Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-13, 01:49
  #1
Avstängd
någon här som vet vart man kan få tag i en vettig ritning på låda till detta unika element
Citera
2018-02-20, 00:32
  #2
Medlem
Bara visa på Thiele/Small parametrar. En början. Visa gärna länk till detta element.

Men har du inte googlat? Finns ju en hel del trådar om elementet.
__________________
Senast redigerad av bulingenbul 2018-02-20 kl. 00:37.
Citera
2018-02-20, 00:37
  #3
Avstängd
har ingen länk , men parametrar finns om du är intresserad
Citera
2018-02-20, 00:37
  #4
Medlem
För tusan , kör på!

Vilken modell är det? Vilket tillverkningsår?

Vad hade du tänkt att att ha den /de till?
__________________
Senast redigerad av bulingenbul 2018-02-20 kl. 00:42.
Citera
2018-02-20, 00:52
  #5
Avstängd
stroker 18
kontinuterlig effektålighet 1600w
frekvensgång 31-200hz
egenresonans luft 35hz
inpedans 4ohm
talspole 3tum
magnetvikt 14,4kg
totalvikt 18,1kg
monteringshjup 22,2cm
känslighet 96db
QTS 0,262
VAS 520 liter
FS 35hz
reflexrör 2x6tum
rörlängd 26,4mm
PRIS 4995 kr
__________________
Senast redigerad av adrenalinlife 2018-02-20 kl. 00:57.
Citera
2018-02-20, 00:55
  #6
Avstängd
köpt helt nytt 1995 , aldrig använd sedan dess , hemma hifi , extra bas när det behövs , elektroniskt delningsfilter med ganska brant delning , 24db/oktav och ett lab 1000 steg för drivning

kul grej bara att snickra i hop nu i vintermörkret har byggt en hel del högtalare förut men aldrig med ett sådant här element inblandat
__________________
Senast redigerad av adrenalinlife 2018-02-20 kl. 01:10.
Citera
2018-02-20, 15:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
köpt helt nytt 1995 , aldrig använd sedan dess , hemma hifi , extra bas när det behövs , elektroniskt delningsfilter med ganska brant delning , 24db/oktav och ett lab 1000 steg för drivning

kul grej bara att snickra i hop nu i vintermörkret har byggt en hel del högtalare förut men aldrig med ett sådant här element inblandat

OK. Har du byggt förut så har du program för att räkna ut bäst lämpade typ av låda. Kolla gärna vad andra tycker som använt dessa program. VAS var ju inte att leka med Beror väl på en massa olika faktorer, tex spelar storlek och/eller utseende ingen roll (WAF dvs), eller ska du bygga en snygg sub som ser ut som något HIGH END ala 50 000-70 000 kr (dvs lägga ned en in helvetes på att fåtill finish).

För en hel del år sedan byggde jag trevägare med två http://www.hifikit.se/hogtalarelement/la1231
två :

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/vld13

Och två:

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/6p200fe

Fick alla element skitbilligt så jag testade på.

Resultatet lät skit. Hur jag än vände och vred på det hela. Testade delningsfilter (det var satans omöjligt med 3 element i varje låda att få det att lira bra ihop, med olika känsligheter osv , kort sagt det blev pannkaka). Elementen lirade inte bra ihop, var väl en fel konstruktion av lådan MEN basen var bra. Spånplatt med sandfyllda väggar (tung som fan) liten baffel där 12orna satt. Baffel i EK (så liten som möjligt för att minska risk för vibrationer, innerlådan stagad) . Stabil och helt ljuddöd vid tex knacktest. Basreflex. Det kan vara något för dig att testa på att bygga om du ska göra en sub.
Citera
2018-02-20, 17:48
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
OK. Har du byggt förut så har du program för att räkna ut bäst lämpade typ av låda. Kolla gärna vad andra tycker som använt dessa program. VAS var ju inte att leka med Beror väl på en massa olika faktorer, tex spelar storlek och/eller utseende ingen roll (WAF dvs), eller ska du bygga en snygg sub som ser ut som något HIGH END ala 50 000-70 000 kr (dvs lägga ned en in helvetes på att fåtill finish).

För en hel del år sedan byggde jag trevägare med två http://www.hifikit.se/hogtalarelement/la1231
två :

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/vld13

Och två:

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/6p200fe

Fick alla element skitbilligt så jag testade på.

Resultatet lät skit. Hur jag än vände och vred på det hela. Testade delningsfilter (det var satans omöjligt med 3 element i varje låda att få det att lira bra ihop, med olika känsligheter osv , kort sagt det blev pannkaka). Elementen lirade inte bra ihop, var väl en fel konstruktion av lådan MEN basen var bra. Spånplatt med sandfyllda väggar (tung som fan) liten baffel där 12orna satt. Baffel i EK (så liten som möjligt för att minska risk för vibrationer, innerlådan stagad) . Stabil och helt ljuddöd vid tex knacktest. Basreflex. Det kan vara något för dig att testa på att bygga om du ska göra en sub.

har fått hjälp av hifi klubben med ritning till detta element .
har redan byggt lådan med rätt innervolym , blev mycket fin och tung
det som ska göras nu är att såga hål i baffel för element och bas portar
montera allt och börja försiktigt att provspela
behöver beställa hem supra högtalarkabel och terminal + lontakter innan jag kommer längre

få se om jag lägger upp bild här på detta när allt är klart
ska bli spännande detta
Citera
2018-02-20, 17:55
  #9
Medlem
Låter kanon! Berätta hur du tycker det låter efter det att du spelat in elementet. Lägg gärna upp bilder.

Kul att mecka . Minns gamla Bo Hanssons hornhögtalare som spelade skiten ur alla andra högtalare på HIFI mässan i Kista för 10 år sedan. Horn kan man ju bygga själv, stora som as , fula som stryk (fast jag tycker dessa monster är det snyggaste som finns i högtalarväg ) och kräver stora rum, men fan bättre blir det inte

.....Hum vänta nu har ett par gamla Rauna Njord skräpandes i en bod. Kanske man ska sälja för en struntsumma. Bor nära Linköping. För den som är intresserad. Bara kom och hämta. Får väl annars sätta in en annons på Tradera/Blocket (om jag orkar).
__________________
Senast redigerad av bulingenbul 2018-02-20 kl. 18:12.
Citera
2018-02-20, 18:05
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Låter kanon! Berätta hur du tycker det låter efter det att du spelat in elementet. Lägg gärna upp bilder.

ja jag uppdaterar så fort jag kan , detta element jag använder är ju ett långslagigt cerwinvega element , talspolens upphängning är ju ställbar så att finliret att få det att funka ihop med den lådan man har är enklare , men kräver ändå att man byggt lådan i rätt volym för frekvensomfånget man vill spela i , blev en låda på 224liter , mycket styv och tung . gissar på 70-75kg redan nu innan elementet är monterat .
funderingen man har nu är om man ska placera reflexrör på baffel eller på baksidan , för att få bort blåsljud så mycket som möjligt ? har fina trattar dock redan i bägge ändar på de rören som ska i denna låda .
Citera
2018-02-20, 18:20
  #11
Medlem
Låter spännande! Lådor under 200 liter är för mesar . Med ett sådant stort element , som pumpar luft utav helvete finns ju risken att det flämtar på ljudmässigt i reflexrören om du sätter dem i baffeln, men det vet du ju inte innan du byggt (om du inte läser om andra som byggt med samma konfig som du). Jag har aldrig byggt med ett så pass monsterelement så där kan jag inte ge råd. Tror dock att det inte blir något problem. Fråga HIFI KIt .
Citera
2018-02-20, 18:34
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Låter spännande! Lådor under 200 liter är för mesar . Med ett sådant stort element , som pumpar luft utav helvete finns ju risken att det flämtar på ljudmässigt i reflexrören om du sätter dem i baffeln, men det vet du ju inte innan du byggt (om du inte läser om andra som byggt med samma konfig som du). Jag har aldrig byggt med ett så pass monsterelement så där kan jag inte ge råd. Tror dock att det inte blir något problem. Fråga HIFI KIt .

jo detta blir spännande , har ju redan rejäla högtalare att åka med till vardags , kör med X fidelity PG1800 pro i min anläggning , så bas fattas inte , ser detta bygge som en kul grej och se om man kan riva huset någon gång när lusten faller på
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback