• 41 910 online
  • 1 146 808 medlemmar
  • 59 366 103 inlägg
2018-01-06, 23:17
Medlem
Jag skulle vilja ha svar AV NÅGON SOM VET (gärna en veterinär) om man kan ge hunden rapsolja istället för dyr laxolja. Jag har läst på och det verkar ju som att balansen Omega 3 mot Omega 6 fungerar i rapsoljan. Jag har frågat i djuraffären men givetvis rekommenderar dom laxoljan.
Citera
2018-01-06, 23:25
Medlem
Hundmat innehåller normalt tillräckligt med omega6. Laxolja innehåller omega3, det gör inte vegetabilisk olja, som rapsolja.
Citera
2018-01-06, 23:27
Medlem
Entekopps avatar
Rapsolja innehåller inte i närheten så mycket näring som laxolja. Däremot bör du köpa torskleverolja istället. Det är vida överlägset dom festa andra oljor samt innehåller rikligt med vitamin D.
Citera
2018-01-07, 07:57
Medlem
MissMDs avatar
Nej det går inte att ersätta med rapsolja eftersom det är två helt olika oljor.

Laxolja tillämpad för hund innehåller rätt balans av omega6 och omega3 som hunden behöver.
Citera
2018-01-07, 09:02
Medlem
Myrtens avatar
Intressant ämne. Har lärt mig att hundar behöver betydligt högre andel omega 3 än omega 6 jämfört med människor, så frågan är om du har kollat på människobehovet?

Det var lite svårt att hitta förhållandet av omegafettsyror i den som jag tror vanligaste produkten (dr baddaky - hittade det inte alls....) men hittade det i en annan produkt, Bronsons laxolja. Den innehåller 263 mg omega 3-fettsyra mot 38 mg omega 6-fettsyra.
http://www.krillolja.se/omega-3-fettsyra/laxolja

Förhållandet i rapsolja är 10:22 omega 3 mot omega 6, linfröolja 57:16 omega 3 mot omega 6.
http://www.omega-3.se/livsmedel.html
Citera
2018-01-08, 00:53
Medlem
Är det inte samma sak med detta som med människor....?

Att de allra flesta någotsånär normala människor får i sig mer än nog av alla vitaminer etc i en helt normal dos normal vardagskost, och att det därför är bortkastade pengar att köpa och käka extra vitaminer och kosttillskott länge man inte har absoluta bekräftade speciella behöv utöver det vanliga?

Om samma sak gäller får jyckar så är det ju liksom helt onödigt och det räcker med normal varierad kost.
Citera
2018-01-08, 06:37
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Är det inte samma sak med detta som med människor....?

Att de allra flesta någotsånär normala människor får i sig mer än nog av alla vitaminer etc i en helt normal dos normal vardagskost, och att det därför är bortkastade pengar att köpa och käka extra vitaminer och kosttillskott länge man inte har absoluta bekräftade speciella behöv utöver det vanliga?

Om samma sak gäller får jyckar så är det ju liksom helt onödigt och det räcker med normal varierad kost.

Hyfsat vanligt med ordentliga hudproblem, artros och annat skit på hundar. Omegafettsyror är förebyggande men hjälper även då hunden HAR problem. Och vi vet ju inte om TS hund fakiskt HAR ett problem eller inte...
Citera
2018-01-12, 21:27
Medlem
Lite sent men Tack för att ni förklarar så bra! Jag har inhandlat laxolja som jycken får på sin mat 2 ggr/dag.
Citera