Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-14, 07:08
  #1
Medlem
Citat:
– Vi får uppgifter om att det är 30-40 personer som slåss handgripligen och när vi kommer dit visar det sig att det stämmer. Det är ett stort tumult med mycket folk på plats och väldigt oklart vad som har hänt och vem som har slagit vem, säger Susanne Sjögren, befäl vid polisens regionledningscentral.

http://www.helahalsingland.se/gavleb...-handgripligen

Vad är det som hänt?
Citera
2018-01-14, 07:41
  #2
Medlem
Europes avatar
Tja, utan mer information är det lite svårt att veta och vi brukar åtminstone inte få från svenska myndigheter och gammelmedia den information man behöver för att veta vad som har hänt.

Den första frågeställningen blir väl hur det ser ut med tiggande romer i Bollnäs? Någon som vet om det (fortfarande) finns konkurrerande klaner i Bollnäs, hur stora de är, var de brukar hålla hus o.s.v.? Jag noterar att händelsen verkar ha skett nära t.ex. en stationsbyggnad, ett vanligt tillhåll för dem på olika orter. Det har väl varit sådana sammandrabbningar tidigare i Bollnäs, där man bl.a. använde sig av en yxa?

En andra frågeställning är väl hur det ser ut med klanfolk i övrigt i Bollnäs? Hur ser demografin ut? Några tidigare sammandrabbningar? Några kända spänningar mellan invandrade etniska grupper?

Möjligtvis bör jag väl helgardera mig med att fråga om det har spelats någon match mellan lag med stora supporterklubbar? Jag har ingen koll på om det scenariot ens är realistiskt i Bollnäs (är noll sportintresserad), kan inte minnas när en liknande sammandrabbning senast visade sig handla om supportrar, samt svensk ljugmedia brukar inte ha samma problem med att ange att det handlar om supportrar som de har med att ange att det handlar om klanfolk, men...tja, för att nu verkligen försöka täcka in alla tänkbara scenarion.
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-01-14 kl. 07:43.
Citera
2018-01-14, 09:00
  #3
Medlem
Kanske någon från Bollnäs kan komma med en god gissning? En snabb kontroll på nätet av tidigare lokala nyheter ger inga ledtrådar som pekar mot tidigare konflikter. Verkar vara väldigt lugnt.

Angående Bollnäs har för mig att det var ett rätt rått mord där för några år sedan då några ungdomar hade bestialiskt ihjäl en vän. Narkotikarelaterat och garanterat inte länkat med detta.
Citera
2018-01-14, 09:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Tja, utan mer information är det lite svårt att veta och vi brukar åtminstone inte få från svenska myndigheter och gammelmedia den information man behöver för att veta vad som har hänt.

Den första frågeställningen blir väl hur det ser ut med tiggande romer i Bollnäs? Någon som vet om det (fortfarande) finns konkurrerande klaner i Bollnäs, hur stora de är, var de brukar hålla hus o.s.v.? Jag noterar att händelsen verkar ha skett nära t.ex. en stationsbyggnad, ett vanligt tillhåll för dem på olika orter. Det har väl varit sådana sammandrabbningar tidigare i Bollnäs, där man bl.a. använde sig av en yxa?

En andra frågeställning är väl hur det ser ut med klanfolk i övrigt i Bollnäs? Hur ser demografin ut? Några tidigare sammandrabbningar? Några kända spänningar mellan invandrade etniska grupper?

Möjligtvis bör jag väl helgardera mig med att fråga om det har spelats någon match mellan lag med stora supporterklubbar? Jag har ingen koll på om det scenariot ens är realistiskt i Bollnäs (är noll sportintresserad), kan inte minnas när en liknande sammandrabbning senast visade sig handla om supportrar, samt svensk ljugmedia brukar inte ha samma problem med att ange att det handlar om supportrar som de har med att ange att det handlar om klanfolk, men...tja, för att nu verkligen försöka täcka in alla tänkbara scenarion.
Tomt med tiggare för tillfället, vet ej varför.
Ingen bandymatch i stan, däremot var många p hockey i Gävle tidigare på kvällen...
Västra station sgatan ligger centralt i stan men inget ställe man passerar ensam nattetid nuförtiden.
Citera
2018-01-14, 09:11
  #5
Medlem
Haubits77Bs avatar
Bollnäs, den sumphålan.
Många grova våldsbrott under de senare åren.
Är det inte bandy-relaterat så kan det vara kurder mot somalier eller kurder mot romer.
Citera
2018-01-14, 09:11
  #6
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Arbetslösheten bland ungdomar och unga vuxna var skyhög redan innan arab-invasionen, drogandet likaså, så det kan mycket väl vara både svennar och araber inblandade.
Citera
2018-01-14, 09:33
  #7
Medlem
jimmythegents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Kanske en sammandrabbning mellan raggare och punkare?


Innan vi får reda på mer så kan vi inte utesluta det helt
Citera
2018-01-14, 09:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Tomt med tiggare för tillfället, vet ej varför.
Ingen bandymatch i stan, däremot var många p hockey i Gävle tidigare på kvällen...
Västra station sgatan ligger centralt i stan men inget ställe man passerar ensam nattetid nuförtiden.




Det finns inte en kotte där på natten normalt en vardags-natt vid den tiden, dock har vi i ena änden av gatan en Bar/klubb och tiden stämmer rätt bra med när de brukar stänga den. Så säkert är det folk på väg ut från klubben som börjat tjafsa. Sen antalet personer är överraskande många måste jag säga.

//Före detta Bollnäsbo
Citera
2018-01-14, 11:43
  #9
Medlem
Bandyhuliganer?
Citat:
Ursprungligen postat av Baconizer
http://www.helahalsingland.se/gavleb...-handgripligen

Vad är det som hänt?
Citera
2018-01-14, 12:10
  #10
Medlem
Ingen bandymatch.
Bollnäs senaste match var den 10:e januari.
Nästa match den 19:e januari.
Citera
2018-01-14, 14:31
  #11
Medlem
Haubits77Bs avatar
Kanske ett slagsmål mellan de som vill ha en bandyhall och de som inte vill ha det?
Hot har ju framförts i den frågan.
Citera
2018-01-14, 14:34
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Bandyhuliganer?
Säkert är det Frälsningsarmén, PRO, SD, NMR, Satanistiskt Initiativ, af Schyman och von Sahlin, som gått bananas ?

Nej det verkar misstänkt likt den här historien 2016-09-12:
(FB) Kaos i Bollnäs just nu - 40-50 pers slåss med yxor och järnrör, äldre kvinna överkörd
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback