Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-13, 23:08
  #1
Medlem
J0RDGUBBEs avatar
Sverige brukar sägas vara högborgen för politisk korrekhet (PK). Är någon familjär med hur det ser ut i resterande delar Norden? Jag föreställer mig, helt ogrundat, att rangordningen ser ut som följande:
Sverige > Norge > Danmark > Finland.

Dela gärna med er av era erfarenheter!
Citera
2018-01-13, 23:19
  #2
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J0RDGUBBE
Sverige brukar sägas vara högborgen för politisk korrekhet (PK). Är någon familjär med hur det ser ut i resterande delar Norden? Jag föreställer mig, helt ogrundat, att rangordningen ser ut som följande:
Sverige > Norge > Danmark > Finland.

Dela gärna med er av era erfarenheter!

Vet inte hur det är i Finland, men Danmark är inte så politiskt korrekt. Danskarna säger vad dem tycker och står för det.
Citera
2018-01-13, 23:31
  #3
Medlem
TheChains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J0RDGUBBE
Sverige brukar sägas vara högborgen för politisk korrekhet (PK). Är någon familjär med hur det ser ut i resterande delar Norden? Jag föreställer mig, helt ogrundat, att rangordningen ser ut som följande:
Sverige > Norge > Danmark > Finland.

Dela gärna med er av era erfarenheter!

Danmark är mer utåtriktat politiskt inkorrekt än Finland.
Citera
2018-01-13, 23:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J0RDGUBBE
Sverige brukar sägas vara högborgen för politisk korrekhet (PK). Är någon familjär med hur det ser ut i resterande delar Norden? Jag föreställer mig, helt ogrundat, att rangordningen ser ut som följande:
Sverige > Norge > Danmark > Finland.

Dela gärna med er av era erfarenheter!

Efter att ha rest runt lite i Norden skulle jag säga att listan stämmer bra. Måhända ska Danmark och Finland byta plats men det är, enligt min uppfattning, jämt.
Citera
2018-01-13, 23:54
  #5
Medlem
Min erfarenhet är att vi är relativt ensamma om det. Tänkte spontant att norrmännen borde vara hack i häl men erfarenheten säger motsatsen.
Citera
2018-01-14, 00:34
  #6
Medlem
Stämmer bra men bör noteras att Sverige är värst med hästlängder. De andra nordiska länderna tar distanserade platser då folk där är relativt psykiskt friska.
Citera
2018-01-14, 00:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Vet inte hur det är i Finland, men Danmark är inte så politiskt korrekt. Danskarna säger vad dem tycker och står för det.

Fast det är väl grunden till yttrandefrihet.. Pk är väl mest sånt som " ingen" kan acceptera?
Citera
2018-01-14, 00:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J0RDGUBBE
Sverige brukar sägas vara högborgen för politisk korrekhet (PK). Är någon familjär med hur det ser ut i resterande delar Norden? Jag föreställer mig, helt ogrundat, att rangordningen ser ut som följande:
Sverige > Norge > Danmark > Finland.

Dela gärna med er av era erfarenheter!

Så jävla onödiga trådar egentligen, totalt verklighetsfrånvända. Jag har utan problem suttit i en matsal 20-3 invandrare-svenskar och en börjar prata om olika sorters blattar.. Var lite orolig, men inga problem. Plus 20 ggr liknande
Citera
2018-01-14, 00:53
  #9
Medlem
Sturmgeweihts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Så jävla onödiga trådar egentligen, totalt verklighetsfrånvända. Jag har utan problem suttit i en matsal 20-3 invandrare-svenskar och en börjar prata om olika sorters blattar.. Var lite orolig, men inga problem. Plus 20 ggr liknande

Tro det eller ej, men samhället är större än dig och dina anekdoter, MSM tar föga hänsyn till dina upplevelser från högstadiet när dom väljer att systematiskt anpassa sina artiklar efter en agenda som verkar för att klappa staten medhårs, alltså vara politisk korrekt.

OnT: Din lista stämmer någrolunda, byt plats på Finland och Danmark. Det är nästan pinsamt hur svenskt debattklimat är jämfört med övriga norden.
Citera
2018-01-14, 01:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sturmgeweiht
Tro det eller ej, men samhället är större än dig och dina anekdoter, MSM tar föga hänsyn till dina upplevelser från högstadiet när dom väljer att systematiskt anpassa sina artiklar efter en agenda som verkar för att klappa staten medhårs, alltså vara politisk korrekt.

OnT: Din lista stämmer någrolunda, byt plats på Finland och Danmark. Det är nästan pinsamt hur svenskt debattklimat är jämfört med övriga norden.

I högstadiet var det en och på sin höjd två utlänningar på hela skolan. Hm, ja vi vet att såna som dig aldrig skulle tänka utanför sin egen bubbla, ungefär som dagens media, sliskigt högerliberal a la liberalstatsmedia.
Citera
2018-01-14, 01:10
  #11
Medlem
Sturmgeweihts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
I högstadiet var det en och på sin höjd två utlänningar på hela skolan. Hm, ja vi vet att såna som dig aldrig skulle tänka utanför sin egen bubbla, ungefär som dagens media, sliskigt högerliberal a la liberalstatsmedia.

Vilken bubbla syftar du på då? Om du försöker hävda att Sverige inte är politiskt inmålat i ett hörn när det kommer till debattklimatet så får jag be dig respektera 18årsgränsen på forumet.
Citera
2018-01-14, 02:31
  #12
Medlem
Kashis avatar
Känns som Sverige varken har framtidsvisioner (det vill säga vilja till någon drastisk förändring) men heller ingenting stadigt att luta sig tillbaka mot.
U-landsvarning där ingen vågar fräsha till något, förutom möjligvis trafiken.

Danmark har fattat dom måste vara hårdare med invandringen,
Finland reformerar den viktigaste grunden i samhället, d.v.s skolan, moderniserat.
Norge är familiärt på något vis, väldigt toleranta men säger ändå till på skarpen när gränsen är nådd.

Sverige har typ luftslott som "miljö, medmänsklighet" alltså går knappt ta på själva resultaten och klimatet i debatterna spelar lätt som fjädrar i badminton...

Norge = tennis
Finland = volleyboll
Danmark = brännboll
Island? är väl som Norge ganska självständigt, vattenpolo.
__________________
Senast redigerad av Kashi 2018-01-14 kl. 02:34. Anledning: ^ jädra hittepåjämförelser det här då ^
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback