner upp i rök som skattebetalarna får stå för.. allt för att dessa korkade negrer skall få något att göra som ser ut som ett jobb, De fattar noll.

Året efter hade vi några bonn killar som hade traktor kort.. Skadorna var minimala och dessa killar hörde av sig till chefen då de råkat skada något.. gissa om en ända av negrerna talade om för chefen om den hade skadat något eller inte ?
Citera
2018-01-19, 02:34
  #7
Medlem
franges avatar
Eller så vräker vi ut somalieorcherna till sina hemländer och låter etniskt svenska obildade gå kuser och/eller lära sig att sköta fåren?

Misstänker du att du har cancer, så är det ju dumt att anstränga sig för att aktivt skaffa HIV enbart för att försöka snabba på att få tid till läkarbesök, eller hur?
Citera
2018-01-19, 07:17
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Något skumt är det, när varenda en som kommer hit ska till en storstad, aldrig någonsin har jag hör om en nyanländ som kan/vill/gillar lantbruk.
De är snarare paniskt rädda för våra skogar och marker!
Citera
2018-01-19, 09:33
  #9
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapuff
Lycka till med att få en somalier med socialbidrag att lyfta ett finger. 🖕😠🖕
Långfingret är de duktiga på så där högg du i sten.
Citera
2018-01-19, 09:38
  #10
Medlem
Uppfödning av lamm är ingen lönsam affär i Sverige. Många uppfödare får vänta på slakt eftersom efterfrågan på svensk lamm är liten. Och när då lammen får vänta för länge på slakt så sjunker värdet på lammen då de blir för "gamla". Transporten har visat sig ha väldigt lite inverkan på miljön. Foder och annat har visat sig ha större påverkan.
Citera
2018-01-19, 09:41
  #11
Medlem
Centauris avatar
Invandring av låg-IQ etniciteter är förödande för utvecklade länder. Vad är det tänkt att de ska göra när automatisering och robotisering tar över många jobb och de jobb som skapas är avancerade jämfört med tidigare?

Är våra politiker dumma på riktigt?
Citera
2018-01-19, 09:51
  #12
Medlem
Katzyns avatar
Låter som en bra idé. Betande djur upprätthåller ett öppet landskap som många uppskattar. Det bevarar det traditionella svenska landskapet och räddar olika typer av kulturmiljöer, växter, insekter och djur etc. Skulle ju också öka verksamheten och livaktigheten på landsbygden, särskilt uppåt skogarna i norr där det väl framförallt är djurhållning som går att syssla med. Så därmed borde man väl kunna få en slant för det som skulle kunna bidra till en annars skral lönsamhet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback