Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-01-15, 13:39
  #37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
(FB) Om man vill "hoppa av" arbetslivet - finns det något som stoppar?
Där är min lilla tråd i samma ämne med samma målsättning.
Vad roligt det är att höra ifrån såna som dig själv som faktiskt går i de skorna som jag strävar efter, som har tagit steget och inte bara pratar om att göra det, finns mycket att lära sig där tycker jag. Inspirerande tråd!
Citera
2018-01-15, 13:45
  #38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ridethewind
Hej jag gått en snarlik väg du beskriver. Det har varit prövande men givande.
Självförsörjning innebär främst att du avstår från mycket som andra tar för givet, du kan med fördel börja med det innan din militära karriär. Med mycket syftar jag på det mesta, om du har en sann övertygelse. I all sin enkelhet låter planen mycket bra till skillnad från vad som är vanligt.
Rekommenderar att läsa mycket samtidigt som din militärtjänst, det brukar bli mycket dötid som du kan lägga på dina egna mål. Leta efter en bra mentor, det tar lång tid att lära sig genom misslyckanden. Lycka till
Jag tycker om att läsa! Så inte alls en dålig idé! Faktiskt så har jag redan planerat att ta med mig en massa böcker hehe! Ja det där med en mentor vore bra, det finns ju mycket inspiration att hämta av andra och som vet vad de pratar om.
Citera
2018-01-15, 13:56
  #39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Javisst, varför inte? Jag skulle väl tycka att det bästa sättet är att analysera vad du kan göra just nu i ditt liv. Hur kan du leva mer minimalistiskt i din vardag nu? Hur kan du spara mer pengar? Hur kan du tjäna mer pengar så att du har mer att spara? Om du har för avsikt att köpa ett hus kontant så tar det ju en del tid att spara ihop pengar, även om det är ett billigt hus, så de hus som är till salu nu är ju sålda sedan länge när det är dags. Så du kan ju fokusera på att spara ett tag. När du är framme vid ditt mål kan det ju också hända att du har andra tankar än nu kring i vilket område du vill bo, beroende på om du är singel/har tjej, har ett yrke du vill utöva, behöver pålitligt bredband för internetarbete eller vad som nu är på tal då. Men det låter som en bra plan och det finns ju områden i Sverige där husen är mycket billiga, är du i ett någorlunda bebyggt område kan det ju finnas olika typer av jobb/extraknäck också.
Området, ja det är en svår fråga. Jag vill att det ska bli rätt, så det kommer nog ta en tid innan jag har bestämt mig där. Jag kan nog säga med ganska stor övertygelse att jag kommer leta mig längre norrut, det låter som mest logiska valet, bort ifrån städerna.

Hur långt norrut vet jag inte än, norr om Stockholm iallafall, där jag lever. Jag har sett utvecklingen här med egna ögon, det kommer inte att gå att leva ett normalt civilt liv här i framtiden. Det finns wild cards dock som kan förändra situationen, men inget jag tänker sitta och vänta på.
Citera
2018-01-15, 14:12
  #40
Medlem
Såvida du inte vill återgå till stenåldern, satsa på en minimalistisk livsstil! Finns en bra dokumentär om det på Netflix, ironiskt va!
Citera
2018-01-15, 14:37
  #41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 123PELLSON321
Såvida du inte vill återgå till stenåldern, satsa på en minimalistisk livsstil! Finns en bra dokumentär om det på Netflix, ironiskt va!
Ja, lite ironiskt är det allt.

Förstår att det finns ett stigma där ute att folk tror om man håller på med självförsörjning så är det ekvivalent med att bo i en grotta och ha en stenyxa. Men så är det ju inte alls, Har ni inte sett hur snygga hus som byggs med solceller och alla möjliga bra prylar? Kan man spendera lite så tycker jag absolut man ska göra det. Man behöver ju inte gå full barbar-style liksom! ^^
Citera
2018-01-15, 14:39
  #42
Medlem
Hört det gamla talesättet "Den som inte arbetar skall inte heller äta" ?
Citera
2018-01-15, 17:48
  #43
Medlem
Kanske större tankebanor krävs för att helt helt dra sig ur samhället, tänk att det behövs mycket folk: sjukvårdare, lärare till barn om ni har det, veterinärer osv osv...Det moderna samhället är i vissa perspektiv sjukt men samtidigt är det ett under, en guldålder att leva. Jag personligen tror att du lätt skulle kunna ta det bästa ur båda världar Samhälle/Självförsörjning, som många i världen gör under lyckade former.
Citera
2018-01-15, 18:28
  #44
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labworks
Området, ja det är en svår fråga. Jag vill att det ska bli rätt, så det kommer nog ta en tid innan jag har bestämt mig där. Jag kan nog säga med ganska stor övertygelse att jag kommer leta mig längre norrut, det låter som mest logiska valet, bort ifrån städerna.

Hur långt norrut vet jag inte än, norr om Stockholm iallafall, där jag lever. Jag har sett utvecklingen här med egna ögon, det kommer inte att gå att leva ett normalt civilt liv här i framtiden. Det finns wild cards dock som kan förändra situationen, men inget jag tänker sitta och vänta på.

Tänk på att man behöver inte så långt från Stockholm innan det blir glesbygd. Sverige består mest av glesbygd. Jag gillar Norrland också, men det ÄR kallt och regnigt, iaf i inlandet. Och så växer det sämre. Varför inte Gotland? F ö finns(?) det ett kanonhus i Storåbränna på hemnet.. Där är det fint.
Citera
2018-01-15, 18:57
  #45
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Hört det gamla talesättet "Den som inte arbetar skall inte heller äta" ?
Märks att du faktist inte har en aning om vad du anmärker på. Är ett jävla slit att odla/föda upp sin mat. Är inte som i Djungelboken direkt.

Hej hej TS.
Vi bor nästan så som du vill. Dock har vi el i huset men kaminer och kakelugn är det som värmer huset. Nu på vintern har vi runt 18° som max inne. Barnen bryr sig inte ett smack. Men vi vuxna har tofflor och "inne kläder"

Mitt tips till dig är att börja smygandes.
Kan jag döda och slakta ett djur?
Köp vaktlar för att testa.
Dom kan bo i en kaninbur inne. Vi har ett gäng och dom går ute i ett 10*10 m häng. Men dom är i en hög ändå hela tiden och det blir bara ett jävla jobb att leta efter äggen då dom lägger det där andan faller på.
Ger ägg 365 dagar per år och ibland 2 st om dagen och kött en gång

Sen måste jag slå ett slag för kanin. Det absolut bästa köttdjuret du kan ha.
Med rätt ras så behöver du endast ge matrester och lite är gräs. Tror vi brukar snitta på runt 35 kg kött per år per två avelskaniner.
Ska du avliva dom så skaffa en rabbit wringer absolut bästa och snabbaste sättet oavsett vad folk säger i det här landet.

Om du vill ha en teoretisk start så köp:
Maria Österåker , självhushållning i praktiken
Bella Linde och Lena granefelt , rätt ur jorden

Kolla inte på dom förbannade mandelmans på TVn. Utan kolla på 100% bonde om du ska titta på tv.

Sorry för lång post. Nu ska jag läsa tråden som var länkad här ovan.
__________________
Senast redigerad av fuska 2018-01-15 kl. 18:58. Anledning: Dö Alex dö
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback