Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-13, 23:54
  #721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
I Svenska Dagbladet idag (12 jan) finns en intressant artikel av Emma Frans (doktor i epidemiologi som undervisar om vetenskaplig metodologi) under rubriken De inkompetentas miss - tror sig vara kompetenta. Ett exempel hon nämner är en popstjärna som tydligen på fullt allvar tror sig veta mer om hur cancer uppkommer och botas än läkare och cancerforskare.

Det finns vetenskapliga studier som visar att inkompetenta människor är särskilt benägna att överskatta sin kompetens i relation till andra. Fenomenet har fått namnet Dunning-Kruger-effekten. Förklaringen anges vara att inkompetenta personer saknar förmåga att avgöra om de är kompetenta eller inte. Eller i klartext: De är så korkade att de inte inser att det de säger är korkat.

Läs gärna Emma Frans artiklar, det ska tydligen bli en serie.

På det här forumet, till exempel i trådarna om "chemtrails" , jordens platthet, månens diameter och raketers funktion i vacuum, tycker jag att jag ser flera personer som kraftigt överskattar sitt eget förstånd, tillochmed till den grad att de på fullt allvar påstår helt uppenbara vansinnigheter som vem som helst kan avslöja.
Hej pewana!
Jag antar att du menar sådana som mig, du känner ju mig från plattjordsråden. Jag är för korkad att för att inse att jag är korkad. Troligtvis kommer du inte svara på inlägg då jag är för korkad för att debattera med, som du givit uttryck för i plattjordstråden.

Läs även Emmas blogg där hon skriver om Donald Trump, han har enligt henne givit uttryck misstänksamhet mot mässlingsvaccin vilket enligt henne är fel. Det faktum att svarta särskilt drabbas av vaccin bortser Emma ifrån, Emma kanske är rasist. Kanske är Emma nazist. Jag känner två personer som fått narkolepsi av vaccin och fått sin liv förstörda, men de är självklart bara människor som omfattas av Dunnig Kruger.

På Emmas blogg pryds på toppen av en Darwinsk bild med utveckling av människor från apa till människa, som aldrig bevisats. Men ändå tillåts Emma göra en artikelserie i SvD där hon propagerar allehanda lögner som till exempel evolutionen.

Istället för att läsa Emma Frans artiklar bör vi undra över varför vi människor bestämmer oss över saker som pewana gör. Nyckeln är kritisk massa. Det är där vi finner svaret.
Edit: stavfel
__________________
Senast redigerad av boldogg 2018-01-13 kl. 23:57.
Citera
2018-01-14, 20:30
  #722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Hej pewana!
Jag antar att du menar sådana som mig, du känner ju mig från plattjordsråden. Jag är för korkad att för att inse att jag är korkad. Troligtvis kommer du inte svara på inlägg då jag är för korkad för att debattera med, som du givit uttryck för i plattjordstråden.

Läs även Emmas blogg där hon skriver om Donald Trump, han har enligt henne givit uttryck misstänksamhet mot mässlingsvaccin vilket enligt henne är fel. Det faktum att svarta särskilt drabbas av vaccin bortser Emma ifrån, Emma kanske är rasist. Kanske är Emma nazist. Jag känner två personer som fått narkolepsi av vaccin och fått sin liv förstörda, men de är självklart bara människor som omfattas av Dunnig Kruger.

På Emmas blogg pryds på toppen av en Darwinsk bild med utveckling av människor från apa till människa, som aldrig bevisats. Men ändå tillåts Emma göra en artikelserie i SvD där hon propagerar allehanda lögner som till exempel evolutionen.

Istället för att läsa Emma Frans artiklar bör vi undra över varför vi människor bestämmer oss över saker som pewana gör. Nyckeln är kritisk massa. Det är där vi finner svaret.
Edit: stavfel
Det var flera personer jag tänkte på när jag skrev mitt inlägg. Du var en av dem, men det finns alltså fler. Alltför många fler!
Jag har försökt diskutera med dig, och erfarenheten är sådan att jag anser det meningslöst. Du har visat dig vara alltför okunnig, obildbar och korkad, och som sagt var - du verkar inte begripa det själv. Ditt inlägg här ovan gör inte att jag ändrar uppfattning.
Om du svarar på det här inlägget, så kommer du att få sista ordet i den här ordväxlingen - varsågod. Jag tänker inte svara.
__________________
Senast redigerad av pewana 2018-01-14 kl. 20:33.
Citera
2018-04-01, 10:27
  #723
Avstängd
finanshajen-s avatar
Ni som tror jorden är platt - Skojar ni bara eller är ni verkligen dumma i huvudet?

Ett argument räcker: En skapelse så stor som jorden hade inte kunnat ha en platt form, utan hade sakta men säkert tvingat ut sig till en bollskepnad. (Ta vilken planet som helst, dom är alla "runda")

Ni som missat samtliga NO-lektioner i låg, mellan- och högstadiet, är ni så dumma i huvudet som ni verkar när ni påstår att jorden är platt, eller trollar ni bara?
Citera
2018-04-01, 10:41
  #724
Medlem
S.O.Stolps avatar
Dom skojar bara, men det är kul att diskutera!

(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Citera
2018-04-01, 10:44
  #725
Avstängd
Rotschildjugends avatar
Klart dem skojjar.

Tror majoriteten inom konspirationsforumet skojjar

Sen finns det de som är rök paranoida.

Men köart jorden inte är platt.
Citera
2018-04-01, 10:49
  #726
Medlem
Trollfeeders avatar
Det är en blanding av troll, kristna som inte kan sin bibel, och muslimer som följer sin koran.
Citera
2018-04-01, 11:51
  #727
Medlem
ConnyKlassons avatar
Jag hoppas att de skojar, men jag har börjat tvivla på det.
De som helt säkert skrattar hela vägen till bank-appen är de som lyckats samla så mycket följare att de tjänar pengar på jippot.
Citera
2018-04-01, 13:03
  #728
Medlem
Svårt och ta människor på allvar som nekar till alla konspirationer. Det är dom som är dom hjärndöda.
Citera
2018-04-01, 14:36
  #729
Medlem
sommarlovs avatar
Följdfråga, om en person tror på exempelvis platt jord, varför förväntas han tro på alla andra skumma saker?
Saker som chemtrail, illuminati, 911, vaccin...!?
Citera
2018-04-01, 15:03
  #730
Moderator
Ämnen sammanfogade och OT raderat.
Länk till startinlägg på infogad tråd: Ni som tror jorden är platt - Skojar ni bara eller är ni verkligen dumma i huvudet?

/Moderator
Citera
2018-04-01, 15:18
  #731
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Jag tror inte på studier/forskningsresultat utan tror att dom flesta studier är iscensatta för att gagna ett större syfte.
Tänk typ alla studier som gjordes på femtiotalet som menade att bly i bensinen inte är farligt samtidigt som vi hade han som uppfann sättet att mäta bly hävdade att det visst var dåligt men fick typ noll gehör och dumförklarad av många forskare men som i slutändan visade sig ha rätt.

Situationen i NK är enligt mig bara ett sätt att styra bort fokuset från något viktigare.

Är det fler som känner såhär? Sen 20års åldern har detta varit ett faktum för min världssyn.
Är det jag som är vrickad?

Regeringar och globala företag ljuger naturligtvis ofta om det gagnar dem, men många s.k. konspirationsteoretiker saknar grundläggande kunskaper i naturvetenskap och mänsklig psykologi. Han som avslöjade hur giftiga blyföreningarna i bensin var och hur de spreds var ingen vanlig foliehatt utan en högintelligent kemist och geolog.
Citera
2018-04-02, 23:12
  #732
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Regeringar och globala företag ljuger naturligtvis ofta om det gagnar dem, men många s.k. konspirationsteoretiker saknar grundläggande kunskaper i naturvetenskap och mänsklig psykologi. Han som avslöjade hur giftiga blyföreningarna i bensin var och hur de spreds var ingen vanlig foliehatt utan en högintelligent kemist och geolog.

Är det inte PRECIS TVÄRTOM? Att de som kallas för konspiratoriker överlag är;

- Män
- Singel
- Tekniskt intresserade
- Pålästa och allmänbildade
- Duktiga på matte och teknik
- Nördar, genier etc.
- Ensamvargar

...och de som kallar människor för foliehattar är din och min morsa (m.fl) som läser hänt i veckan och tittar på antikrundan? Dvs, gör ZERO research och ändå vet allt om världen?

De pålästa du talar om är akademiker - en annan grupp av hjärntvättade människor som tror på vad professorn säger trots att de flesta stora innovationer idag har gjorts därför att man INTE läste böckerna om vad man kan och inte kan göra i världen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback