Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-01-14, 06:30
  #25
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurf92
Hej. Jag har en lillebror som är 16 år gammal. Våra föräldrar är skilda och jag bor hos mamma och lillebrorsan bor hos pappan. En kväll så ville han dra ut å träffa polarna, pappan var inte hemma utan han var själv med hans nya tjej, hon säger att om han går ut så när han kommer tillbaka så får han inte komma in igen så han gick aldrig hemifrån. Nästa morgon skriver hon packa dina väskor du pker ut (hon är verkligen ett pissluder) sedan byts det lås på huset och han får ingen nyckel samt nekas tillträde till huset. Min mamma bir i en 4:a och det var endast meningen att det skulle bo 1 barn här i taget (vi är 3 syskon). Nu till min fråga. Har min pappa (påtvingat av ludret) rätt att slänga ut sitt 16 åriga barn neka tillkomst till huset och boende där samt byta lås utan att ge nyckel. Nu vill han även säga upp värdnanden för hans sista omyndiga barn då han skyller på att han inte orkar ta hand om honom pga sin stress och ångest.

Kan han säga upp vårdnaden så enkelt? Kan han enligt lag slänga ut honom?
Kan han neka tillträde och boende i huset
När han fortfarande är vårdnadshavare?

ALLA SVAR UPPSKATTAS!

Han har skyldighet att försörja pojken om han går i gymnasiet ELLER är under 18.
Citera
2018-01-14, 08:45
  #26
Medlem
UNPROFORs avatar
Försörjningskrav fram tills att din bror fyller 18, så tekniskt sätt inte lagligt.
Citera
2018-01-14, 11:56
  #27
Medlem
Själv kan jag inget i ämnet men snackade med tjejen som nyss avslutat en kurs i socialrätt.
Hon menar att det går för föräldrar att frånsäga sig vårdnaden om men det ska fastställas i tingsrätten. Innan dess har de inget rätt att kasta ut någon minderårig.

Vårdnadsfrågor utgår alltid från barnets bästa och det är rimligt att det inte är barnets bästa att vara under vårdnad av en förälder som inte vill vara det.

Försörjningsstöd gäller dock tills man blir myndig och/eller slutfört gymnasiet (senast 21 år).
Citera
2018-01-14, 21:24
  #28
Moderator
blomvattnares avatar
Barn och familj --> Juridik
/Moderator
Citera
2018-01-14, 21:32
  #29
Medlem
Låter som en dragen unge och mutade vårdnadshavare.
Citera
2018-01-15, 18:52
  #30
Medlem
3487s avatar
Vårdnadshavare är skyldiga att försörja barn som är omyndiga och/eller fortfarande går på gymnasiet.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback