Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-13, 23:00
  #1
Medlem
Vad för klädkod brukar det vara för kvalificerade tjänster inom staten? Tänker mig tjänster som kräver någon högre utbildning, typ jurister, socionomer som jobbar som konsulter, revisorer, controllers, civilingenjörer?

Tänker mig andra tjänster än typ handläggare på Migrationsverket, Skatteverket och Försäkringskassan.

Snarare typ jurister hos kommunala nämnder, socialstyrelser, mindre verk, "seriösare" myndigheter, typ UD osv.
Citera
2018-01-13, 23:11
  #2
Medlem
Har en del polare som jobbar som jurister inom diverse myndigheter.

Klädkoden varierar förstås beroende på arbetsuppgifterna den dagen. Sitter man med på ett möte på UD med någon form av betydelsefull statsman har man självfallet kostym på sig.

Skulle dock säga att den generella klädkoden rörande den vardagliga verksamheten är skjorta, kavaj och finare byxor. Vill man ha slips har man det. Varierar som sagt på dagens arbetsuppgifter.

Jobbar man som åklagare och har ett mål den dagen sätter man på sig kostymen, har man inte ett mål duger det bra med kavaj.

Tillägg: Detta är då självfallet den manliga klädkoden. Är förbannat dålig på kvinnliga klädkoder i allmänhet men rörande den vardagliga verksamheten klär man sig propert, lite extra om situationen kräver det.
__________________
Senast redigerad av Nulb 2018-01-13 kl. 23:12. Anledning: Tillägg
Citera
2018-01-13, 23:12
  #3
Medlem
Så länge ingen levererar något svar så får du väl prova en uppsättning kläder för att se om den verkar godkänd.


Regnbyxor, kavaj, (hål-)rutig brynja samt grön baseball-keps är troligen inte värt att testa, men du kan ju utgå från den konstellationen och byta ett plagg i taget tills det verkar vettigt.
Citera
2018-01-13, 23:53
  #4
Medlem
Använd sunt förnuft. Vårdad klädsel, dvs skjorta eller piké+pullover eller något. Kavaj kan du ha till möten.

Lämna jeansen, Nike-skorna och Adidas-tröjan hemma.

Sitter man instängt i en "städskrubb" och jobbar hela dagarna utan personlig kontakt så är det väl mer fritt.

Om jag skulle ha ett möte med en jurist, oavsett om det är kommunalt eller inte, och denne dyker upp i jeans och t-shirt så skulle första intrycket bli ett förstört förtroende - dvs inte det bästa utgångsläget precis. Troligen hade jag vänt mig till någon annan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback