Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-15, 18:59
  #25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Resistor. Det är ett motstånd för att minska gnistan för att ta bort störningar till radio utrustning
Minskar störningar men inte gnistan, jag har kört med både resistortändstift och resistortändhatt, motorn gick precis lika bra som helt utan resistor.
Citera
2018-01-15, 19:10
  #26
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Minskar störningar men inte gnistan, jag har kört med både resistortändstift och resistortändhatt, motorn gick precis lika bra som helt utan resistor.

Vad jag har erfarenhet av drar det mer bränsle, går oljämt, svårstartad både kall och varm, motorn stannar när stiftet blir varmt.90% av motorsågar som krånglar har det felet eftersom dom går på full varv och blir varma lika dant gäller gamla bilar och framför allt gräsklippare
Citera
2018-01-15, 19:10
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Resistor. Det är ett motstånd för att minska gnistan för att ta bort störningar till radio utrustning

Ett R-stift har större motstånd för att minska höga frekvenser/signaler som kan störa radiomottagare men om du ska ett R eller inte beror på din motor, vissa tänd-delar klarar inte den högre spänningen.

Rent allmänt så ger ett tändstift utan R bättre gnista, U=IxR
Citera
2018-01-15, 19:15
  #28
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagisil
Ett R-stift har större motstånd för att minska höga frekvenser/signaler som kan störa radiomottagare men om du ska ett R eller inte beror på din motor, vissa tänd-delar klarar inte den högre spänningen.

Rent allmänt så ger ett tändstift utan R bättre gnista, U=IxR

En bil som har gps och färd dator måste ha R stift. Blir inte bra med vanliga stift då det blir sådana störningar
Citera
2018-01-15, 20:29
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
En bil som har gps och färd dator måste ha R stift. Blir inte bra med vanliga stift då det blir sådana störningar

Japp, så är det, läs nedan men en bil som är byggd innan R som många bilar innan GPS och sånt spårande skit så mår gamla motorer mycket bättre med bättre gnista.

NGK strongly recommends using resistor spark plugs in any vehicle that uses on-board computer systems to monitor or control engine performance. This is because resistor spark plugs reduce electromagnetic interference with on-board electronics.

They are also recommended on any vehicle that has other on-board electronic systems such as engine-management computers, two-way radios, GPS systems, depth finders or whenever recommended by the manufacturer.

In fact, using a non-resistor plug in certain applications can actually cause the engine to suffer undesirable side effects such as an erratic idle, high-rpm misfire, engine run-on, power drop off at certain rpm levels and abnormal combustion.
Citera
2018-02-24, 21:31
  #30
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Hej igen,

Nu har jag en ny moppe, en eu-moppe med Lifan 4-taktare. Jag har lite problem med motorn just vet inte om det kylan som vi har fått i skåne nu med minusgrader var dag. Jag har justerat luftskruven så den går perfekt på tomgång och den har bra kraft på ettan o tvåans växel. På 3an o fyran tappar den orken helt o dör nästan vid 4000rpm, precis som att den får för lite soppa.

Den tappar kraften i 2-3 sekunder, sen går det att köra vidare, fast den är väldigt slö över 4000rpm på 3an o fyrans växel, den accelererar väldigt dåligt från 30-40 km/h

Har jag skruvat ut nålen för långt o den får för mycket soppa på tomgång o låga varv?
Skit i förgasare eller bensinkranen?
Citera
2018-02-25, 00:40
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsoxLucius81
Hej igen,

Nu har jag en ny moppe, en eu-moppe med Lifan 4-taktare. Jag har lite problem med motorn just vet inte om det kylan som vi har fått i skåne nu med minusgrader var dag. Jag har justerat luftskruven så den går perfekt på tomgång och den har bra kraft på ettan o tvåans växel. På 3an o fyran tappar den orken helt o dör nästan vid 4000rpm, precis som att den får för lite soppa.

Den tappar kraften i 2-3 sekunder, sen går det att köra vidare, fast den är väldigt slö över 4000rpm på 3an o fyrans växel, den accelererar väldigt dåligt från 30-40 km/h

Har jag skruvat ut nålen för långt o den får för mycket soppa på tomgång o låga varv?
Skit i förgasare eller bensinkranen?

Har du en trottelnål i förgasaren så ska du lyfta upp den två snäpp, annars så har du ett för litet huvudmunstycke, hur som haver så ja du ska inte sänka tomgången när du justerar en förgasare, det du gör då är att du har jet munstyckerna som hanterar lågfarten och de är bara början på hur du ska räkna ut hur motorn ska fungera, du har sedan mellanregister och högfart som man kallar det.
Citera
2018-02-25, 00:41
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimbbus
Har du en trottelnål i förgasaren så ska du lyfta upp den två snäpp, annars så har du ett för litet huvudmunstycke, hur som haver så ja du ska inte sänka tomgången när du justerar en förgasare, det du gör då är att du har jet munstyckerna som hanterar lågfarten och de är bara början på hur du ska räkna ut hur motorn ska fungera, du har sedan mellanregister och högfart som man kallar det.

Man tunar en förgasare, eller egentligen en motor.
Citera
2018-02-25, 09:14
  #33
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimbbus
Har du en trottelnål i förgasaren så ska du lyfta upp den två snäpp, annars så har du ett för litet huvudmunstycke, hur som haver så ja du ska inte sänka tomgången när du justerar en förgasare, det du gör då är att du har jet munstyckerna som hanterar lågfarten och de är bara början på hur du ska räkna ut hur motorn ska fungera, du har sedan mellanregister och högfart som man kallar det.

Den har en skruv som justerar tomgång och lågfart, den har jag ställt där tomgången var som högst, sen skruvat ner tomgångsnålen så den ligger på 2000rpm. Ska kolla upp hur jag justerar trottelnålen.
Citera
2018-02-25, 10:09
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Minskar störningar men inte gnistan, jag har kört med både resistortändstift och resistortändhatt, motorn gick precis lika bra som helt utan resistor.

Helt omöjligt att i praktiken märka någon skillnad (vi pratar om en moped nu). Kommer ihåg en gång för hundra år sedan när jag åkte runt-runt på en isplan och sladdade med moppen. Efter ett tag så var det en surgubbe som skrek att jag skulle sluta med det för ljudet i hans tv "knastrade". Åkte till macken och köpte ett resistorstift, gubben hörde inte av sig något mer. Så Resistorstiften fungerar som utlovas i alla fall. Moppen gick lika bra som förut.
Citera
2018-02-25, 10:32
  #35
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Här är en sprängskiss på moppen, förgasaren är längst ner.

http://www.norsjo.com/sites/default/...stroke_eng.pdf
Citera
2018-02-25, 10:33
  #36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byling
Helt omöjligt att i praktiken märka någon skillnad (vi pratar om en moped nu).
Jag pressar mitt tändsystem till bristningsgränsen så jag märker rätt snabbt om något inte står rätt till, mer än dubbelt så hög kompression som original och nästan 3 gånger varvtalet.










Till sachs finns det eftermarknadssystem med cdi som är bättre än gamla systemet med brytare och kondensator dessutom med 12V generator.
https://www.trimbutiken.se/puch/puch...lt-basta-pris/
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-02-25 kl. 10:36.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback