Citat:
Ursprungligen postat av
Klota
En sak jag alltid undrat över, bortsett från min bestörtning över avsaknad av empati, moral, eftertänksamhet samt allmän kunskap om hur ett samhälle fungerar, är den "allmänna mörkläggningen" ni tjatar om. OM nu den fruktansvärda undergång ni uttalar vore sann varför skulle media, politiker, forskare, samhällsvetare och 80 % av Sveriges befolkning mörklägga detta? Varför är det bara 20 %, bevisligen okunniga SD samt övertydligt partiska medier så som fria tider vara de enda som vet "sanningen" om nu samhället står i en pågående, förgörande brand?
Har inte orkat läsa tråden så vet inte om du fått ett svar än men din frågeställning är klart intressant och jag har själv reflekterat över samma frågeställning tidigare. Jag upplever att svenskar generellt vill framstå som generösa medmänniskor och vi har någonstans blivit skolade till detta i grunden, det är en del av vårt arv, dels genom skolgång och samhället i stort men även från vår uppväxt av våra familjer. Svenskar är hyffsat artiga och vill gärna inte framstå som vräkiga, skrytiga och otrevliga, vi rättar oss helt enkelt in i leden. Det är min första tanke, att vi helt enkelt accepterar en utveckling blint oavsett konsekvenser.
Sedan har vi av våra stora medier samt politiker blivit uppfostrade i att invandring berikar och är lönsamt för sverige, och det är klart det påverkar gemene mans beslut.
Sedan så är säkert 50% av svenskarna hyffsat ointresserade av politik, man röstar på det ens föräldrar röstar på, man vill inte sticka ut och framstå som anorlunda. Vi har lärt oss att rösta är ett viktigt element för demokratins grundstadgar men det är basically it, vi är bra på att rösta, men intresset generellt för politik är rätt litet.
Jag tror att svenskar också saknar en viss stolthet i att vara svensk gentemot andra länder, man är mer go with the flow och att det t.ex. skulle startas medborgargarden eller en revolution i Sverige är det minst tänkbara av alla länder är min åsikt. Ett exempel skulle vara om Ryssland (där jag bott hos en familj i utbytesstudier) skulle ha samma utveckling som Sverige så hade det varit fullständig kalabalik, det hade blivit inbördeskrig inom ett år, typ. Det är min känsla, att deras stolthet för Ryssland (även om många hatar Ryssland&putin där) är för stor för att tillåta en utveckling där det är skjutningar, granater, explosioner var dag.
Sen så är din fråga dumt ställd för folk har i urminnes tider gått att få över på olika sidor i politiken, Hitler kom till makten är väl ett bra exempel, det är ju inte så att större delen av Tyska befolkningen är födda ur djävulen för det? Min poäng med jämförelsen är bara för att 80% inte röstar på SD så är inte 80% pro samhällsutveckling och invandring. Svenskar hemma vid middagsbordet med sina familjer är nog de flesta ”rasister” av något slag men bara för det så röstar man inte på SD för man tror inte på dom bara för man tror på derad migrationspolitik.