Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-13, 01:37
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Asså har avanza inte sagt nåt om när alla avgifter kommer stämma?

Ingen som vet?
Citera
2018-01-14, 20:53
  #50
Medlem
Har jag fel eller har LF Global:s avgift sänkt till 0,25 precis och alltså ligger på delad förstaplats med acces global?

Jag VET att det inte är avgiften som ändrats utan att dom försöker rätta till så dom visar den rätta avgiften

Var ju massa som skulle byta LF global nyligen för att det kom en högre avgift? Och nu är den nere på 0,25 som den billigaste globalfonden som finns
Citera
2018-01-14, 21:23
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Vad menar du om AZ? Den har ju inga avgifter what so ever

Skillnaden på 0,20 och 0,25 är onödigt liten för att göra så.

En stor nackdel med att göra som du säger är just att du kan trixa och fixa hur du vill, köpa lite mer av en marknad som du tror kommer gå upp, sälja lite av en du tror kommer gå ner. Varför ät detta dåligt? Jo för det kommer med största sannolikhet gå sämre än om du bara äger en globalfond där du inte kan ändra massa, iaf i längden.

Kom ihåg att det är du som är den största risken för din portfölj


Tack för vettig input. Jo, kör man på en uttalad buy and hold är det nog bäst att hålla sig från att värdera för mycket på detaljnivå.

Angående de nuvarande avgifterna är det lite segt att inte säkert veta vilka avgifter som gäller framöver. LF är som du säger tillbaka på delad förstaplats men de har fortfarande(?) kvar sin rätt till 2%, vilket stör en del personer.
Citera
2018-01-14, 23:11
  #52
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Vad menar du om AZ? Den har ju inga avgifter what so ever

AZ är min hemsnickrade förkortning av Avanza. Du verkar tro att jag med "AZ" avser fonden "Avanza Zero", om du läser om mitt inlägg så kanske du ser att jag inte pratar om Avanza Zero.
Citera
2018-01-14, 23:29
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
AZ är min hemsnickrade förkortning av Avanza. Du verkar tro att jag med "AZ" avser fonden "Avanza Zero", om du läser om mitt inlägg så kanske du ser att jag inte pratar om Avanza Zero.

Jaha jag förstår, AZ är för mig Avanza ZERO, men ok.

Alltså jag tror vi fortfarande betalar mer än vad vi tror så jävla sjukt att dom får vilseleda så hårt.

Vad är det här tex: på avanzas app står det under alla avgifter: "exkl. avgifter för köp och sälj", det betyder ju att avgiften är ÄNNU högre än vad den nu "blev" när alla behövde visa lite mer av kostnader. Inte ens höjningen vi sett och blivit upprörda över stämmer, utan det är tom UTAN transaktionskostnader?!?!?!

Avanza seriöst kan ni börja visa den TOTALA AVGIFTEN vi betalar för fonder, ni säger "mindre till oss, mer till kunden" samtidigt som ni försöker lura folk till att tro att produkterna är billigare än vad dom är. Hur fan går det ihop med "mindre till oss och mer till dig"?

Finns det ens något sätt för tillfället att ta reda på den TOTALA avgiften för en fond?
Citera
2018-01-14, 23:39
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jaha jag förstår, AZ är för mig Avanza ZERO, men ok.

Alltså jag tror vi fortfarande betalar mer än vad vi tror så jävla sjukt att dom får vilseleda så hårt.

Vad är det här tex: på avanzas app står det under alla avgifter: "exkl. avgifter för köp och sälj", det betyder ju att avgiften är ÄNNU högre än vad den nu "blev" när alla behövde visa lite mer av kostnader. Inte ens höjningen vi sett och blivit upprörda över stämmer, utan det är tom UTAN transaktionskostnader?!?!?!

Avanza seriöst kan ni börja visa den TOTALA AVGIFTEN vi betalar för fonder, ni säger "mindre till oss, mer till kunden" samtidigt som ni försöker lura folk till att tro att produkterna är billigare än vad dom är. Hur fan går det ihop med "mindre till oss och mer till dig"?

Finns det ens något sätt för tillfället att ta reda på den TOTALA avgiften för en fond?
Avgifter för köp och sälj är rätt enkelt att veta. Såvida jag inte missat någon finns det 3 olika typer. Du har courtage vid köp av ETF. Du har köp- och säljavgift för vanliga fonder (mycket ovanligt, du ser dessa när du köper eller säljer). Slutligen har du valutaväxlingsavgifter som är 0,25% per köp/sälj. Så det är alltså rätt enkelt att lista ut om du betalar avgifter för köp och sälj.

Avanza kan be om mer information, men om lagen inte säger att fondförvaltaren behöver redovisa si eller så kommer det inte heller att bli så. Något jag tycker är dock att Avanza borde vara mycket mer tydlig kring sin egna valutaväxlingsavgift.

Jag både jobbar samt har jobbat på bolag som har egna fonder och kan säga att det finns viss frihet i hur avgifter skall kategoriseras och det är där som källan till problemet finns. Det är därför det finns en årlig avgift och en förvaltningsavgift. Bulken av avgifterna som normalt hamnar under årlig avgift kan och får inkluderas i förvaltningsavgiften, vilket skulle öka tydligheten gentemot kund, men då ser ju fonden dyrare än jämfört med andra som inte gör så. Det behövs skärpta unisona regler.

Ta Allras fonder som exempel, det är ju ett hett ämne just nu. Där var det en förvaltningsavgift på 2,25% och årlig avgift på 2,29%. Enbart 0,04% skillnad alltså. Det var för att de hade inkluderat transaktionsavgifter för värdepapper och dylikt i förvaltningsavgiften, där sådana avgifter hör hemma enligt mig. Dessa 0,04% som inte var inkluderade var avgifter för förvaringsinstitut och liknande administrativa avgifter som är ett krav men som inte direkt har med förvaltningen att göra. De hade utan problem kunnat få ner förvaltningsavgiften till en bra bit under 2% genom att stuva om lite, vilket hade sett bättre ut i media och annat, men inte varit lika ärligt.
__________________
Senast redigerad av ChiLLon 2018-01-14 kl. 23:53.
Citera
2018-01-15, 01:08
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Verkar som att Avanza har fått ordning på produktens avgift av åtminstone Länsförsäkringar Japan indexnära. Från 1,58% till 0,24% känns helt plötsligt mycket rimligare :P
Samma fond har återigen fått sig en ändring i avgiften. 0,26% nu helt plötsligt.

Nåväl, får se när allt faller på plats.
Citera
2018-01-15, 01:48
  #56
Medlem
Ja det ändras mycket, jag förstår inte dock hur "årlig avgift" kan EXKLUDERA transaktionskostnader. Vilken typ av avgift kan man lita på? Total avgift borde ju vara just TOTAL. Jävligt förvirrande med all mygel. Men men, jag vet ju ändå att LF global, robur acces global och SPP global är de billigaste globalfonderna som finns i vilket fall även om de i praktiken är dyrare än man tror.

Börjar dock bli fundersam om spiltan investmentbolag längre är värd att ha istället för att köpa aktierna själv? Avgiften står nu på 0,27% från det tidigare 0,2%, PLUS att de 0,27% är "exkluderat transaktionskostnader". Vad betalar vi som har fonden egentligen, 0,3%?, 0,4%? Fan vet jag
Citera
2018-01-15, 06:44
  #57
Medlem
När jag är inloggad är det bara ett streck på produktens avgift på en fond

Men när jag är utloggad finns avgiften skriven?!
Citera
2018-01-15, 08:39
  #58
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ja det ändras mycket, jag förstår inte dock hur "årlig avgift" kan EXKLUDERA transaktionskostnader. Vilken typ av avgift kan man lita på? Total avgift borde ju vara just TOTAL. Jävligt förvirrande med all mygel. Men men, jag vet ju ändå att LF global, robur acces global och SPP global är de billigaste globalfonderna som finns i vilket fall även om de i praktiken är dyrare än man tror.

Börjar dock bli fundersam om spiltan investmentbolag längre är värd att ha istället för att köpa aktierna själv? Avgiften står nu på 0,27% från det tidigare 0,2%, PLUS att de 0,27% är "exkluderat transaktionskostnader". Vad betalar vi som har fonden egentligen, 0,3%?, 0,4%? Fan vet jag

Lugna ner dig nu , jag tolkar transaktionsavgifter som den avgift som kunden betalar när man köper/säljer fonden, typ courtaget. Och den passar såklart inte in i fondens totala årskostnad.
Citera
2018-01-15, 08:39
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
När jag är inloggad är det bara ett streck på produktens avgift på en fond

Men när jag är utloggad finns avgiften skriven?!

Ja det är jättekonstigt man blir helt förvirrad
Citera
2018-01-15, 09:29
  #60
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Lugna ner dig nu , jag tolkar transaktionsavgifter som den avgift som kunden betalar när man köper/säljer fonden, typ courtaget. Och den passar såklart inte in i fondens totala årskostnad.

Finns väl inget "Courtage" eller transaktionsavgift när man köper/säljer fonder?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback