Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-13, 21:56
  #13
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borglab
Jag har bott utomlands länge nog att det faller på Skatteverket att bevisa att jag bor i Sverige, inte tvärtom.

Tyvärr fungerar det inte så för skatteverket, bevisbördan ligger i regel på dig.
Citera
2018-01-14, 22:53
  #14
Medlem
Nuck-Chorriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Tyvärr fungerar det inte så för skatteverket, bevisbördan ligger i regel på dig.
Bara de första fem åren, inklusive hela det femte kalenderåret. (vilket i praktiken kan innebära nästan 6 år)

Efter det måste skatteverket bevisa.

Problemet är bara att skatteverkets bevisbörda är "låg", alltså lägre än vad som gäller i civilrätt. Plus att skatteverket inte förstår vad det innebär och ofta gör diverse misstag.

Men att bara överföra pengar i sig när man bott utomlands mer än 5 år ska inte vara något problem.
Citera
2018-01-15, 21:40
  #15
Medlem
Vi bor ju i EU och självklart så får man ha bankkonton i hur många länder som man vill. Huvudsaken är att man är skriven i ett land och att man gör rätt för sig med skatter och sånt. Ett hemvistintyg som man beställer från skatteverket i aktuellt land visar var man betalar skatt.
Citera
2018-01-15, 21:58
  #16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Vi bor ju i EU och självklart så får man ha bankkonton i hur många länder som man vill. Huvudsaken är att man är skriven i ett land och att man gör rätt för sig med skatter och sånt. Ett hemvistintyg som man beställer från skatteverket i aktuellt land visar var man betalar skatt.

Exakt så. Sist jag var i Luxemburg, såg jag att många svenska banker hade fysiska kontor där. Gick aldrig in på kontoren, så de var väl "kontantlösa" som deras diton i Sverige, men rådgivning borde nog gå att få. Antar starkt att det är enklare att "knalla in" på en svensk bank i Luxemburg och "sätta in" pengar än det är att smuggla in kontanter till Sverige. Varför i hela fridens namn man vill föra över pengar till Sverige, men vi är ju alla olika... Ska man bara föra över pengar, finns väl det urgamla IBAN kvar?

Edit: Gör såhär med IBAN: Traska in på svenskt bankkontor i Luxemburg, starta svenskt bankkonto där. Se till att du får IBAN-numret från svenska banken till ditt svenska konto. Traska sedan över till din utländska "utlänningsbank" och för över pengar från ditt uländska konto till ditt svenska konto genom IBAN. Saken är fixad!
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-01-15 kl. 22:02.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback