Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-12, 22:12
  #1
Medlem
Kanske en väldigt generell fråga, men hur mycket Kostar det att ta mopedkörkort respektive b-körkort?
Hur snabbt går det att ta mopedkörkortet?
Tror inte att jag har så stora möjligheter att övningsköra privat.

Om någon undrar så har jag naturligtvis inga planer på att börja åka moped som nästan medelålders och det blir troligtvis inte mycket bilåkande privat heller då kötiden till parkeringsplats här är 10år och det finns inte direkt någon budget varken för att köpa eller åka bil utan det är arbetsgivaren som vill det. Eller rättare sagt, jag blir nästan utan jobb helt utan minst mopedkörkort.
Citera
2018-01-12, 23:35
  #2
Medlem
Är det Klass 1 eller Klass 2 moped din arbetsgivare har?

Är det Klass 2 behöver du inget kort
Citera
2018-01-13, 01:40
  #3
Medlem
Räkna med en 15k (minst) för att skaffa B-körkort om du inte har möjlighet till att övningsköra privat. Beror ju självklart på hur lättlärd du är också, kan ju bli betydligt mer än så.
Citera
2018-01-13, 01:54
  #4
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piwone
Är det Klass 1 eller Klass 2 moped din arbetsgivare har?

Är det Klass 2 behöver du inget kort

Är man född efter 1 oktober 1994 så måste man ha förarbevis för moped klass 2. TS är antagligen född innan och slipper således förarbevis.


Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Kanske en väldigt generell fråga, men hur mycket Kostar det att ta mopedkörkort respektive b-körkort?
Hur snabbt går det att ta mopedkörkortet?
Tror inte att jag har så stora möjligheter att övningsköra privat.

Om någon undrar så har jag naturligtvis inga planer på att börja åka moped som nästan medelålders och det blir troligtvis inte mycket bilåkande privat heller då kötiden till parkeringsplats här är 10år och det finns inte direkt någon budget varken för att köpa eller åka bil utan det är arbetsgivaren som vill det. Eller rättare sagt, jag blir nästan utan jobb helt utan minst mopedkörkort.

Rent generellt kostar ett förarbevis för moped klass 2 ca 2000 kr och AM-körkort för klass 1 ca 3000 kr.
Ett B-körkort kostar runt 15-25.000 beroende på hur bra fallenhet man har för bilkörning.

Hur snabbt man kan ta mopedkörkort varierar mellan olika trafikskolor men många har den utbildningen på lördagar där man delar upp i två tillfällen för förarbevis och tre tillfällen för AM-körkort. Andra kan ha fler kortare lektioner på vardagskvällar. Det krävs minst 12 timmar för AM-körkort.

Jag skulle nog rekommendera AM-körkort eftersom den är giltig även för de eldrivna mopedbilar som börjar bli vanligare hos en del företag pga att de slipper trängselskatt och på vissa håll parkerar gratis på MC-parkering.
Citera
2018-01-13, 02:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Är man född efter 1 oktober 1994 så måste man ha förarbevis för moped klass 2. TS är antagligen född innan och slipper således förarbevis.




Rent generellt kostar ett förarbevis för moped klass 2 ca 2000 kr och AM-körkort för klass 1 ca 3000 kr.
Ett B-körkort kostar runt 15-25.000 beroende på hur bra fallenhet man har för bilkörning.

Hur snabbt man kan ta mopedkörkort varierar mellan olika trafikskolor men många har den utbildningen på lördagar där man delar upp i två tillfällen för förarbevis och tre tillfällen för AM-körkort. Andra kan ha fler kortare lektioner på vardagskvällar. Det krävs minst 12 timmar för AM-körkort.

Jag skulle nog rekommendera AM-körkort eftersom den är giltig även för de eldrivna mopedbilar som börjar bli vanligare hos en del företag pga att de slipper trängselskatt och på vissa håll parkerar gratis på MC-parkering.

Har jag sagt något annat?
TS har ju i sitt inlägg påpekat att han är medelålders o då borde han vara född långt innan 1994
Citera
2018-01-13, 06:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piwone
Är det Klass 1 eller Klass 2 moped din arbetsgivare har?

Är det Klass 2 behöver du inget kort

Har helt koll, men det är en fyrhjulig modell med eldrift.
Citera
2018-01-13, 11:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Har helt koll, men det är en fyrhjulig modell med eldrift.

Du jobbar åt posten antar jag x). Tror de går under klass 1. Nå AM är bra mycket billigare än B-kort.
Citera
2018-01-13, 14:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intekvn
Du jobbar åt posten antar jag x). Tror de går under klass 1. Nå AM är bra mycket billigare än B-kort.

Postväsendet men inte posten. Tyvärr tror jag att det bara är vårt företag som använder de här elmopederna så på längre sikt är det bortkastade pengar att lägga på ett mopedkörkort om jag ska jobba i samma branch.
5000kr kan det vara värt för att kunna få andra vikariat men kostar det 15 000kr så är det kanske bättre att lägga pengarna på körkortet.
Citera
2018-01-13, 21:17
  #9
Medlem
Är du i behov av B-behörighet för att framföra personbilar och andra fordon under 3,5 ton så skulle jag ta B-behörighet. I den behörigheten får du AM helt gratis. Med AM får du köra alla mopeder. Du får även köra mopedbilar och annat konstigt med B-behörighet och behöver inte bry dig om en massa tjafs om LGF.

Du har dessutom mer nytta av B-behörigheten i privatlivet, och från B-behörighet kan du sedan öppna upp ett till yrkesområde inom postväsendet, C-behörighet och köra posttransporter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback