• 30 126 online
  • 1 146 397 medlemmar
  • 59 338 202 inlägg
2018-01-13, 01:15
Medlem
Gerrard89s avatar
Någon som vet om det går att ändra den vita bakgrunden på galleriet med besökta sidor från vitt till svart?
Citera
2018-01-13, 03:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Härligt, datorn varnar för brist på ledigt minne...firefox hade snott åt sig över 12GB av 16GB minne...version 57 är sjukt minneskrävande ibland.
Citera
2018-01-16, 02:41
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Härligt, datorn varnar för brist på ledigt minne...firefox hade snott åt sig över 12GB av 16GB minne...version 57 är sjukt minneskrävande ibland.
Av nyfikenhet undrar jag hur fan du "lyckats" få FF att dra 12GB minne - har du flera hundra flikar igång, eller?
Och om du nu har ett fullt utvecklat flikberoende beteende, blir jag ännu mer nyfiken på hur du anser detta vara produktivt.... Har du verkligen behov av att ha hundratals flikar samtidigt, går det inte snabbare att söka en enskild sida via bokmärkena (eller åtminstone dela upp dem i gruppbokmärken)?

Jag utgår ifrån att du testat olika metoder redan, som t ex starta om med en fräsch profil fr o m FF57, sett över att dina tillägg är WE, rensat bland gamla bokmärken detta är bra (speciellt sk live-bokmärken), osv.

Det går att minska minnesanvändningen genom att dra ned på antalet innehållsprocesser (standard är 4). Det gör du via Meny>Inställningar>Prestanda (ange värde mellan 1 och 7).
Det är inga massiva tal vi pratar om men minnesanvändningen går onekligen ned. Nackdelen är att sidladdningen troligen kommer att upplevas segare.
Jag har gått den andra vägen och ökat innehållsprocesserna från 4 till 10 (det går att överskrida värdena via about:config, pref heter dom.ipc.processCount). Det går även att ange -1 som värde, då sätter du inga begränsningar alls....
Att öka antalet innehållsprocesser, ökar även minnesanvändningen. Varför jag gjort detta är att jag inte har ett flikmaniskt beroende och kan därför slösa/låta mitt minne användas effektivare. Belöningen är att FF blir rappare.
Citera