Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-14, 14:44
  #13
Medlem
Sam.Boyds avatar
Polisen brukar tala om grupperingar i dessa sammanhang. Och googlar man grupperingar Bollnäs så får man svaret:

”Enligt polisen finns en majoritet av landets kriminella gäng och mc-klubbar representerade i Gävleborg, med någon eller några enstaka individer. Det är däremot tre grupperingar som har ett starkare fäste.”

1. Red and white crew.
”Red and white crew är en supportergruppering till Hells Angels”.

2. Chicanos MC.
”Chicanos är en av "enprocentsklubben" Bandidos supportgrupperingar”.

3. Romano MC
”I huvudsak en sammanslutning av personer med resande bakgrund. (Ska vara en supporterklubb till Bandidos. Uppger dock själva att de inte sysslar med brottslighet).”

Men det är info från 2014.
Mycket kan ha ändrats sedan dess.

http://www.arbetarbladet.se/gastrikl...ngarna-i-lanet
Citera
2018-01-14, 14:57
  #14
Medlem
Sam.Boyds avatar
Historisk tillbakablick på 12 September 2016.
även här tycks GM och ”grupperingarna” var höljt i dunkel. Det kan finnas ett sammanband...

Flera personer skadades efter ett stort bråk i Bollnäs på måndagskvällen. En bil körde rakt in i en folkmassa – och mejade ner en kvinna och hennes vuxna son.
– Det hände så mycket samtidigt, man visste inte var man skulle titta, säger ett vittne.
Polisen har efterlyst mannen som misstänks ha kört bilen. Gränslarm är utfärdat till samtliga polisregioner, tullen och Kustbevakningen.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/article23510540.ab
Citera
2018-01-15, 14:57
  #15
Medlem
http://www.helahalsingland.se/gavleb...ner-inblandade

Video från bråket.
Citera
2018-01-15, 17:32
  #16
Medlem
Ser mest svenskar alternativt en fördelning som motsvarar något sorts genomsnitt
Citera
2018-01-15, 17:33
  #17
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Polisen brukar tala om grupperingar i dessa sammanhang.

När det talas om "grupperingar", så är det min erfarenhet att det brukar referera till romska tiggare, bärplockare, "asfaltsläggare" o.s.v. Ibland kan det referera till fajter mellan klaner och släkter bosatta i Sverige (och jag tror det t.o.m. har använts när olika etniska grupper, som somalier och kurder, har drabbat samman). Däremot kan jag inte minnas att det någonsin har använts om MC-gäng, fotbollssupportrar o.s.v. Jag är rätt säker på att man i regel anger vilka det handlar om när det handlar om supportrar.
Citera
2018-01-15, 17:35
  #18
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huller
http://www.helahalsingland.se/gavleb...ner-inblandade

Video från bråket.
Ligger bakom betalvägg. Vad ser man på den?
Citera
2018-01-15, 17:35
  #19
Medlem
Europes avatar
Någon som har tillgång till filmen och kan beskriva dels vad som sker och dels detaljer om de som man kan se direkt delta i bråket?
Citera
2018-01-15, 21:23
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Någon som har tillgång till filmen och kan beskriva dels vad som sker och dels detaljer om de som man kan se direkt delta i bråket?

Dåligt filmat från ett tak eller balkong. Man ser många yngre personer irra runt och några slåss lite. Verkar inte vara ”grupperingar” utan medborgare av det yngre slaget. Gymnasiet eller liknande? Svårt att se men de flesta verkar vara vita svenskar. Övriga är säkert också svenska.
Citera
2018-01-15, 22:23
  #21
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
När det talas om "grupperingar", så är det min erfarenhet att det brukar referera till romska tiggare, bärplockare, "asfaltsläggare" o.s.v. Ibland kan det referera till fajter mellan klaner och släkter bosatta i Sverige (och jag tror det t.o.m. har använts när olika etniska grupper, som somalier och kurder, har drabbat samman). Däremot kan jag inte minnas att det någonsin har använts om MC-gäng, fotbollssupportrar o.s.v. Jag är rätt säker på att man i regel anger vilka det handlar om när det handlar om supportrar.


Arbetarbladet har tydligen MC-klubbar inkluderande. Rubriken lyder:

”Här är de största grupperingarna i länet”.

Även i brödtexten:

”Enligt polisen finns en majoritet av landets kriminella gäng och mc-klubbar representerade i Gävleborg, med någon eller några enstaka individer. Det är däremot tre grupperingar som har ett starkare fäste.”

Källa:
http://www.arbetarbladet.se/gastrikl...ngarna-i-lanet

Notera att det är från 2014.
Arbetarbladet kan ha/haft som polycy att inte utmåla etniska och kulturella grupper som kriminella.
Då det troligen både är/var rasistiskt och mot redaktionell värdegrund.

Mycket kan dock ha hänt på fyra år.
Citera
2018-01-15, 23:06
  #22
Medlem
Som boendes i Gävleborg, dock inte Bollnäs, kan jag rapportera att mc-gäng inte är ett problem även om dom finns i närområdet. Däremot har vi enormt stora problem med alla nyanlända som placerats ut av våra politiker. Hela Gävleborg har en gemensam sak och det är att vi tagit emot fler flyktingar än genomsnittet i Sverige. Brott begås men i röda Gävleborg tiger media självklart.
Med andra ord - jag tror att det kan vara svenskar inblandade - men orsaken till bråket har garanterat mörkare hudfärg.
Citera
2018-01-16, 00:00
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baconizer
Ser mest svenskar alternativt en fördelning som motsvarar något sorts genomsnitt

Jag har sett filmen och kan inte säga emot även om en del av de inblandade mycket väl kan vara ett resultat av mångkultur.
Citera
2018-01-16, 13:55
  #24
Medlem
CombatCows avatar
Ladda upp filmen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback