• 12 149 online
  • 1 180 430 medlemmar
  • 60 950 356 inlägg
  • 4
  • 5
2018-01-12, 08:27
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Tack för info Jo jag vet det är knasiga regler men han säger att han ger mig rätten till
Markandel men jag ska hellre försöka hitta en annan lösning för jag är lite mer sugen på att försöka hitta 1 kompanjon för att dra halva lasset sen kan det kanske fungera och bli till en lönande affär

Du vet om att det finns redan en hel del svenskar som har hus o resturanger i Cebu. Ta kontakt med dessa o hör dig för ordentligt.

Åkte upp till Bantayan Island, tänkte här finns det nog fan inte en Svensk, men tjena stötte nog på 10 talet som bodde där hela vintern samt några australiensare som årsbodde där o drev bar o hostel.
Om du nu är där är det väldigt enkelt för dig att fiska info där istället för här.
Citera
2018-01-12, 10:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Du vet om att det finns redan en hel del svenskar som har hus o resturanger i Cebu. Ta kontakt med dessa o hör dig för ordentligt.

Åkte upp till Bantayan Island, tänkte här finns det nog fan inte en Svensk, men tjena stötte nog på 10 talet som bodde där hela vintern samt några australiensare som årsbodde där o drev bar o hostel.
Om du nu är där är det väldigt enkelt för dig att fiska info där istället för här.
Hehehe ja du ser visst finns det en hel drös med svenskar här,
Men seriöst jag blandar mig inte så mycket med svenskar här direkt visst pratar jag med dom
men inte så mycket mer.
Har vart runt typ överallt och träffat på massa från sverige,
Den sista gubben va ingen höjdare 54 bast gammal 125 kilo + sprang med ett barn på 19 år som var tunn som en räka,
Vidrigt värre men shitt happens not my business
Citera
2018-01-12, 18:05
Medlem
Citat:
Har nu befunnit mig i Phillipinerna i 5 månader och trivs som fisken i vattnet.
Varmt gott trevlig folk jag har bott på flertal hostels för backpacking runt om i detta land,
Numera hyr vi hus i centrala cebu,
Har lite planer på att investera i ett nytt hostel 1 tysk man bygger upp.
Han ger mig 14% ränta på investerat kapital.Så min fråga är kan det vara värt att investera i detta
projekt för platsen är cool och det brukar vara massa andra hostels som funkar kanon med 85%
beläggning oftast.Nu under högsäsongen är det oftast 85% och uppåt.
Jag ska följa detta och inom snar framtid troligen inom 1 år så genomför jag själv kanske detta
projekt och bygger 1 eget hostel om jag finner 1 lämplig plats vid stranden för så mycket europeiskt
folk som rör sig här nu är otroligt många.
Jag tror Phillipinerna kommer att öka sin turism ganska markant inom 2 år.

I vilken valuta? Utan att veta i vilken valuta lånet gäller för så går det inte säga om 14% är bra eller dåligt. Sedan finns risken och längden på lånet. Antar att räntan är per år.
Citera
2018-01-13, 03:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa
I vilken valuta? Utan att veta i vilken valuta lånet gäller för så går det inte säga om 14% är bra eller dåligt. Sedan finns risken och längden på lånet. Antar att räntan är per år.
Det gäller 25.000 svenska och lånet gäller i 1 år
Jag kan avbryta det mot 50% dvs endast 7% ränta
Citera
2018-01-13, 06:44
Medlem
cacas avatar
100% säker på att detta är en blåsning.

Man brukar säga är man på semester så har man semester och då gör man inga affärer eller investeringar.
Finns nog rätt många Svenskar som borde haft de i bakhuvudet när de köpt på sig andelslägenheter, guld och fan vet vad för enastående erbjudanden på semestern....
Citera
2018-01-13, 07:13
Medlem
carle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
100% säker på att detta är en blåsning.

Man brukar säga är man på semester så har man semester och då gör man inga affärer eller investeringar.
Finns nog rätt många Svenskar som borde haft de i bakhuvudet när de köpt på sig andelslägenheter, guld och fan vet vad för enastående erbjudanden på semestern....

Yepp när tysken fått dem pengarna så syns han aldrig igen.

Bra tumregel
INGEN som behöver låna 25000 kr kan ge 14% ränta.
Tror tysken på sin investering så är det lätt att få ihop dem pengarna till 1-2% ränta i Tyskland eller han kan pitcha ett case för sina vänner/familj i Tyskland.
Du borde vara frågade, varför kan han inte låna en sådan liten summa av någon han känner, oavsett vad han svarar där ser du igenom hans lögner pga ingen seriös person har så dålig "kreditvärdighet" hos sina kompisar/familj utan att blåst dem innan.

När du börjar ställa obehagliga frågor kommer han vända på steken och dra åt snaran, spela på din girighet om att fönstert för denna investering kommer stängas inom några dagar.
Citera
2018-01-13, 08:18
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Har nu befunnit mig i Phillipinerna i 5 månader och trivs som fisken i vattnet.
Varmt gott trevlig folk jag har bott på flertal hostels för backpacking runt om i detta land,
Numera hyr vi hus i centrala cebu,
Har lite planer på att investera i ett nytt hostel 1 tysk man bygger upp.
Han ger mig 14% ränta på investerat kapital.Så min fråga är kan det vara värt att investera i detta
projekt för platsen är cool och det brukar vara massa andra hostels som funkar kanon med 85%
beläggning oftast.Nu under högsäsongen är det oftast 85% och uppåt.
Jag ska följa detta och inom snar framtid troligen inom 1 år så genomför jag själv kanske detta
projekt och bygger 1 eget hostel om jag finner 1 lämplig plats vid stranden för så mycket europeiskt
folk som rör sig här nu är otroligt många.
Jag tror Phillipinerna kommer att öka sin turism ganska markant inom 2 år.
Jag avråder dig bestämt blanda dig in i det. Det finns gott om scaming där. Du har bara varit där i 5 månader vännen. Finns gott om lyckosökare där, som vill så gärna. Inget ont om dessa fillipinerna, det är ett härligt folk. Men förblinda dig inte, mycket skit för scamma pengar. Finns en tråd på flashback för långvistelse i fillipnerna, där finns de som har hotel m.m snacka med dem. Jag har bott delvis i asien 17 år i Indonesien har varit mycket i filipinerna. Man kan bli lätt förblindad..

Själv älskar jag ön Cebu, varit där mycket och ute på ön mactan. Så valet av plats är bra, för det finns mycket västerlänningar där. Men många lever också på det. Att då kunna belägga 85% är nog svårt, om du inte sticker ut.
Citera
2018-01-13, 11:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Jag avråder dig bestämt blanda dig in i det. Det finns gott om scaming där. Du har bara varit där i 5 månader vännen. Finns gott om lyckosökare där, som vill så gärna. Inget ont om dessa fillipinerna, det är ett härligt folk. Men förblinda dig inte, mycket skit för scamma pengar. Finns en tråd på flashback för långvistelse i fillipnerna, där finns de som har hotel m.m snacka med dem. Jag har bott delvis i asien 17 år i Indonesien har varit mycket i filipinerna. Man kan bli lätt förblindad..

Själv älskar jag ön Cebu, varit där mycket och ute på ön mactan. Så valet av plats är bra, för det finns mycket västerlänningar där. Men många lever också på det. Att då kunna belägga 85% är nog svårt, om du inte sticker ut.
Har varit här 3 ggr sedan 2015 och har lite koll på vad man ska och inte ska.
men visst är det som du säger en liten lurig situation att blanda sig med en massa,
Såklart jag har lite koll på vad man behöver ha för att få till 1 bra hostel.
Har 1 bra vän som har hostel dom ligger på stadiga 8.0 uppåt och det är 1 fantastiskt bra ställe
bra läge och bra service det frågar många gärna om.
Jag ser många hostel här drivs enbart utan service bara att casha in det funkar inte direkt och man
vill ha mer beläggning.
Jag räknar kallt med 50% sedan öka på efter 1 tag såklart.
Moalboal är ett bra ställe alternativt samar området jag ser det finns inte så mycket utbud där.
Kanske tom apo island det finns en del ställen kanske tom leyte kan vara 1 bra val
Citera
2018-01-13, 11:41
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Har varit här 3 ggr sedan 2015 och har lite koll på vad man ska och inte ska.
men visst är det som du säger en liten lurig situation att blanda sig med en massa,
Såklart jag har lite koll på vad man behöver ha för att få till 1 bra hostel.
Har 1 bra vän som har hostel dom ligger på stadiga 8.0 uppåt och det är 1 fantastiskt bra ställe
bra läge och bra service det frågar många gärna om.
Jag ser många hostel här drivs enbart utan service bara att casha in det funkar inte direkt och man
vill ha mer beläggning.
Jag räknar kallt med 50% sedan öka på efter 1 tag såklart.
Moalboal är ett bra ställe alternativt samar området jag ser det finns inte så mycket utbud där.
Kanske tom apo island det finns en del ställen kanske tom leyte kan vara 1 bra val
oki
Jag pratar vad jag vet, men kan inte tvinga dig. Hoppas det är en bra vän
Moalboal är intressant på grund dykning( bruka åka dit) eftersom jag älskar dyka.
Finns en norrman där som har ett hotel, med sin fru o 2 barn. Det går bra för han. Men han nämnt det börja bli knapert, pågrund att alla som öppnar o har resturanger m.m.
Men han låter frugan driva det, ompysslar med annat under tiden.. något alternativ?
Samar har jag inte varit på.
På bohol, känner jag en tysk som hade ett bra utbud lägenheter och hus att hyra ut. Bra service och bra kvalite på husen. Men många av husen rasade samman när det var jordbävning för några år sedan. Det tog hårt på han.
Så bra service är viktigt, men också priset eftersom många av filipinerna åker själv iväg. Helst runt jultiderna.
Här är tråden med svenskar som stannar långtid på filipinerna, de kan ge dig tips kanske. (FB) Filippinerna - En samlingstråd
Citera
2018-01-14, 23:55
Medlem
Önskar dig lycka till hur du än väljer att göra. Känner väl till området, men det spelar ingen roll här. Men jag vet ju att man kan bli sugen på att investera i både ditten o datten.

Själv har jag svårt att förstå varför man skulle låna ut sina allra sista 25 lax till någon man knappt känner. Varför denne behöver låna så lite pengar låter också som ett mysterium.

Lånar du ut pengarna så mister du ju också grundplåten till ditt eget hostel. Verkar helt uppåt väggarna fel resonerat.

Finns så många bättre sätt att investera. Din fru har säkert bättre idéer. Eller se t ex Tundra aktiefond som placerar i bolag i Vietnam, ca +37% senaste året.
Citera
  • 4
  • 5