Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-16, 08:19
  #409
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Precis, ett litet försäkringsbolag med lokala känningar som försöker slippa notan..
Läsförståelsen är inte på topp ser jag.
Inte ett litet bolag och kommunen har sin ersättning.
Citera
2018-01-16, 09:19
  #410
Medlem
-benito-s avatar
Låt mig gissa... Detta är svenska skitungar då kan myndigheter och övriga aktörerna vara jävligt tuffa. Annat om det är en bajsbrun nyans på kidsen...

Men jag kan förstås ha fel...
Citera
2018-01-16, 09:47
  #411
Medlem
oj jävlar. nä men det är inte mer än rätt, dock så känns 25 mille lite mycket. någon mille hade väl fortfarande svidigt så de lärde sig en läxa.
Citera
2018-01-16, 10:00
  #412
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abissgrabb
oj jävlar. nä men det är inte mer än rätt, dock så känns 25 mille lite mycket. någon mille hade väl fortfarande svidigt så de lärde sig en läxa.

Om det bara handlar om att de skall lära sig en läxa, vem tycker du skall betala resten?

Alla föräldrar som har ungar som inte bränner ned skolor?
Citera
2018-01-16, 10:07
  #413
Medlem
bongsongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abissgrabb
oj jävlar. nä men det är inte mer än rätt, dock så känns 25 mille lite mycket. någon mille hade väl fortfarande svidigt så de lärde sig en läxa.

Vem har du tönkt ska stå för försten av kostnaden?
Citera
2018-01-16, 10:52
  #414
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Läsförståelsen är inte på topp ser jag.
Inte ett litet bolag och kommunen har sin ersättning.

Dito..
Citera
2018-01-16, 11:01
  #415
Medlem
Självklart är det de minderåriga barnens och deras föräldrars ansvar att stå för kostnaden. Allt annat vore ju orimligt - vems ansvar skulle det i så fall vara?

De flesta familjer har dock en hemförsäkring och en sådan brukar inkludera en ansvarsförsäkring. Om så är fallet blir det hela ju en fråga för familjens försäkringsbolag som får göra upp med kommunens.
Citera
2018-01-16, 11:31
  #416
Avstängd
finanshajen-s avatar
Det är väl snarare skolans fel att byggnaden inte var brandsäker.

Pojkarna förtjänar en belöning för att dom påvisat en sådan allvarlig brist. Tänk om skolan var fullsatt med elever? Alla hade brunnit inne och en ny istid hade börjat.
Citera
2018-01-16, 11:32
  #417
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Tja, jag konstaterar att vi har olika värderingar....inte så mycket att orda om saken.
Själv så tycker jag att det är dags att föräldrar får ta ansvar för vad telningarna ställer till med.
Barn är inte en "kul grej" som man skaffar när lusten för tillfället ligger på. Är man inte redo att axla ansvaret så kanske kondom vore ett bättre alternativ?

Tung slutsats med tanke på att inget i det inlägget du citerade har något med barnuppfostran eller ansvar för sina barns handlingar att göra..
Citera
2018-01-16, 11:55
  #418
Medlem
Ångvälts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voodoodaddy
Självklart är det de minderåriga barnens och deras föräldrars ansvar att stå för kostnaden. Allt annat vore ju orimligt - vems ansvar skulle det i så fall vara?

De flesta familjer har dock en hemförsäkring och en sådan brukar inkludera en ansvarsförsäkring. Om så är fallet blir det hela ju en fråga för familjens försäkringsbolag som får göra upp med kommunens.

Täcker en ansvarsförsäkring uppsåtliga brott?
Citera
2018-01-16, 11:58
  #419
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Om det bara handlar om att de skall lära sig en läxa, vem tycker du skall betala resten?

Alla föräldrar som har ungar som inte bränner ned skolor?

Fast de kommer ändå inte kunna betala resten. Snarare kommer allt de betalar gå till fogden i form av räntor och avgifter, blir väl aldrig någon avbetalning på själva de 25 miljonerna som hjälper kommunen bygga nytt öht.
Citera
2018-01-16, 12:06
  #420
Medlem
Nu har ju detta "ärende" passerat stadiet då kondom var ett alternativ. Skolan är nedbrunnen och orsaken är klarlagd. Hela "ärendet" befinner sig på gedigen juridisk mark. Försäkringsbolaget placerar inte sitt krav på pojkarnas föräldrar för att jävlas, vara taskiga eller hämnas på dem. Det är så att säga business as usual - och ärendet ligger fast på försäkringsbolagets kamerala avdelning, troligen som en post på osäkra fordringars konto. Försäkringsbolaget kommer förstås att göra vad som står i deras makt för att plocka in pengarna, i den verktygslådan finns bl a Kronofogden. Ingen vidare ljus framtid för barnen och deras föräldrar. Ungefär så...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback