• 30 557 online
  • 1 179 558 medlemmar
  • 60 909 077 inlägg
  • 3
  • 4
2018-01-16, 10:44
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Sluta fondspara tills du har betalat av dina lån.

Som alltid för skuldsatta:
Jobba mer
Lev snålt
Jobba mer

Det första du ska göra är att försöka samla dina lån, vilket är svårt om du inte har någon säkerhet, men inte omöjligt. Du skriver inte vilka räntor du har, men jag antar att du fattar att du ska betala av lånen med högst ränta först. Hur ser fördelningen bland långivare ut?

Ja, börsen kan ju gå ner, men räntan på lånen lär knappast bli negativ (eller särskilt låga då de lär vara utan säkerhet) så bortsett från en mindre buffert bör du amortera så mycket du kan.
Citera
2018-01-16, 10:52
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
Buffer kan man ha, men den ska vara på ett sparkonto, inte i fonder.

japp, inte på börsen..
Citera
2018-01-16, 11:23
Avstängd
nidbilds avatar
Sök jobb på migrationsverket lön på 60 papp skriv på CV att du är vänster och No borders, klappat och klart.
Citera
2018-01-16, 12:19
Medlem
Sjuntorparns avatar
Nu ska de få det bästa rådet hittills. Förutsatt att du skött avbetalningarna än så länge.

Lägg allt krut på dom dyrare lånen.

Priolista:
1. Hyra/avgift
2. El, mobil osv.
3. mat 1000kr.
4. DYRA lånen.

Ring till dom billigare lånegivarna och säg att dom inte kommer få nåra pengar denna månaden. Bara säg det. Fråga inte om det går bra, utan säg bara att det är så de kommer bli.

Det viktiga är att få ner ANTALET lån, inte lånesumman i sig.
Varje lån du löser helt kommer få dej att lyfta.

Dina fonder behåller du. En buffert gör dej tydligen trygg. Bra för psyket.
Kolla igenom dina flyttkartonger på vinden efter skit att sälja.

Varsegod!
Citera
2018-01-16, 14:53
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagbg
Jag har kvar 13000 29% ränta
50 000 kr 20% ränta
27000 kr 4% ränta
105 000 kr 8% ränta
150 000 kr 5%

Grov ångest här!!!!

Bahahahah
Bara att bita i det sura äpplet. Folk har tagit sig ur värre skulder än du

Det finns inga easy fix, livet har sin gång. Fortsätt med avbetalningen men hitta något annat att fokusera på så livet känns meningsfullt.
"Flytta till Schweiz och jobba". Ja men tjena, vem fan flyttar till Schweiz och jobbar för att någon dåre tipsar om det på flashback? Ta verkligheten för vad den är.
Citera
2018-01-16, 17:50
Medlem
Ni ger bra Tips. Jag tackar för orden!

Har bytt till billigare bostad, cyklar till jobbet, sagt upp allt onödigt som t.ex gym.

Jag har 2500 kr på mitt lönekonto. Använt 200, kr den 22.a december efter en stor handling på 700 kr. Har mat resten av månaden till lönen.

Jag har en budget
Jag har satt upp mål.
Lån 1 på 12 000 kr (Betalad i feblönen)
Skaffat digital brevlåda så skatten kommer in i påsk istället!
Använder den summan på 50 000 kr lånet + amorteringssumman varje månad så dessa 2 lånen är betalda före årets slut.

Samtidigt ett sparande på fonder 1500 kr varje månad.

Jag sitter lugnt i botten och satsar på att bli av med mina förfrågningar detta året och kör ett samlingslån med lägre ränta över flera år.
Citera
2018-01-16, 18:11
Medlem
Du har fått bra råd av alla andra så skulderna fixar du med egen insats, jag tänkte bara säga att jag tycker du har gjort det jävligt bra som lagt ner spelandet. Du klarar att bryta beroendet och inte falla tillbaka! Om bara ett par år kan du vara skuldfri och spel-fri, sedan se tillbaka på detta och hur långt du kommit. Kämpa på!
Citera
  • 3
  • 4