Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-13, 14:49
  #1
Medlem
Hej. Jag har en lillebror som är 16 år gammal. Våra föräldrar är skilda och jag bor hos mamma och lillebrorsan bor hos pappan. En kväll så ville han dra ut å träffa polarna, pappan var inte hemma utan han var själv med hans nya tjej, hon säger att om han går ut så när han kommer tillbaka så får han inte komma in igen så han gick aldrig hemifrån. Nästa morgon skriver hon packa dina väskor du pker ut (hon är verkligen ett pissluder) sedan byts det lås på huset och han får ingen nyckel samt nekas tillträde till huset. Min mamma bir i en 4:a och det var endast meningen att det skulle bo 1 barn här i taget (vi är 3 syskon). Nu till min fråga. Har min pappa (påtvingat av ludret) rätt att slänga ut sitt 16 åriga barn neka tillkomst till huset och boende där samt byta lås utan att ge nyckel. Nu vill han även säga upp värdnanden för hans sista omyndiga barn då han skyller på att han inte orkar ta hand om honom pga sin stress och ångest.

Kan han säga upp vårdnaden så enkelt? Kan han enligt lag slänga ut honom?
Kan han neka tillträde och boende i huset
När han fortfarande är vårdnadshavare?

ALLA SVAR UPPSKATTAS!
Citera
2018-01-13, 14:57
  #2
Medlem
Inte så länge han går i skolan va? Eller gäller det bara grundskolan?
Citera
2018-01-13, 14:57
  #3
Medlem
Rätt säker på att man inte får göra så mot en omyndig person som man har vårdnaden över. Tror man är skyldig enligt lag att fixa mat och boende typ. Klarar vårdnadshavaren inte av detta ska man få en ny vårdnadshavare dvs bli bortadopterad om man inte klarar av att fixa boende själv och tjäna egna pengar dvs.
Citera
2018-01-13, 15:04
  #4
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Inte så länge han går i skolan va? Eller gäller det bara grundskolan?

Tror du alltså på riktigt att man kan låsa ute ett barn under 18 år bara för att han inte går i skolan.

Vårdnadshavare är ALLTID under ALLA omständigheter ansvariga för sina barn fram till dess att de är minst 18 år på alla sätt t.ex ekonomiskt och boende medmera.

En vårdnadshavare har ingen rätt att kasta ut ett barn under 18 år på gatan OAVSETT anledning.

Efter att barnet fyllt 18 år förlängs vårdnadshavarnas skyldighet sålänge barnet går i skolan dock som längst till det att barnet fyllt 21 år.
Citera
2018-01-13, 15:09
  #5
Medlem
Kobtakta socialen,

Det kommer mest troligt sluta med att pappan får betala lägenhet och omkostnader för 16 åringen, förutsatt att han har någon inkomst
Citera
2018-01-13, 15:20
  #6
Medlem
Det är olagligt att göra så om din mamma och pappa har gemensam vårdnad.
Kontakta socialtjänsten och gör en anmälan.
Citera
2018-01-13, 16:01
  #7
Medlem
Ducken11s avatar
Vårdnadshavaren är försörjningsskyldig tills dess att ungarna är minst 18år, pluggar ungen fortfarande så är det 20år som gäller. Detta enligt lag.

Be din bror att slå slynan på käften, i värsta fall blir det ett socialfall... vilket de ändå blir under dessa omständigheter. Slår hon tillbaks så drar hon största nitlotten i vilket fall.
Citera
2018-01-13, 19:34
  #8
Medlem
talad13s avatar
Tyvärr så känner jag igen att det är så här för många unga svenskar.
Deras föräldrar blir cuckade, en lite bögig term men VAFAN.

Det är svårt att få de att förstå vad de gör är fel, jag har själv upplevt det.
Man får börja behandla sin egen förälder som en 4 åring för att relationen ska fungera, passa dig för att kritisera henne.

Kontakta socialen för du är under 18, han är skyldig att betala för vårdnaden utav dig.
Citera
2018-01-13, 19:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Vårdnadshavaren är försörjningsskyldig tills dess att ungarna är minst 18år, pluggar ungen fortfarande så är det 20år som gäller. Detta enligt lag.

Be din bror att slå slynan på käften, i värsta fall blir det ett socialfall... vilket de ändå blir under dessa omständigheter. Slår hon tillbaks så drar hon största nitlotten i vilket fall.
Vill även nämna att hon bad min pappa logga ut från alla bankkonton osv och då passar hon på att köpa nya möbler till sitt egna hem och drar tex 2000kr för 2st mobilladdare som brorsan skulle få, men han har inte sett till några laddare än..
Citera
2018-01-13, 19:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
Tyvärr så känner jag igen att det är så här för många unga svenskar.
Deras föräldrar blir cuckade, en lite bögig term men VAFAN.

Det är svårt att få de att förstå vad de gör är fel, jag har själv upplevt det.
Man får börja behandla sin egen förälder som en 4 åring för att relationen ska fungera, passa dig för att kritisera henne.

Kontakta socialen för du är under 18, han är skyldig att betala för vårdnaden utav dig.
ska jag inte kritisera farsans brud som kickar ut honom och oss andra utan anledning samt lurar honom på pengar?
Citera
2018-01-13, 21:12
  #11
Medlem
Provocative2.0s avatar
Minns ett liknande fall.
En riktig strulunge som hamnade på BUP-akuten för vilken gång i ordningen. Föräldrarna hade under lång tid försökt få hjälp av SOC utan att de lyssnade.
Denna gång fick de nog. När BUP ringde att de sytt ihop ungen o nu kunde hämtas så sa de bara att de kunde behålla ungen. Då hotade BUP med LVU vilket besvarades med: Vad tror du vi bett om i flera år.
Den natten fick SOC verkligen jobba o ungen hamnade på något behandlingshem.

Faktum är att föräldrar kan förbjuda barnet att bo hemma om det inte funkar o då blir det SOCs skyldighet att gå in.
Citera
2018-01-13, 21:35
  #12
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Minns ett liknande fall.
En riktig strulunge som hamnade på BUP-akuten för vilken gång i ordningen. Föräldrarna hade under lång tid försökt få hjälp av SOC utan att de lyssnade.
Denna gång fick de nog. När BUP ringde att de sytt ihop ungen o nu kunde hämtas så sa de bara att de kunde behålla ungen. Då hotade BUP med LVU vilket besvarades med: Vad tror du vi bett om i flera år.
Den natten fick SOC verkligen jobba o ungen hamnade på något behandlingshem.

Faktum är att föräldrar kan förbjuda barnet att bo hemma om det inte funkar o då blir det SOCs skyldighet att gå in.
Ja, så är det nog. Jag tycker att man avsäger sig lämpligheten som förälder om man stänger det ute på det sättet.
Det är lite som att föda ett barn och ställa det på soc trappa -vassego.
Tror inte att soc är speciellt sugna på att lämna tillbaka det heller i det fallet.

Men en lång utredning och samtal löser problemet. Kanske.
Så -man kan utestänga barn, men det är inte rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback