• 30 546 online
  • 1 179 558 medlemmar
  • 60 908 980 inlägg
2018-01-13, 21:48
Medlem
roggeees avatar
Jag skulle behöva en ny dator (och skärm) som klarar hyfsat nya spel (säg släppts senaste 5 åren kanske) minst på mediuminställningar i upplösning 1920x1080, möjligen 2560x1440. Om ni har tips på skärmar, får ni gärna ge det också.

Jag tänker mig en budget på kanske max 8k för datorn, gärna lägre. Men man kanske inte får så mycket för pengarna om man går så lågt som 5-6k? Jag ska behålla vissa komponenter från förra datorn är det tänkt.

Jag överväger att köpa begagnat men det är svårt att veta vad man ska leta efter, och om det man får är värt pengarna. Om någon kan slänga ur sig namn på några komponenter som kan vara relevanta för mig, så gör gärna det (framför allt GPU, CPU, moderkort men även nätagg, chassi). Jag kan tänka mig att köpa delar separat och sätta ihop själv eller köpa en hel dator för sig. Kan såklart också tänka mig att köpa helt nytt, så tipsa gärna om det också.

Min nuvarande dator har följande specs, det mesta köptes runt 2010/11 men t.ex. grafikkortet köptes begagnat typ 2014 eller 2015. Vad kan jag behålla? Kanske t.o.m något jag kan sälja?

Windows 7 64 bit
Moderkort: AsRock 880G Extreme3
CPU: AMD Phenom II X4 955 @ 3.2 GHz
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 770
RAM: 4,00 GB Dual-Channel DDR3 @ 667MHz
2 st SSD: Ej helt säker på modellerna, tror det är Intel® SSD X25-M G2 samt 240 GB Crucial M500
Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX Audio Device
Chassi: Silverstone Fortress FT02. Gillar designen med att allt är vänt 90 grader men dels är chassit lite för massivt, dels låter det ganska mycket med alla fläktar (kanske är CPU/GPU fläktarna som väsnas, men tror det är chassit som bidrar mycket). Så jag köper nog nytt.
PSU: Kommer ej ihåg, det var något med en gorilla på som nog var ganska overkill för min uppsättning. Tänker hur som helst inte behålla den då det har en hemsk coil whine.

Tror det var allt...

Ljudkortet behåller jag, även SSD. Finns det någon anledning att köpa ny SSD utöver att man behöver nytt utrymme? Har också HDD-lagring som jag kommer behålla.

Kommer inte ihåg specifikt vilka RAM minnen det var. Kan man bara köpa 4GB eller 12 GB till utan att skrota det gamla? RAM är tydligen fett dyrt?
Citera
2018-01-13, 21:51
Medlem
Och din fråga var?
Citera
2018-01-13, 23:01
Medlem
Ny processor är ett måste, grafikkortet håller för spel som släppts de senaste 5 åren

EDIT: 4gb Ram håller inte heller, minst 8gb
Senast redigerad av Erikmed 2018-01-13 kl. 23:04.
Citera
2018-01-13, 23:22
Medlem
roggeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Och din fråga var?
Haha. Ge mig tips på datorkomponenter ifall jag vill ha en dator som klarar många spel som släppts fem senaste åren på medium/höga inställningar med >60 fps, och gärna några som kommer att spelas framöver. Budget för moderkort, chassi, nätagg, GPU, CPU, RAM = ej mer än 8k.
Citera
2018-01-14, 01:41
Medlem
RoofleTrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roggeee
Haha. Ge mig tips på datorkomponenter ifall jag vill ha en dator som klarar många spel som släppts fem senaste åren på medium/höga inställningar med >60 fps, och gärna några som kommer att spelas framöver. Budget för moderkort, chassi, nätagg, GPU, CPU, RAM = ej mer än 8k.

Du kommer ju behöva köpa ett nytt moderkort med största sannolikhet och 8k är ju inte särskilt mycket att hurra för. Jag kan inte säga vad du ska köpa, orkar inte riktigt leta upp alternativ. Finns ju PC-builder-hemsidor men aldrig använt själv. I vilket fall, om jag var du, hade jag nog ändå försökt att hålla kvar på nätaggregatet och chassit tills vidare, även om det stör dig lite. Om du köper till de sakerna vid ett senare tillfälle så kommer du få en betydligt bättre dator för pengarna. En tusenlapp extra gör hemskt mycket runt denna prisklassen.

Det jag tror hade varit smidigast för dig, om du inte är så insatt, är nog att köpa ett s.k 'uppgraderingspaket', ett litet kit som brukar innehålla minne/moderkort/processor och sedan välja ett grafikkort som passar in i budgeten som blir över.

Här är ett par paket på inet t.ex: https://www.inet.se/kategori/615/uppgraderingspaket
Citera