2018-01-16, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Därför att han är skyldig till överlagt mord, sexuella övergrepp samt griftefridsbrott.
... under särskilt försvårande omständigheter dessutom.

Han ska buras in. Länge. Så är det bara.
Citera
2018-01-16, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är det så? Det måste vi ta reda på. Diva kanske vet förresten? Personligen skulle jag tycka att det kändes osäkert att sitta i en jury och ha så mycket makt över en människas liv, om jag inte hade fått del av precis allt material som faktiskt finns. Vad undanhålls mig liksom, och av vem och varför..?

Ni som önskar sådant här är ju lika onda som M (om det han anklagas för stämmer), men det fattar ni inte själva. Ni kände ju inte ens KW!

Danmark tillämpar "omedelbarhetsprincipen" som betyder att det är det som tas upp i rättssalen som domen ska vila på. Gäller lika i Sverige. Saker som står i ett förundersökningsprotokoll men inte tas upp under rättegången får således inte användas. Det står ju både åkl och advokat fritt att ta upp förhör eller annat, som bara finns i undersökningsmaterialet, under förhandlingen.Vet ej om de har tillgång till undersökningsmaterialet, har som sagt inte ens sett ett ord i danskan för det vi kallar FUP. Men läs du i Retsplejeloven, där finns säker svar.
Citera
2018-01-16, 15:00
Medlem
Merwinnas avatar
Om det är sant att K har skrivit detta nedan (och det är det antagligen, det går ju att kontrollera), så var det K råkade ut för verkligen Ödets ironi! Tänk förresten va' kul det skulle vara, om det skulle komma fram att hon extraknäckade som dominatrix på Manifest eller Kinky Salon! Kommer feministfonden att betala tillbaka alla pengar till folk som har skänkt, då..?

http://www.mysterium24.se/?p=3625

Kim Walls artikel om BDSM
År 2014 blev Wall inbjuden till den årliga “BDSM Writers Conference”, vilket uppges vara en sammankomst där “anyone interested in discovering the realities of BDSM are able to do so through workshops, live demonstrations, and a night out at a BDSM dungeon.”
Kommentar: en “BDSM dungeon” är en plats för bdsm-lekar.

Walls artikel* om konferensen publicerades 2015 i The Guardian (på Internet), där hon bl.a. beskriver användning av knivar i bdsm-lekar:
“Knife-play may appear extreme to those not versed in BDSM fetishes. But it can also be curiously sweet.”

Walls formulering att knivlekar kan vara märkligt ljuvliga (curiously sweet) kan tolkas som att det är Wall som anser det vara ljuvligt. Det kan ha triggat Madsen om han läste artikeln, det kan haft inverkan på vad som hände i ubåten, han kan ha tolkat det som att hon gillade bdsm.
Citera
2018-01-16, 15:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Vem skulle va så korkad att rösta emot?

De som värderat bevisen, och kommit fram till att de inte håller, kanske. Det är så det ska gå till i en rättegång, om du inte har förstått det. Dessutom kan jurymedlemmarna påverkas av att de tycker att den tilltalade verkar sympatisk och trovärdig. Eller tvärtom, förstås. Vilket är mindre bra för rättssäkerheten (att de som ska döma påverkas av känslor), men svårt att undvika om vi ska ha rättegångar där människor dömer överhuvudtaget. Och vad skulle vi annars ha? Robotar, datorer, algoritmer..?
Citera
2018-01-16, 15:08
Medlem
Liverapportering från presskonferensen:

https://ekstrabladet.dk/112/anklager-derfor-vil-vi-destruere-peter-madsens-ubaad/6999575
Citera
2018-01-16, 15:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Danmark tillämpar "omedelbarhetsprincipen" som betyder att det är det som tas upp i rättssalen som domen ska vila på. Gäller lika i Sverige. Saker som står i ett förundersökningsprotokoll men inte tas upp under rättegången får således inte användas. Det står ju både åkl och advokat fritt att ta upp förhör eller annat, som bara finns i undersökningsmaterialet, under förhandlingen.Vet ej om de har tillgång till undersökningsmaterialet, har som sagt inte ens sett ett ord i danskan för det vi kallar FUP. Men läs du i Retsplejeloven, där finns säker svar.

OK. Jag tänker, att om inte ens åklagaren och försvarsadvokaten får ta del av hela undersökningsmaterialet, så kan ju polisen styra rättegångens utfall. Om de nu skulle vilja det av någon anledning. Och ibland vill de det; det har t.o.m. hänt att enskilda polismän har förfalskat och planterat bevis. "Det är så frustrerande när man aldrig får fast någon på grund av brist på bevis, så den här gången ville jag hjälpa till lite", typ.
Citera
2018-01-16, 15:13
Medlem
Citat:
OK. Jag tänker, att om inte ens åklagaren och försvarsadvokaten får ta del av hela undersökningsmaterialet, så kan ju polisen styra rättegångens utfall. Om de nu skulle vilja det av någon anledning. Och ibland vill de det; det har t.o.m. hänt att enskilda polismän har förfalskat och planterat bevis. "Det är så frustrerande när man aldrig får fast någon på grund av brist på bevis, så den här gången ville jag hjälpa till lite", typ.

Tänk lite tänk....
Med de menar jag SJÄLVKLART jurymedlemmarna!
Senast redigerad av diva59 2018-01-16 kl. 15:18.
Citera
2018-01-16, 15:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Tänk lite tänk....

Nej berätta, för jag har nog kört fast! Eller du menade kanske, att om polisen redan förfalskat bevisen så står ju det i förundersökningen, och det hjälper inte att rätten får ut den. Ja så är det, men detta med att polisen ibland planterar bevis, var bara ett exempel på att polisen inte alltid är opartiska.
Citera
2018-01-16, 15:19
Medlem
Citat:
Nej berätta, för jag har nog kört fast! Eller du menade kanske, att om polisen redan förfalskat bevisen så står ju det i förundersökningen, och det hjälper inte att rätten får ut den. Ja så är det, men detta med att polisen ibland planterar bevis, var bara ett exempel på att polisen inte alltid är opartiska.

Se min edit, jag menade jurymedlemmarna såklart!
Citera
2018-01-16, 15:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Tänk lite tänk....
Med de menar jag SJÄLVKLART jurymedlemmarna!

Ja, då blir det klarare. Men det var inte självklart. Jag känner ju inte danskt rättsväsende, men det gör ju du.
Citera
2018-01-16, 15:22
Medlem
Theforeigners avatar
Detta framkom på det nyss avhållna pressmötet, framfört av chefanklager Jakob Buch-Jepsen:

https://ekstrabladet.dk/112/efter-pressemoede-nye-grusomme-detaljer-om-drabet-paa-kim-wall/6999605

"Den svenske journalist Kim Wall blev stukket flere gange i underlivet, mens hun var i live.

Det er netop kommet frem på et pressemøde ved Politigården i København.

Her kunne chefanklager Jakob Buch-Jepsen løft lidt af sløret for indholdet i anklageskriftet mod den 47-årige opfinder Peter Madsen.

- I anklageskriftet fremgår det, at Kim Wall er blevet tildelt en række stik, mens hun er i live, lød det fra Jakob Buch-Jepsen på pressemødet."
Citera
2018-01-16, 15:22
Avslutad
Citat:
Det värsta är att jag tror att du har rätt...

Danska polisen ska ha en stor eloge, svensk polis klarar inte ens av enkla mord idag. Framförallt tror jag inte svensk polis hade hittat några likdelar, dom hade förhört PM en eller två gånger sedan hade han varit ute på gatan då svensk polis hade trott på hans första historia om att hon blev avsläppt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in