• 62 917 online
  • 1 146 120 medlemmar
  • 59 335 275 inlägg
Idag, 15:45
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Och jag undrar fortfarande var denna informationen finns? Kanske du kan offra dig till att ge en länk eller så? Jag är inte så pigg på att ringa och fråga honom.

Ursäkta! Lat av mig

Jag läste ett utdrag från ett uttalande han gjort på Linkedin.
Citera
Idag, 18:55
Medlem
finanshajen-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Brandsäker? Vad är det för byggnad du tänker dig som omöjligen kan brinna ner och hur kan det vara skolans fel?

Ja det var ju tur att det bara handlar om materiella förluster men det rimliga är väl att den som förorsakar en skada även står för kostnaden?
Till exempel World Trade Towers, dom rasade men enbart på grund av alla flygplan som körde in i tornen
Citera
Idag, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
Är väl inte så svårt att ta reda på.

Och nej, skadeståndslagen är väldigt tydlig med vilken betalningsskyldighet föräldrar har när barn vållat skada. Det rör sig om ca 9000 kr (tillsammans). Om de skickat det kravet hade det väl varit mer rimligt.

Ser därför inte vad föräldrarna har att tjäna på att förhandla med sitt försäkringsbolag å Protectors vägnar.

Det är ju just det som är lite av kärnan i det hela. Precis som crocodilelio säger.

Att du tror att jag kan få tag på vem du är försäkrad hos är helt oväsentligt och visar bara på din djupa okunskap i frågan.

Hur ska Protector ens veta om familjen vill kontakta sitt försäkringsbolag öht? Ska dom generalisera pga att människor som du lider av obefintlig insikt i hur liknande frågor hanteras?

Protector agerar som vilket annat försäkringsbolag som helst, att det når media är familjens hopp om att skapa en storm i ett vattenglas och få chansen att agera offer. Inte för jag tror det men hoppas att du drar lärdom.
Citera
Idag, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finanshajen-
Till exempel World Trade Towers, dom rasade men enbart på grund av alla flygplan som körde in i tornen

Trams, tvillingtornen rasade just pga att branden som följde utmattade den stålkonstruktion som var det bärande skelettet som höll upp våningarna ovanför.

Allt brinner vid rätt temperatur, stål tex, flyter vid 1600 grader men mjuknar långt tidigare.

Limträ är populärt just pga att det brinner dåligt men det betyder inte att skadorna kan ignoreras efter en brand.
Citera
Idag, 21:53
Medlem
Rätta mig om jag har fel.
Men det är väl så att föräldrarna ansvarar för sina barn, och dessa fyrverkerier är det väl 18års gräns på?

Precis som att föräldrar faktiskt kan förlora körkortet om deras epa-körande barn kör olagligt så bör en förälder kunna dömas om barnen har fyrat av fyrverkerier.
Citera
Idag, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
Är väl inte så svårt att ta reda på.

Och nej, skadeståndslagen är väldigt tydlig med vilken betalningsskyldighet föräldrar har när barn vållat skada. Det rör sig om ca 9000 kr (tillsammans). Om de skickat det kravet hade det väl varit mer rimligt.

Ser därför inte vad föräldrarna har att tjäna på att förhandla med sitt försäkringsbolag å Protectors vägnar.

Nej det är inte svårt att ta reda på, man kontaktar föräldrarna och meddelar vilka krav man har samt anledning till kravet. Check, det är gjort av Protector.

Maxbeloppet gäller enbart föräldrarna, lagen utgår från att i de fall barnen är försäkrade ska skadestånd betalas ut upp till försäkringens eventuella begränsning.

Hur du kan få för dig att föräldrar ska förhandla med sitt försäkringsbolag å Protectors vägnar är bara korkat och världsfrånvänt.
Citera